De kracht van online en offline activatievormen

08/09/2010 10:00

Trendbox BV

Trendbox en ? concepting presenteren de actuele stand van zaken op het gebied van merkactivatie: het onderzoeksrapport "De kracht van online & offline activatievormen" en het nieuwe platform ActivatieBarometer.nl. Uiteenlopende vormen van offline én online merkactivatie komen aan bod, evenals de meest in het oog springende activatiecampagnes van het moment.

Van actie naar activatie

Na het succes van OranjeBarometer.nl, waar de professional een schat aan informatie omtrent WK promoties kon vinden, hebben Trendbox en ? concepting de tool verder uitgebouwd met de lancering van het interactieve platform ActivatieBarometer.nl. Voorheen bekend als de Promotie Barometer, heeft de Activatie Barometer als instrument vanaf heden niet alleen een nieuwe naam, maar ook inhoudelijk meer relevantie voor marcom professionals gekregen. Reden voor Trendbox en ? concepting om naast het opzetten van ActivatieBarometer.nl een herhaalonderzoek naar activatievormen uit te voeren, waarin naast traditionele activatievormen ditmaal ook online actiemechanismen door de consument zijn geëvalueerd.

Best-practices: offline activiteiten niet 1-op-1 over te zetten naar online

Niet voor niets zegt men 'onbekend maakt onbemind', de resultaten van de Activatie Barometer laten hierop geen uitzondering zien. Kortingen en prijsaanbiedingen blijven zoals verwacht favoriet, maar ook nieuwere vormen in het traditionele offline kanaal blijken aantrekkelijk, zoals zelf je prijskorting bepalen met bijvoorbeeld prijsstickers. Innovativiteit speelt hierbij een rol, net als entertainment. Daarnaast blijven we Nederlander: bijbetalen voor cadeaus en bel- en sms-acties zijn uit den boze, spaarprogramma's daarentegen onverminderd populair.

Beproefde offline activatiemethoden kunnen niet zomaar één op één worden doorvertaald naar online mechanismen; op de meeste aspecten scoren de internetvormen een stuk lager. De onderzoeksresultaten laten een relatief hoge aantrekkelijkheid en deelnamebereidheid van geld-terug-acties en winacties met een online actiecode zien. Ondanks de populariteit van social media sites kunnen daadwerkelijke acties via bijvoorbeeld twitter en facebook nog op weinig waardering rekenen. Een volgend Barometer onderzoek zal moeten uitwijzen of hier verandering in zal komen, moet zegeltjes sparend Nederland hier wellicht nog even aan wennen?

Test zelf hoeveel het rapport over merkactivatie waard is

Vanaf heden is het onderzoeksrapport beschikbaar, waarbij een jonge activatievorm wordt getest: op de site kunnen geinteresseerden het rapport bestellen en zelf de prijs bepalen. De website en het rapport besteden aandacht aan deze en vele andere aspecten van merkactivatie. Op ActivatieBarometer.nl worden de nieuwste promoties en acties geselecteerd voor discussie, input zoals posts en tweets zijn er van harte welkom. Al naar gelang interesse en relevantie wordt een aantal van deze activatie inspanningen vervolgens getest onder 250 consumenten.

Over de Activatie Barometer

De Activatie Barometer (voorheen Promotie Barometer) vloeit voort uit een samenwerking van Trendbox en ? Concepting. Sinds de start in 1998 zijn er al meer dan 1.000 acties, promoties en andere vormen van merkactivatie door telkens 250 Nederlandse consumenten van 16 jaar en ouder geëvalueerd. De Barometer heeft als doel het verkrijgen van een beter inzicht in het (potentiële) effect van activatie campagnes in de breedste zin, uitgedrukt in bekendheid, houding en gedrag van de consumenten. Voor iedere activatie campagne worden de bekendheid, aantrekkelijkheid, vernieuwendheid, sympathie, passendheid bij merk, deelnamebereidheid en het spontane commentaar gemeten, soms additionele aspecten. Per Activatie Barometer worden de scores van de activatie campagnes grafisch weergegeven en onderling vergeleken.

Naast deze vorm van post-testen, biedt het instrument de mogelijkheid tot het pre-testen van concepten. Hiermee wordt de kans op een succesvolle activatie campagnes vergroot. Bovendien leent de Activatie Barometer database zich uitstekend voor benchmarking -de database bevat meer dan 1.000 activatie campagnes.

Over Trendbox

Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl en www.activatiebarometer.nl.

Over ? concepting

? concepting B.V. is een compact team van specialisten in brand & business activation. Door te investeren in continu onderzoek weten we hoe we doelgroepen in actie krijgen. Vanuit die kennis ontwikkelen we een heldere visie op marketing uitdagingen. Met focus op nieuwe kansen want we staan immers middenin een dynamische on- en offline medialandschap waar de consument bepaalt. Meer dan ooit zijn creatieve oplossingen die leiden tot interactie succesbepalend. Voor grote en kleinere opdrachtgevers werden de afgelopen tijd bekroonde activatie campagnes ontwikkeld. Getriggerd? Meer informatie over ? is te vinden op www.andcoconcepting.com en www.activatiebarometer.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.activatiebarometer.nl