Landelijke Studenten Vakbond


Persbericht: LSVb eist gelijke behandeling voor studenten

Utrecht, 7 september 2010- De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) eist een gelijke behandeling voor studenten van de vervoersbedrijven. Vandaag is de kwartaalrapportage van het OV-loket openbaar gemaakt. Hierin wordt geconcludeerd dat studenten in het openbaar vervoer een andere behandeling krijgen dan andere reizigers met een ov-abonnement. Dit blijkt uit het feit dat studenten geen tijdelijke kaart krijgen bij verlies, diefstal of defecte kaart.

`Wanneer een ov-abonnementhouder een defecte kaart heeft, krijgt hij een vervangende kaart. Wanneer een student een defecte kaart heeft, moet hij zelf opdraaien voor de kosten. Deze kosten kunnen oplopen tot honderden euro's door school en stage verkeer. Het is belachelijk om van studenten te verwachten dat zij dit zelf betalen' aldus voorzitter van de LSVb, Sander Breur. Een student betaalt EUR83.97 per maand, via de studiefinanciering, voor zijn ov-kaart. Op het moment dat zijn kaart defect is, betaalt hij dit bedrag gewoon door en daarboven op ook nog eens de reiskosten.

In het rapport benoemt het OV-loket nog een aantal andere zaken en aanbevelingen. Zo pleiten zij voor de volgende zaken: een onderzoek naar de kwaliteit van de chipkaart. een betere verspreiding van de ov-chipkaart.
betere communicatie over het activeren van je transactieoverzicht. betere onderlinge samenwerking tussen de vervoersbedrijven om onterecht gemaakte kosten te vergoeden.
een coulanceregeling voor reizigers met een kapotte ov-chipkaart terwijl dit niet zichtbaar is aan de buitenkant.

Alle details zijn op 07-09-2010 te zien in 1 vandaag om 18.15u.

Voor meer informatie en de rapportage, klik hier
Zie het origineel