Gemeente Wunseradiel
Voorziening BAG
Nieuws
Gemeente Wûnseradiel aangesloten Landelijke Voorziening BAG
Op 18 augustus 2010 is gemeente Wûnseradiel aangesloten op de
Landelijke Voorzienin BAG. De BAG is een registratie waarin
gemeentelijke basisgegevens over alle gebouwen en adressen in
Nederland zijn verzameld.
Op 7 juni 2010 heeft een toelatingsaudit plaatsgevonden, om te kijken
of gemeente Wûnseradiel aansluiting kan krijgen op de landelijke
voorziening in het kader van de Wet basisregistraties adressen en
gebouwen (BAG).
De auditor heeft geadviseerd om de gemeente aan te sluiten op de
Landelijke Voorziening BAG, mits nog een klein aantal opmerkingen
werden verwerkt. Op 8 juli 2010 heeft de aanvullende beoordeling
plaatsgevonden. Er is geconcludeerd dat aan de opmerkingen is voldaan,
waardoor de gemeente kan worden aangesloten. Dit betekent dat de
opbouwfase is afgesloten en we nu de beheerfase ingaan.
Op 18 augustus 2010 is gemeente Wûnseradiel aangesloten op de
Landelijke Voorzienin BAG. De BAG is een registratie waarin
gemeentelijke basisgegevens over alle gebouwen en adressen in
Nederland zijn verzameld. Het Kadaster beheert de Landelijke
Voorziening en stelt de gegevens beschikbaar aan overheden, bedrijven,
instellingen en burgers. en stelt de gegevens beschikbaar aan
overheden, bedrijven, instellingen en burgers.
Basisregistraties
De is een belangrijk onderdeel van het stelsel van basisregistraties.
Met dit stelsel verbetert de overheid haar dienstverlening door
belangrijke gegevens over onder andere personen, bedrijven en gebouwen
binnen de overheid te delen. Over een paar jaar hoeft de overheid
daardoor veel gegevens nog maar één keer op te vragen. Dit bespaart
burgers en bedrijven tijd en moeite. Ook dragen de basisregistraties
bij aan effectievere fraudebestrijding, openbare orde en veiligheid en
kostenbesparing. Bij het delen van de gegevens is de privacy
gewaarborgd. is een belangrijk onderdeel van het stelsel van
basisregistraties. Met dit stelsel verbetert de overheid haar
dienstverlening door belangrijke gegevens over onder andere personen,
bedrijven en gebouwen binnen de overheid te delen. Over een paar jaar
hoeft de overheid daardoor veel gegevens nog maar één keer op te
vragen. Dit bespaart burgers en bedrijven tijd en moeite. Ook dragen de
basisregistraties bij aan effectievere fraudebestrijding, openbare orde
en veiligheid en kostenbesparing. Bij het delen van de gegevens is de
privacy gewaarborgd.