Gemeente Oldenzaal
Grote bezwaren toename goederenvervoer Twentelijn
07 september 2010
Regio Twente maakt zich ernstige zorgen
De toename van goederenvervoer heeft grote gevolgen voor de
leefbaarheid in de steden en dorpen langs de Twentelijn. Overlast door
geluid en trillingen zal sterk toenemen. Daarnaast komt ook de
veiligheid langs het spoor onder druk te staan. Een dergelijk intensief
goederenvervoer over een 19e eeuws netwerk past niet in deze tijd.
Regio Twente pleit voor een duurzame oplossing, analoog aan de
Betuweroute.
Het toegenomen goederenvervoer heeft ook gevolgen voor het
personenvervoer over het spoor in Twente. "Meer goederenvervoer maakt
de gewenste groei van regionaal personenvervoer onmogelijk", aldus Theo
Schouten, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. "Terwijl meer
personenvervoer over het spoor, in combinatie met ander vervoersvormen,
juist belangrijk is voor de bereikbaarheid van de Twentse steden en
kernen. Er moet ruimte vrijgehouden worden voor de benodigde groei van
het regionaal en grensoverschrijdend personenvervoer per trein. Dit
moet prioriteit krijgen boven goederenvervoertreinen. Een ander punt is
dat er meer barrières ontstaan. Spoorwegovergangen zijn veel vaker
dicht waardoor de bereikbaarheid voor het verkeer, bussen en
hulpdiensten achteruit gaat".
Alternatieven onderzoeken
Het PHS is ontwikkeld om de groei van het goederenvervoer en de toename
van het personenvervoer in de Randstad te kunnen opvangen. Deze groei
ontstaat door de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte. De rekening
wordt eenzijdig bij Oost-Nederland, waaronder Twente, gelegd. Regio
Twente vraagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat op korte termijn
een tracéverkenning uit te voeren naar een optimale goederenlijn door
Oost-Nederland naar Noord-Duitsland/Oost-Europa. Hierbij zou opnieuw
gekeken moeten worden naar alternatieven die destijds zijn onderzocht
in het kader van de noordelijke aftakking van de Betuweroute
(Noordtak). Verder moet de volledige Betuweroute beter benut worden en
moet samen met Duitsland geïnvesteerd worden in een Europees
goederennetwerk. Het landelijke budget van EUR 50 miljoen om de
trillingshinder op te vangen, is hiervoor ontoereikend.
Regio Twente spreekt in
Aanstaande woensdag 8 september spreekt de Bornse wethouder Herman
Mulder namens de Regio in bij de vaste Kamercommissie Verkeer en
Waterstaat. Wethouder Rorink van de gemeente Oldenzaal begeleidt hem en
spreekt partijcontacten aan op de Oldenzaalse spoorproblematiek.
Infoavond over PHS
Regio Twente organiseert op 4 oktober vanaf 19.30 uur in Hengelo een
informatieavond voor Twentse burgers en raadsleden over het PHS.
Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor opgeven via
info-phs@regiotwente.nl. Na aanmelding volgt meer informatie.