Vakcentrum Levensmiddelen


09 september 2010
---

Conclusie inventarisatie `sealbag' kosten: iedereen duurder uit! Resultaten inventarisatie op agenda `banken/detailhandel overleg'

donderdag 9 september 2010.

De afgelopen weken heeft het Vakcentrum de klachten geïnventariseerd onder haar leden naar de stijging van de `sealbag' kosten. Reden van deze inventarisatie waren de alarmerende geluiden van verschillende ondernemers. De inventarisatie laat zien dat niet zonder reden de alarmklok is geluid.

Een Plus ondernemer in Noord-Brabant laat afschriften zien van een stijging van 100 naar 1.400 euro Ook een C1000 ondernemer met een `onbemande stort automaat' die elke dag het geld van de supermarkt intern doorgeleid naar het naastgelegen postagentschap, waar het geld automatisch naar de bank wordt doorgestort, is met forse stijgingen geconfronteerd. Over het eerste kwartaal van 2010 betaalde deze ondernemer 280 euro, na de aanpassing bedroeg de rekening 2.100 euro per kwartaal. Een ondernemer van een Kaas en Delicatessenzaak laat een stijging zien van 125 naar 250 euro.

Het vakcentrum heeft teveel van deze voorbeelden. Wat opvalt is dat de gehele branche (van speciaalzaak tot supermarkt) wordt geconfronteerd met deze verhoging. De wijziging leidt niet alleen voor bedrijven met veel omzet tot stijgingen.

Hoe zien sommige wijzigingen er uit? ING berekent 3 euro per sealbag en 0,2% over het gestorte bedrag. Rabobank 4 euro en 2,5 cent per biljet. Ondernemers geven aan dat ze eerst geen of 0,1% betaalde en 4 euro per sealbag bij de ING. Bij de Rabobank waren ze voor 4 euro per sealbag klaar. Er is bij de Rabobank `opeens' wel de mogelijkheid geboden om de 4 euro te ontlopen wanneer via internet wordt aangemeld. Alleen dit kalenderjaar.

De verschillende berekeningen maken vergelijken soms moeilijk. Ondernemers maken ook van verschillende vormen van afstorten gebruik. De trend naar `fors omhoog' valt door elke bank moeilijk te ontkennen. Opvallend is een bank die de ondernemer bij een vergelijking van de kosten 2009 met 2010 het advies geeft de klant meer te laten pinnen. Er wordt bij deze opmerking voorbij gegaan aan een afspraak met de detailhandel om nu juist het pinnen niet te promoten door de prijs van contant te laten stijgen. Contant zal (hoe dan ook) namelijk nog wel de komende jaren over de toonbank gaan.

Detailhandel Nederland heeft aanstaande donderdag een gesprek met de Nederlandse banken. Tijdens dit gesprek worden bovenstaande tariefsverhogingen (zoals door het Vakcentrum naar voren gebracht) besproken. In het verlengde van deze discussie over de sealbag moeten in feite alle kosten rond `contant' in de discussie worden betrokken. In het verlengde van de stijging van de sealbag kosten bleek uit de reacties van de ondernemers dat `contant' steeds (sneller) duurder wordt. Gewezen wordt op de boete bij onjuist inleveren en de hoge kosten voor het verkrijgen van (klein)geld.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Vakcentrum (0348 - 419771).