Rijksoverheid
Kamervragen over de
ontslagvergoeding van bijna een miljoen bij het CAK
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over de
ontslagvergoeding van bijna een miljoen bij het CAK (ingezonden 11 augustus
2010).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
2010Z11543
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport over de ontslagvergoeding van bijna een miljoen bij het CAK. (Ingezonden
11 augustus 2010)
1
Was u voor het uitkomen van het jaarverslag van het CAK op de hoogte van het
feit dat één van de bestuurders een ontslagvergoeding van 875.000 euro had
gekregen? 1) Zo nee, hoe oordeelt u over deze ontslagvergoeding? Zo ja, waarom
heeft u hierover de Kamer niet geïnformeerd?
1
Het CAK heeft mij geïnformeerd over het voornemen tot ontslag van het
betreffende directielid en over het feit dat daaraan mogelijkerwijs een
wachtgeldaanspraak zou zijn verbonden. Vóór het uitkomen van het jaarverslag
2009 was ik er niet van op de hoogte dat daarin melding zou worden gemaakt van
een 'ontslagvergoeding' van 875.000 euro. Het CAK heeft mij desgevraagd
aangegeven dat het in dit geval niet gaat om een 'ontslagvergoeding' maar om
een balanstechnische voorziening voor (mogelijk) toekomstig te betalen
wachtgeld.
Bij een 'ontslagvergoeding' gaat het om een bedrag ineens, gebaseerd op de
kantonrechtersformule, dat in totaliteit wordt uitgekeerd bij het einde van de
arbeidsovereenkomst. Hier is een 'wachtgeldregeling' aan de orde; dat wil zeggen
het recht op een maandelijkse aanvulling op inkomsten die de ontslagene na het
ontslag ontvangt uit de WW of uit arbeid elders. De in dit geval toegepaste
wachtgeldregeling is conform de geldende CAO. In plaats van de ad hoc+
regelingen voor een ontslagvergoeding die in de marktsector gebruikelijk zijn,
komen in de collectieve sector (de publieke plus de semi+publieke sector) vaak
wachtgeldregelingen voor in cao's. Wachtgeldregelingen vallen meestal goedkoper
uit dan ontslagvergoedingen, omdat de meeste ontslagenen vrij snel weer over
andere inkomsten blijken te kunnen beschikken.
De kosten van zo'n recht op wachtgeld zijn - anders dan die van een
ontslagvergoeding ineens + op het moment van het ontslag dus nog niet exact
bekend. De accountancyregels voor de financiële verslaglegging schrijven voor dat
er dan een voorziening in de jaarcijfers moet worden opgenomen voor de
mogelijke kosten van het wachtgeld. Het is gebruikelijk om dan uit te gaan van
het slechtste geval: dat betrokkene tot het einde van de wachtgeldperiode geen
andere inkomsten heeft. Op deze wijze wordt bereikt dat zich geen financiële
tegenvallers uit de wachtgeldtoezegging meer kunnen voordoen, maar alleen nog
maar meevallers.
In antwoord op uw vragen van 10 juni jl. (2010Z09268) ben ik uitvoerig ingegaan
op mijn zienswijze op ontslagvergoedingen voor bestuurders. Deze kan kort
worden samengevat als: gemaakte afspraken moet je nakomen, maar je moet
ook nieuwe waarden en normen verdisconteren in nieuwe afspraken.
2
Is de ontslagvergoeding betaald met geld dat bestemd is voor de uitvoering van
de taken van het CAK of uit de ontvangen eigen bijdragen?
2
Zoals uit het jaarverslag blijkt, is de voorziening voor de mogelijke kosten van de
wachtgeldregeling binnen de totale exploitatie van het CAK gedekt.
3
Erkent u dat als de ontslagvergoeding komt uit de subsidie voor de uitvoering van
de taken dat het blijkbaar goedkoper kan bij het CAK? Kunt u uw antwoord
toelichten?
3
Zie het antwoord op vraag 1.
4
Erkent u dat als de ontslagvergoeding komt uit de eigen bijdragen van mensen die
AWBZ+zorg ontvangen, dat dit geld dan oneigenlijk is besteed? Kunt u uw
antwoord toelichten?
4
Zie het antwoord op vraag 1.
5
Op welke basis kreeg de bestuurder deze extreem hoge ontslagvergoeding?
5
Zoals in het jaarverslag is vermeld, is de geldende cao de basis van de
wachtgeldregeling. De hoogte van het wachtgeld is onder andere afhankelijk van