Gemeente Ede
Nieuwsberichten
dinsdag, 7 september 2010
Accent op ontmoeting en verbinding
Door: afdeling Communicatie - Henk Faas
Het Edese college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met
`Het verschil mag er zijn, samenleven in Ede'. Dit plan beoogt verdere
afwezigheid van de samenleving van onvoldoende geïntegreerde
bevolkingsgroepen te voorkomen en deze meer te binden aan de
samenleving. De nadruk ligt op de jeugd en de gezinnen waarin zij
opgroeien. Maatregelen en activiteiten zijn onder meer gericht op
opleiding, scholing, werkgelegenheid en opvoedingsondersteuning.
Het plan van aanpak `Het verschil mag er zijn, samenleven in Ede' is
gemaakt naar aanleiding van het onderzoeksrapport `Eigenheid of
Eigenzinnigheid, analyse van cultuur- en geloofsgerelateerde
denkbeelden en gedragsuitingen in de gemeente Ede'.
Die studie stelde september 2009 vast dat de Marokkaanse gemeenschap in
de Edese wijk Veldhuizen en de gemeenschap in het buitengebied van Ede
niet altijd voldoende is geïntegreerd en niet altijd voldoende meedoet
met de samenleving.
In een begeleidende brief schetste het college dat ze aan de slag zou
gaan met de aanbevelingen die de onderzoekers deden op gebied van
integratie en participatie. `Het verschil mag er zijn' is de uitkomst
hiervan. Het sluit aan bij het collegeprogramma 2010-2014, waar het
gaat om zaken als ontmoeting en verbinding.
Twee sporen
De aandacht gaat vooral uit naar de Marokkaanse inwoners van de wijk
Veldhuizen en bewoners van het buitengebied. In de kern gaat het om
participatie en integratie, ontmoeting en verbinding. Beide
bevolkingsgroepen worden vanuit hun eigen context onafhankelijk van
elkaar benaderd. Deze twee sporen hebben de volgende doelstellingen:
Voor de bewoners van het buitengebied:
1. Verbeteren relatie tussen overheid en bewoners: communicatie
verbeteren, gezagsrelatie normaliseren, verbeteren dienstverlening
gemeente en de zichtbaarheid van de uitvoering en resultaten, overmatig
alcoholgebruik terugdringen en gezonde levensstijl bevorderen.
2. Behouden van de (goede) sociaal-economische positie van het
buitengebied in de toekomst: opleidingsniveau versterken;
economie/ondernemerschap faciliteren en ondersteunen.
Voor de Marokkaanse inwoners van Veldhuizen-A:
1. Verbeteren relatie tussen overheid, Marokkaanse gemeenschap en
overige inwoners van Veldhuizen: communicatie verbeteren, overlast
bestrijden en terugdringen criminaliteit.
2. Verbeteren sociaal-economische positie van Marokkaanse inwoners:
kansen vergroten op de arbeidsmarkt en opleidingsniveau versterken.
Actiepunten
De volgende concrete actiepunten gaat het college van B en W ter hand
nemen:
Buitengebied:
Inzet passend jongerenwerk: versterking jongerenwerk op basis
draagvlak, vraag en maatwerk; stimuleren van door jongeren zelf
georganiseerde activiteiten, prioriteit bij jongeren van 8 t/m16 jaar.
Voorzieningen voor jongeren: sluiting van commerciële buurtketen,
versterken aanbod van accommodaties voor ontmoeting voor jongeren.
Jongeren en sport: stimuleren gezonde leefstijl en sportbeoefening door
oudere jeugd, jongeren betrekken en opleiden als vrijwilliger of
kaderlid bij verenigingen.
Opvoedingsondersteuning: opvoedingsondersteuning meer richten op de
vraag en behoeften.
Voortijdig schoolverlaten: terugdringen voortijdig schoolverlaten
Handhaven van gedragsregels: continueren inzet wijkagenten,
normaliseren gezagsrelatie politie - jeugd, versterken preventie bij
jeugd 16-, handhaven bij jeugd 16+, samenwerking met regiogemeenten
Barneveld en Scherpenzeel bij handhaving en integrale sturing bij
aanpak jeugdproblematiek.
Bekendheid met andere culturen: bijdragen aan en bevorderen van
initiatieven tot kennis over andere culturen en contacten tussen
jongeren uit verschillende culturen.
Relatie overheid - burger: jaarlijks maatschappelijk debat met
vertegenwoordiging buitengebied, stimuleren jongerenparticipatie,
versterken zichtbaarheid overheid en faciliteren ondernemerschap.
Veldhuizen-A:
Maatschappelijke debatten: jaarlijks in gesprek met vertegenwoordigers
en sleutelfiguren Marokkaanse gemeenschap, betrekken
migrantenorganisaties bij maken en uitvoering van beleid.
Centrale sturing aanpak (risico)jeugd: bevorderen integrale sturing bij
de aanpak van risicojongeren, bevorderen gegevensuitwisseling over
risicojongeren om vroegtijdig en sneller in te grijpen.
Kennisdeling en ontmoeting professionals: optreden op basis van een
eenduidig en gezamenlijk bejegeningsprofiel, faciliteren van ontmoeting
en kennisuitwisseling tussen professionals.
De activiteiten in de zogenoemde `Aanpak 40+ wijken' gaan gewoon door:
leren en opgroeien: inzet gezinsmanagers en gezinsbegeleiding in
Marokkaanse gezinnen;
veiligheid: groepsgerichte aanpak overlastgevende en criminele
jongeren;
integratie: faciliteren van huisvesting voor zelforganisaties en
integratie bevorderende activiteiten;
werken en economie: stimuleren etnisch ondernemerschap, voorkomen
schooluitval en creëren werkervaringsplaatsen;
woonomgeving: onderhoudswerkzaamheden in de openbare ruimte, skatepark
of voetbalvoorziening realiseren, wijkpost realiseren en inzetten van
een buurtconciërge.
Gedegen en breed gedragen
Aan `Het verschil mag er zijn' is lang gewerkt om een gedegen en breed
gedragen plan van aanpak te presenteren. Het is tot stand gekomen aan
de hand van 1) aanbevelingen uit het onderzoeksrapport, 2) voornemens
uit de collegebrieven aan de gemeenteraad van 8 en 30 september 2009,
3) input vanuit de gemeenteraad en 4) uitkomsten van maatschappelijke
debatten met een vertegenwoordigers uit het buitengebied en uit de
Marokkaanse gemeenschap, met de Jongerenraad en met SGP-jongeren.
Ook adviezen van de Jongerenraad en de Adviesraad voor Integratie en
Participatie, de monitor Aanpak Marokkaanse-Nederlandse
Probleemjongeren van de ministeries van WWI en BZK, de evaluatie van
het gemeentelijk actieprogramma `Meetellen en Meedoen' en de evaluatie
drankketenbeleid zijn gebruikt.
Communicatie
B en W heeft het plan van aanpak ter kennisname en advies aangeboden
aan de Adviesraad voor Integratie en Participatie en aan de
hierbovengenoemde partijen, die eerder geconsulteerd zijn. Het college
zal de reacties betrekken bij de notitie en voorzien van een reactie.
In de raadscommissie Algemene Zaken & Middelen (AZ&M) van maandag 13
september wordt het plan toegelicht. De (eventueel aangepaste) notitie
wordt inhoudelijk besproken in de gecombineerde raadscommissie AZ&M en
Maatschappelijke Zaken op 29 november. In de raadsvergadering van 16
december wordt het plan vastgesteld.