ProRail
Persbericht
02-09-2010
Start proef âElke tien minuten een treinâ Amsterdam-Eindhoven
Van maandag 6 september tot en met vrijdag 1 oktober houden NS, ProRail
en KNV Spoorgoederenvervoer een proef met elke 10 minuten een trein op
het traject Amsterdam- Utrecht - Eindhoven. Vier weken lang, op maandag
t/m vrijdag tijdens de ochtend- en avondspits, kunnen de reizigers op
dit traject kiezen uit 6 Intercityâs en 6 Sprinters (tussen Utrecht en
Geldermalsen) per uur. Daarnaast is er ruimte voor 2 goederentreinen
per uur. In 2011 nemen NS en ProRail in overleg met betrokkenen een
besluit over de structurele invoering van hoogfrequent spoorvervoer
tussen Amsterdam en Eindhoven.
* Vanaf 6 september: 6 Sprinters, 6 Intercityâs en 2 goederentreinen
per uur
* Vertrektijden gewijzigd, korte wachttijden op perrons
Voor de reizigers betekent dit kortere wachttijden op de perrons en
biedt het de mogelijkheid om op de trein te stappen zonder eerst het
spoorboekje te hoeven raadplegen. De tijden van de Intercityâs op de
route Amsterdam â Utrecht â Eindhoven en van de Sprinters tussen
Utrecht en Geldermalsen zijn in deze periode gewijzigd. Ook kan het
zijn dat treinen op een ander perron aankomen of vertrekken en
aansluitingen anders zijn.
Iedere 10 minuten een trein laten rijden heeft impact op de omgeving.
Zo kunnen omwonenden, ondanks de inzet van stillere treinen, mogelijk
meer geluidsoverlast ervaren en zijn sommige overwegen vaker gesloten.
De proef zal meer inzicht geven in de gevolgen voor de omgeving bij
hoogfrequent spoorvervoer. De situatie bij diverse overwegen wordt
tijdens de proef gemeten, en Buitengewoon Opsporingsambtenaren en
verkeersregelaars zorgen bij een aantal drukke overwegen voor een
veilige afhandeling van het verkeer. Metingen vorig jaar maakten
duidelijk dat in de huidige dienstregeling de gemiddelde tijd dat
overwegen open zijn voor wegverkeer 46 minuten is en tijdens de proef
41 minuten. De ervaringen van de omgeving worden tijdens en na de proef
met de betrokken lokale en regionale overheden besproken en kunnen
aanleiding zijn om bij een latere structurele invoering eventueel
aanvullende maatregelen te nemen.
Deze proef op Amsterdam-Utrecht-Eindhoven met elke 10 minuten een trein
is een eerste stap op weg naar hoogfrequent spoorvervoer op de 4
drukste spoorcorridors in Nederland. De vraag die de spoorsector na
deze vervolgproef beantwoord wil zien is: onder welke condities is
structurele invoering van elke 10 minuten een trein tussen Amsterdam en
Eindhoven uitvoerbaar en rendabel? In 2011 zullen NS en ProRail in
overleg met betrokkenen een besluit nemen of en zo ja wanneer
hoogfrequent spoorvervoer op dit traject kan worden ingevoerd.
Waarom hoogfrequent spoorvervoer?
Steeds meer mensen in Nederland reizen. Tot 2020 groeit de mobiliteit
met 30%. Het reizigersvervoer per trein neemt in deze periode zelfs met
40% toe. De trein levert een steeds grotere bijdrage aan de mobiliteit
in Nederland. Zeker in de spits is het behalve op de weg ook op sommige
trajecten in de trein druk. De spoorsector wil de groei van het aantal
treinreizigers mogelijk maken en tegelijk de treinreiziger meer gemak
bieden door de treinen (nog) vaker dan nu te laten rijden.