SGP
te beschermen
SGP: geen ambitie Van der Hoeven om kleine ondernemer te beschermen
De SGP verbaast zich erover dat Minister Van der Hoeven niets doet om
de Winkeltijdenwet aan te passen. Zij accepteert zonder morren de
doorgaande lijn van uitholling van de Winkeltijdenwet en het
sneeuwbaleffect dat de Rotterdamse ontwikkelingen stimuleren.
Dijkgraaf: âIn een woord: teleurstellend! De minister toont geen enkele
ambitie om ook maar iets te veranderen aan de wet. Zij gaat hiermee
voorbij aan de sterk toenemende druk op winkeliers om ook op zondag
open te zijn. De minister zou toch al het mogelijke moeten doen om hier
een einde aan te maken. Het is niet in overeenstemming met hoe de wet
bedoeld is en leidt bovendien tot een sneeuwbaleffect. Het zoveel
mogelijk waarborgen van de zondag als rustdag zou tot meer ambitie
moeten leiden. Het is daarom erg goed dat vorige week juist door de
winkeliers zelf een actie is ondernomen om de verruiming van het aantal
koopzondagen tegen te gaan (www.tegenverruiming.nl). Er is meer te
verwachten van zoân positieve bijdrage van de winkeliers zelf dan van
een minister die achterover leunt.â
---
Antwoorden schriftelijke vragen zondagsopenstelling winkels Alexandrium
Rotterdam
6 september 2010
1
Heeft u kennis genomen van de uitspraak van het Hof in Den Haag dat
de gemeente Rotterdam niet in strijd met de Winkeltijdenwet handelt
wanneer de winkels in Alexandrium elke zondag open mogen zijn?
Antwoord
Ja
2
Wanneer een dergelijke uitspraak in stand zou blijven, deelt u dan de
mening dat dan met name de bepaling over de sluiting van winkels op
zondag in de Winkeltijdenwet in sterke mate wordt uitgehold? Vindt u
het een gewenste ontwikkeling wanneer de betekenis van deze bepaling
aan belang inboet?
Antwoord
De bevoegdheid om vrijstelling of ontheffing te verlenen berust op
grond van artikel 3, derde lid, aanhef en onder a, van de
Winkeltijdenwet bij de gemeenteraad. Indien deelgemeenten zijn
ingesteld, kan de gemeenteraad deze bevoegdheid overdragen aan de
deelgemeenteraden, zoals in Rotterdam aanvankelijk het geval was. Een
gemeenteraad kan er voor kiezen om de bevoegdheid zelf te houden of
weer naar zich toe te trekken. Dit laatste heeft de gemeenteraad van
Rotterdam op 3 december 2009 gedaan. Als de gemeenteraad van Rotterdam
kan aantonen dat er sprake is van autonoom toerisme in de gemeente, is
zij op grond van de huidige Winkeltijdenwet bevoegd winkelopening op
zondag toe te staan in de gemeente. De uitleg die het Hof geeft aan de
toerismebepaling dient dan ook binnen dit kader te worden gezien.
3
Wat vindt u in dit licht van de uitspraken van de voor de invoering
van de toerismebepaling verantwoordelijke minister Andriessen dat met
de toerismebepaling destijds toch écht beoogd werd de extra
zondagsopening te beperken tot die plaatsen waar de toeristen ook
daadwerkelijk komen? Zou een dergelijke uitleg niet alleen historisch
meer verantwoord zijn, maar ook het meest logisch voor de uitleg van
deze uitzonderingsbepaling in de wet?
Antwoord
Het is aan de rechter om de wet uit te leggen. Het arrest van het
Gerechtshof
âs-Gravenhage van 3 augustus 2010 (LJN: BN3217) over vrijstelling op
grond van de toerismebepaling in Prins Alexander zegt hierover het
volgende: âGelet op de wetstekst en de wetsgeschiedenis van de Wtw is
het enige criterium voor het bij verordening verlenen van vrijstelling
of de gemeente of een deel daarvan toeristische aantrekkingskracht
heeft. De Wtw verplicht de gemeenteraad bij het bij verordening
verlenen van de onderhavige vrijstelling niet tot het aanwijzen van
slechts dat deelgebied van een gemeente dat een toeristische
aantrekkingskracht heeft. Aan de memorie van toelichting bij de
Winkeltijdenwet ontleent het hof dat het verlenen van een vrijstelling
een zaak van de gemeente is, dat in beginsel opening mogelijk is voor
alle winkels in de gehele gemeente en in het verlengde daarvan voor de
overige vormen van detailhandel, dat de gemeente de vrijstelling ook
kan verlenen voor delen van de gemeente en dat er aan gemeenteraden een
ruime bevoegdheid is verleend, dit alles binnen het hiervoor genoemde
kader van toeristische aantrekkingskracht van de gemeente of een deel
daarvan. Het hof is van oordeel dat deze omstandigheden met zich
brengen dat in een gemeente met toeristische aantrekkingskracht zoals
Rotterdam het aan de gemeenteraad is om, gebruik makend van haar
verordenende bevoegdheid, te bepalen of in de gehele gemeente of in
bepaalde delen daarvan door middel van een vrijstelling
zondagopenstelling van winkels wordt mogelijk gemaakt.â Behoudens de
mogelijkheid van instellen van rechtsmiddelen tegen dit arrest is deze
wetsuitleg gezaghebbend.
4
Vindt u het een gewenste ontwikkeling wanneer steeds meer gemeenten het
in een deel van de gemeente voorkomende toerisme aangrijpen om in de
gehele gemeente of in niet-toeristische delen ervan de winkels op
zondag open te stellen? Wordt hiermee het verbod op zondagsopenstelling
niet feitelijk illusoir gemaakt?
5
Bent u bereid om snel passende maatregelen te nemen tegen iedere
gemeente die op een dergelijke wijze de uitzonderingsbepalingen van de
Winkeltijdenwet gebruikt om de hoofdregels van de wet via een
sluiproute te ondergraven?
6
Bent u bereid om binnen korte tijd te komen met een wijziging van de
wet die deze sluiproute ongedaan maakt?
Antwoord 4, 5 en 6
Bij de Eerste Kamer is thans een wetsvoorstel tot wijziging van de
Winkeltijdenwet (nr. 31 728) aanhangig dat ertoe dient gemeenten meer
houvast te bieden bij besluiten over de toepassing van de
toerismebepaling. Er wordt beoogd dat bij besluiten over de toepassing
van de toerismebepaling, naast economische belangen, ook andere, meer
immateriële belangen uitdrukkelijk in de afweging worden betrokken.
Dit moet ertoe leiden dat gemeenten bij besluiten over winkelopening op
zondag een evenwichtige afweging van alle daarbij betrokken (materiële
én immateriële) belangen maken.
Op grond van het wetsvoorstel moet er sprake zijn van autonoom toerisme
van substantiële omvang in de gemeente. Indien een gemeenteraad kan
aantonen dat dit het geval is, dan blijft de gemeenteraad ook na
inwerkingtreding van het wetsvoorstel tot wijziging van de
Winkeltijdenwet bevoegd winkelopening op zondag toe te staan in de
gehele gemeente. Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel
tot wijziging van de Winkeltijdenwet is gebleken dat er in de Tweede
Kamer geen draagvlak is om de wet op dit punt te wijzigen.