Forum
09 september 2010
Effecten van etnische diversiteit in scholen op onderwijsprestaties
Expertmeeting over definities en wetenschappelijke benaderingen van
onderwijssegregatie
Vooraankondiging
In deze expertmeeting worden de onderzoeksresultaten binnen en buiten
Nederland op een rijtje gezet en zal over de betekenis ervan voor de
Nederlandse onderwijssegregatie gedebatteerd worden en zal gepoogd
worden een gemeenschappelijke visie en duiding te ontwikkelen.
De maatschappelijke discussie over de al dan niet schadelijke invloeden
van de toenemende segregatie in het onderwijs richt zich op twee
aspecten. Enerzijds wordt verwacht dat de samenstelling van de school
van invloed is op de onderwijskansen en op de leerprestaties van
leerlingen en anderzijds haar effect op de burgerschapsvorming.
Naar de koppeling samenstelling en leerprestaties van een klas is veel
onderzoek gedaan, met verschillende en soms tegenstrijdige uitkomsten.
Deze hangen deels samen met een verwarring over de definities die aan
de opzet van de verschillende onderzoeken ten grondslag liggen. Gaat
het om het vergelijken van een cultureel uniform versus een cultureel
pluriform samengestelde klas? Of gaat het om de concentratie van
kansrijke versus kansarme leerlingen? En wordt een allochtone leerling
gedefinieerd op basis van de afkomst van één of van beide ouders? Of
maakt een onderzoeksopzet onderscheid tussen het opleidingsniveau van
de ouders en de thuistaal van allochtone leerlingen? En tenslotte
hebben we het over basisonderwijs of voortgezet onderwijs, en op welk
niveau?
FORUM organiseert in samenwerking met de ambassadeur Gemengde Scholen
een bijeenkomst duidelijkheid te krijgen over de hierboven gestelde
vragen en te komen tot reen overeenstemming over de te verwachten
opbrengsten van gemengd onderwijs.
Doelgroep
De bijeenkomst wordt georganiseerd voor ongeveer 80 deelnemers,
waaronder onderzoekers uit de onderwijssociologie,
onderzoeksinstituten, vertegenwoordigers uit het onderwijsveld,
beleidsmakers, Tweede Kamerleden en vertegenwoordigers politieke
partijen.
Opzet programma
Het programma begint met een plenair gedeelte met inleidingen over
onderzoeksresultaten. Aan thematafels zullen de deelnemers vervolgens
met elkaar in discussie gaan rondom de betekenis van deze resultaten en
de te verwachten opbrengsten van gemengd onderwijs.
Nadere informatie
FORUM
Lisette Massink
tel.: 030-2974311
e-mail: l.massink@forum.nl.