Rijksoverheid
Datum 8 september 2010
Onderhandelingsronde over het ACTA!verdrag in Washington
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
Hierbij zend ik u mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op de
schriftelijke vragen van het lid Peters (GroenLinks) aan de minister van
Economische Zaken over de onderhandelingsronde over het ACTA!verdrag in
Washington van 16 tot 20 augustus 2010. De vragen zijn mij toegezonden op
27 augustus 2010 onder nummer 2010Z11939.
1
Over welke onderwerpen is gesproken tijdens de meest recente afgeronde
onderhandelingsronde over het Anti!Counterfeiting Trade Agreement (het ACTA!
verdrag) in Washington? Wat is de uitkomst van deze ronde?
Antwoord
De meest recente onderhandelingsronde heeft plaatsgevonden van 16 tot en met
20 augustus jl. in Washington, VS. Tijdens deze ronde is over alle hoofdstukken
van ACTA gesproken. Het doel van de ACTA!deelnemers was tot overeenstemming
te komen over de nog openstaande punten. Dat is op een aantal onderdelen
gelukt. Omdat de ACTA!deelnemers bij aanvang hebben afgesproken de
onderhandelingsresultaten niet openbaar te maken, kan hier verder niet op de
inhoud worden ingegaan.
Voor de indeling van de hoofdstukken verwijzen wij u naar de brief aan de Tweede
Kamer van 20 juli jl.
2
Kunt u, indachtig de oproepen van het Europees Parlement1 en die van uzelf en de
minister van Justitie2 tot meer transparantie over ACTA, de huidige
onderhandelingstekst bekend maken en zo nee, waarom niet?
Antwoord
Nee, diverse ACTA!deelnemers zijn volgens hun wetgeving en parlementaire
proces niet gerechtigd tijdens onderhandelingen documenten te openbaren en
1 http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/02670281067031190320100309IPR70280
080320102010false/default_en.htm
2 Kamerstuk 2150133, nr. 285
Pagina 2 van 7
Directoraat
generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Innovatie
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
daarom is afgesproken dat de documenten vertrouwelijk zullen worden behandeld.
Nederland kan de afspraken over beperkte openbaarheid helaas niet eenzijdig
doorbreken, maar Nederland heeft zich altijd sterk gemaakt voor openbaarmaking
van de concept!tekst. Dat heeft bijgedragen aan de publicatie van de concept!
tekst na de onderhandelingsronde in Wellington. Helaas kon dit resultaat de
afgelopen twee rondes niet bereikt worden. Partijen hebben na afloop van de
laatste ronde wel uitdrukkelijk afgesproken dat de volledige onderhandelingstekst
vóór ondertekening openbaar wordt gemaakt.
3
Wat was de aanleiding voor het vervroegen van die onderhandelingsronde, zoals u
in uw brief3 aankondigde, naar augustus 2010?
Antwoord
In Washington zou oorspronkelijk een institutionele ronde plaatsvinden alwaar
over meer technische aangelegenheden gesproken zou worden. Omdat alle ACTA!
deelnemers in deze vakantieperiode toch volwaardig konden deelnemen is deze
ronde ongezet in een onderhandelingsronde. Er is geen sprake van een
vervroegde ronde, maar van een extra ronde. De volgende onderhandelingsronde
zal plaatsvinden in Tokio, Japan van 23 september tot en met 1 oktober a.s.
4
In welke fase bevinden de onderhandelingen zich? Is er zicht op een definitieve
overeenkomst tijdens de volgende onderhandelingsronde in Japan in september
2010? Kunt u dat toelichten?
Antwoord
De onderhandelingen bevinden zich in de afrondende fase. Het is onzeker of
tijdens de volgende ronde een definitieve overeenkomst kan worden bereikt
omdat de deelnemers het op een groot aantal punten nog niet met elkaar eens
zijn.
5
Wat is de inzet van Nederland en van de Europese Unie in de komende
onderhandelingsronde? Kunt u dat toelichten?
Antwoord
In de brieven van 15 maart respectievelijk 20 juli jl. hebben de minister van
Justitie en ik aangegeven dat de inzet van de EU en NL het bestaande EU!acquis
is. Dit standpunt is niet gewijzigd.
Van het acquis zijn met name van belang de Richtlijn 2000/31/EG inzake
elektronische handel, richtlijn 2004/48/EG betreffende de handhaving van
intellectuele!eigendomsrechten en het nieuwe EU regelgevingskader voor de
3 Kamerstuk 2150133, nr. 285
Pagina 3 van 7
Directoraat
generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Innovatie
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
elektronische communicatiesector (Richtlijn 2009/140/EG tot wijziging van diverse
richtlijnen inzake elektronischecommunicatienetwerken en -diensten, het
zogenaamde Telecompakket).
6
Bent u bereid de Europese Commissie te vragen de onderhandelingen over ACTA
op te schorten tot een grotere transparantie van het onderhandelingsproces kan
worden gegarandeerd?
Antwoord
Het is niet in het belang van de EU en Nederland om de deelname aan de
onderhandelingen op te schorten. De overige ACTA!deelnemers zullen de
onderhandelingen naar alle waarschijnlijkheid wel voortzetten hetgeen er voor de
EU op neerkomt dat zij hieraan niet deelneemt en geen inbreng kan leveren. Ik
zal mij echter blijven inzetten voor meer transparantie. De inbreng van de
Europese Commissie tijdens de afgelopen ronde in Washington heeft weliswaar
niet geresulteerd in de openbaarmaking van de concept!tekst, maar wel in de
afspraak tussen partijen de volledige onderhandelingstekst vóór ondertekening
openbaar te maken.
7
Hoeveel mensen en organisaties hebben meegedaan aan de recent afgesloten
internetconsultatie met betrekking tot ACTA? Hoe interpreteert u de inhoudelijke
resultaten van deze consultatie? Op welke manier worden deze meegenomen in
de komende onderhandelingsinzet?
Antwoord
Zoals in eerdere brieven aan de Tweede Kamer is toegezegd heeft van 21 juni tot
en met 15 augustus jl. een consultatie met betrekking tot ACTA via
www.internetconsultatie.nl plaatsgevonden. Deze consultatie vond plaats op grond
van de concept!tekst die na de 8e ronde in Wellington openbaar is gemaakt. Op
deze consultatie zijn 65 reacties ontvangen. De reacties worden nu geanalyseerd
waarna een verslag hiervan zal worden opgesteld. Dit verslag zal, tezamen met
een brief over de voortgang van ACTA, aan de Tweede Kamer worden gestuurd.
Na een eerste inventarisatie blijkt het volgende: de reacties zijn ingediend door
burgers, organisaties die burgers, organisaties en/of maatschappelijke belangen
behartigen (o.a. Consumentenbond, Filmdistributeurs en een NGO) en
organisaties/bedrijven die in het bezit zijn van intellectuele eigendomsrechten
(Philips, TNO). De reacties zelf zijn divers van aard, maar in grote lijnen kan een
voorlopige onderverdeling gemaakt worden in reacties die de
openbaarheid/transparantie van ACTA betreffen en reacties die de handhaving op
het internet betreffen.
8
Zal er een nieuwe internetconsultatie worden georganiseerd op basis van meer
actuele onderhandelingsteksten? Zal er een internetconsultatie worden
georganiseerd als het definitieve onderhandelingsresultaat bekend is geworden?
Pagina 4 van 7
Directoraat
generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Innovatie
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
Antwoord
Omdat nu nog over de tekst onderhandeld wordt en nog niet duidelijk is wat er
nog gewijzigd zal worden, kan hier nog geen definitief antwoord op gegeven
worden.
9
Blijft u na de laatste onderhandelingsronde nog bij uw verwachting, zoals geuit in
uw brief van 20 juli 20104, dat ACTA niet verder zal gaan dan de huidige EU!
richtlijnen en dat ACTA niet zal leiden tot nieuwe strafrechtelijke bepalingen in
Nederland? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Het onderhandelingsmandaat voor de Europese Commissie die onderhandelt over
het grootste deel van ACTA, bestaat uit het EU!aquis, daarbuiten is de Commissie
niet bevoegd. De inzet van Nederland in de onderhandelingen met de Commissie
is om te bewaken dat de ACTA!tekst binnen de bestaande EU!regelingen valt. Wat
betreft het strafrecht worden de onderhandelingen door het voorzitterschap
gevoerd en dat onderhandelt daarover met de lidstaten. Ook daar is de inzet van
Nederland niet verder te gaan dat hetgeen reeds in Nederland is geregeld.
10
Kunt u aangeven hoe u in uw beslissing van 17 november 2009 ten aanzien van
het bezwaar inzake het verzoek met een beroep op de Wet Openbaarheid van
Bestuur om openbaarmaking van de teksten van ACTA5 kunt stellen pas na het
sluiten van een overeenkomst de eventuele gevolgen van ACTA voor de
Nederlandse wetgeving te kunnen beoordelen, terwijl u in uw brief van 20 juli
20106 daarover reeds conclusies trekt ? Kunt u dit verschil toelichten?
Antwoord
Sinds het besluit op het Wob!verzoek in november 2009 hebben vier
onderhandelingsrondes plaatsgevonden. Naarmate de concept!
onderhandelingstekst een meer definitief karakter krijgt kan beter beoordeeld
worden of de inhoud hiervan gevolgen heeft voor de Nederlandse wetgeving. Een
definitief oordeel kan echter pas na afloop worden gegeven.
11
Op welke punten zal het ACTA!verdrag mogelijk nopen tot wijzigingen in de
Nederlandse of Europese wet! en regelgeving? Kunt u toelichten op basis waarvan
u tot dat oordeel komt?
4 Kamerstuk 2150133, nr. 285
5 Kenmerk WJZ/9205954, pagina 7
6 Kamerstuk 2150133, nr. 285
Pagina 5 van 7
Directoraat
generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Innovatie
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
Antwoord
Gezien de wijze waarop het onderhandelingsmandaat voor de Europese
Commissie en het voorzitterschap tot stand komt, verwacht ik niet dat wijzigingen
in Europese of Nederlandse wetgeving nodig zijn. Ik verwijs verder naar het
antwoord op vraag 9.
12
Klopt de analyse7 dat ACTA ertoe zal kunnen leiden dat internet service providers
verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor overtredingen door hun gebruikers
en dat zij om dat te voorkomen zullen worden gestimuleerd of verplicht om
proactief het gedrag van hun gebruikers te gaan monitoren? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord
In het huidige EU!acquis, dat de grenzen van de onderhandelingsruimte van de
Europese Commissie vormt (zie het antwoord op vraag 9), bestaat geen regeling
die leidt tot verantwoordelijkheid van internet service providers voor
overtredingen door hun gebruikers, noch tot een plicht tot monitoring. De
onderhandelingsinzet van de Europese Commissie is er dan ook op gericht om een
dergelijke verantwoordelijkheid en monitoringsverplichting niet in ACTA op te
nemen.
13
Is het waar dat ACTA een variant van het Amerikaanse model van 'Notice and
Take Down' ook in Nederland verplicht zal stellen?8 Is het waar dat dan in principe
iedereen een website offline kan laten halen door te stellen dat deze inbreuk
maakt op zijn of haar rechten? Is het waar dat providers verplicht zullen worden
zonder tussenkomst van de rechter persoonsgegevens van internetgebruikers af
te staan aan rechthebbenden, als die daarom verzoeken? Zo ja, deelt u de zorg
dat dit een sterk negatief effect kan hebben op de vrijheid van meningsuiting?
Kunt u dat toelichten?
Antwoord
Deze onderwerpen kunnen onderdeel zijn van de ACTA!onderhandelingen, nu zij
tot het EU!acquis behoren.
Op basis van het huidige EU!acquis kan de rechter een bevel uitvaardigen tegen
een provider wier diensten door een derde worden gebruikt om inbreuk op een
7
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/docs/wpdocs/others/2010_07_15_letter_wp_commissioner_de_guc
ht_acta_en.pdf, pagina 2
8
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/privacy/docs/wpdocs/others/2010_07_15_letter_wp_commissioner_de_guc
ht_acta_en.pdf, pagina 23
Pagina 6 van 7
Directoraat
generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Innovatie
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
intellectuele!eigendomsrecht te maken.9 Ook bestaat de mogelijkheid om voor de
rechter te eisen dat de provider een inbreuk beëindigt of voorkomt.10 In geval van
twee bijzondere vormen van dienstverlening, de zogenaamde "caching"11 en
"hosting"12, dient de dienstverlening bovendien prompt te handelen om de door
hem opgeslaten informatie te verwijderen of de toegang ertoe onmogelijk te
maken zodra een rechtbank daartoe heeft bevolen. Tot het verstrekken van
informatie over internetgebruikers verplicht EU!regelgeving alleen wanneer dit
door een rechter is bevolen.13
In Nederland kan dus zowel het afsluiten van een inbreukmakende website als het
verstrekken door providers van persoonsgegevens van internetgebruikers
momenteel al door de rechter bevolen worden.
14
In hoeverre gaan de ACTA!onderhandelingen ook over octrooien? Is het waar dat
ACTA de handel in generieke medicijnen aan banden kan leggen?
Antwoord
De onderhandelingen over de scope van ACTA zijn nog gaande en daarom kan nog
niet gezegd worden op welke intellectuele eigendomsrechten het wel of niet van
toepassing zal zijn. Zeker is wel dat de scope per hoofdstuk kan verschillen. Ten
aanzien van het hoofdstuk 'Douanemaatregelen' zijn de ACTA!deelnemers al
overeengekomen dat octrooien geen onderdeel uitmaken van dit hoofdstuk en de
doorvoer van generieke medicijnen daardoor niet belemmerd zal worden. Verder
is van belang dat de werking van ACTA niet verder reikt dan tussen de daarbij
aangesloten landen.
15
Als u in uw brief van 20 juli 2010 spreekt over "handel in ... illegaal gekopieerde
goederen effectief te bestrijden", bedoelt u dan dat ACTA ertoe zal kunnen leiden
dat Nederland het downloaden uit illegale bron moet gaan verbieden? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Antwoord
Dit onderwerp wordt niet geraakt door ACTA, omdat ACTA niet over de vraag gaat
wanneer er sprake is van een auteursrechtinbreuk. ACTA bevat enkel bepalingen
die gaan over de handhaving van intellectuele!eigendomsrechten, zodra er een
inbreuk is vastgesteld. Het wordt aan het nationale recht overgelaten te bepalen
wanneer er sprake is van een inbreuk op een intellectueel!eigendomsrecht.
9 artikel 9 lid 1 onder a en artikel 11 van Richtlijn 2004/48/EG betreffende de handhaving van intellectuele
eigendomsrechten
10 artikelen 12 lid 3, 13 lid 3 en 14 lid 3 van Richtlijn 2000/31/EG betreffende elektronische handel
11 Artikel 13 Richtlijn 2000/31/EG betreffende elektronische handel
12 Artikel 14 Richtlijn 2000/31/EG betreffende elektronische handel
13 artikel 8 van richtlijn 2004/48/EG
Pagina 7 van 7
Directoraat
generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Innovatie
Ons kenmerk
OI/I / 10134394
16
Kunt u deze vragen uiterlijk een week vóór aanvang van de nieuwe ACTA!
onderhandelingen in september aanstaande beantwoorden?
Antwoord
N.v.t.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
---- --