Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Persberichten

Gezondheidscentra luchtmacht verbeteren zich op basis van patiëntervaringen

08 september 2010

In de Luchtmachttoren op het terrein van de Koninklijke Luchtmacht in Breda is gisteren het certificaat uitgereikt van het kwaliteitstraject `Gezondheidscentra Door Cliënten Bekeken' van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

luchtmachtsept10

De Commodore Ton Tieland, directeur Personeel en Organisatie, ontving het certificaat uit handen van NPCF-directeur Martin Vermeer.

De NPCF is verheugd met de ambitie van de gezondheidscentra van de Koninklijke Luchtmacht om zich door middel van het traject Door Cliënten Bekeken verder te verbeteren op basis van de patiëntervaringen. Tot nu toe hebben de gezondheidscentra op alle zeven bases van de luchtmacht het traject doorlopen. Tijdens de bijeenkomst in de Luchtmachttoren werden de resultaten gepresenteerd en werd toegelicht hoe de verbeteringen worden doorgevoerd die dankzij de methodiek aan het licht kwamen. Zo zijn er maatregelen getroffen ter verbetering van de privacy aan de balie en is door onder andere technische aanpassingen de telefonische bereikbaarheid verbeterd.

luchtmacht1sept10

In de methodiek `Door Cliënten Bekeken' staat de vraag centraal wat de patiënt vindt van de zorg die geleverd wordt. Hoe beoordeelt hij of zij de deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid van een zorgverlener? Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten, overleg met de medezeggenschapscommissies en workshops kregen zorgverleners van de luchtmacht in kaart hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen. Dit wordt verwerkt en uitgevoerd door ARGO, het onderzoeksbureau van de Rijksuniversiteit Groningen.

luchtmachtgroep

"Onze organisatie is erop gericht om lessons learned niet alleen te implementeren, maar vooral ook te borgen. De DCB verbeterwerkplannen worden daarom ook opgenomen in de jaarlijkse audit", aldus de Commodore Tieland die binnen luchtmacht onder meer verantwoordelijkheid is voor de gezondheidszorg.

NPCF-directeur Martin Vermeer: "De gezondheidscentra van de Koninklijke Luchtmacht hebben zich zeer gemotiveerd getoond om met onze methode de patiëntervaringen in beeld te krijgen en hebben het bijzonder professioneel aangepakt. Dat heeft ze een aantal concrete verbeterpunten opgeleverd waar direct actie op ondernomen is zodat de zorg nog beter kan worden afgestemd op de specifieke doelgroep die deze gezondheidscentra hebben. Het was voor ons goed om te zien dat men goed uit de voeten kon met het speciaal voor de luchtmacht aangepaste traject. En dat biedt weer kansen om Door Cliënten Bekeken nog breder aan te bieden."