Consumentenbond
7 september 2010
Nederlandsche Muntenhuis stopt met onduidelijke aanbieding
Het Nederlandsche Muntenhuis gaat voortaan duidelijk vermelden dat
iedereen die een munt bestelt, hierna nog andere munten krijgt
toegestuurd. De Consumentenbond constateerde op basis van klachten en
een eigen praktijkproef dat het Nederlandsche Muntenhuis niet duidelijk
communiceerde over het toesturen van vervolgzendingen. Het
Nederlandsche Muntenhuis heeft toegezegd de bestaande klachten van
leden van de bond snel, redelijk, coulant en in goed overleg met de
klant op te zullen lossen.
Ongevraagd producten toesturen en daar geld voor vragen is niet
toegestaan. Doet een bedrijf dit toch, dan mag de consument het artikel
houden en hoeft hij daar niet voor te betalen. Een bedrijf mag wel
vervolgzendingen sturen, maar moet daar op het moment van bestellen al
overeenstemming met de consument over hebben. De Consumentenbond heeft
met het Nederlandsche Muntenhuis overlegd, het Nederlandsche Muntenhuis
gaat zijn bestelformulier aanpassen.
Voorkeursrecht
In aanbiedingen van het Nederlandsche Muntenhuis stond op het
bestelformulier dat de besteller een 'voorkeursrecht' of 'voorrang'
krijgt op andere munten uit de collectie waar de bestelde munt deel van
uitmaakt. 'Het is heel vervelend als consumenten vervolgens ongevraagd
met spullen worden bestookt en helemaal als er een rekening achteraan
komt', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. 'We gaan er vanuit
dat het Nederlandsche Muntenhuis hier nu mee stopt.'