Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Persberichten
Gezondheidscentra luchtmacht verbeteren zich op basis van
patiëntervaringen
08 september 2010
In de Luchtmachttoren op het terrein van de Koninklijke Luchtmacht in
Breda is gisteren het certificaat uitgereikt van het kwaliteitstraject
`Gezondheidscentra Door Cliënten Bekeken' van de Nederlandse Patiënten
Consumenten Federatie (NPCF).
luchtmachtsept10
De Commodore Ton Tieland, directeur Personeel en Organisatie, ontving
het certificaat uit handen van NPCF-directeur Martin Vermeer.
De NPCF is verheugd met de ambitie van de gezondheidscentra van de
Koninklijke Luchtmacht om zich door middel van het traject Door
Cliënten Bekeken verder te verbeteren op basis van de
patiëntervaringen. Tot nu toe hebben de gezondheidscentra op alle zeven
bases van de luchtmacht het traject doorlopen. Tijdens de bijeenkomst
in de Luchtmachttoren werden de resultaten gepresenteerd en werd
toegelicht hoe de verbeteringen worden doorgevoerd die dankzij de
methodiek aan het licht kwamen. Zo zijn er maatregelen getroffen ter
verbetering van de privacy aan de balie en is door onder andere
technische aanpassingen de telefonische bereikbaarheid verbeterd.
luchtmacht1sept10
In de methodiek `Door Cliënten Bekeken' staat de vraag centraal wat de
patiënt vindt van de zorg die geleverd wordt. Hoe beoordeelt hij of zij
de deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid van een
zorgverlener? Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met
patiënten, overleg met de medezeggenschapscommissies en workshops
kregen zorgverleners van de luchtmacht in kaart hoe patiënten hen
waarderen en waar verbeterpunten liggen. Dit wordt verwerkt en
uitgevoerd door ARGO, het onderzoeksbureau van de Rijksuniversiteit
Groningen.
luchtmachtgroep
"Onze organisatie is erop gericht om lessons learned niet alleen te
implementeren, maar vooral ook te borgen. De DCB verbeterwerkplannen
worden daarom ook opgenomen in de jaarlijkse audit", aldus de Commodore
Tieland die binnen luchtmacht onder meer verantwoordelijkheid is voor
de gezondheidszorg.
NPCF-directeur Martin Vermeer: "De gezondheidscentra van de Koninklijke
Luchtmacht hebben zich zeer gemotiveerd getoond om met onze methode de
patiëntervaringen in beeld te krijgen en hebben het bijzonder
professioneel aangepakt. Dat heeft ze een aantal concrete
verbeterpunten opgeleverd waar direct actie op ondernomen is zodat de
zorg nog beter kan worden afgestemd op de specifieke doelgroep die deze
gezondheidscentra hebben. Het was voor ons goed om te zien dat men goed
uit de voeten kon met het speciaal voor de luchtmacht aangepaste
traject. En dat biedt weer kansen om Door Cliënten Bekeken nog breder
aan te bieden."