Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nieuwe IKEA CATALOGUS 2011: Lagere prijzen, voor uiteenlopende smaken en beschikbaar als iPhone app

Amsterdam, 6 september 2009 - De nieuwe IKEA catalogus 2011 valt vanaf vandaag weer bij miljoenen huishoudens in de bus. De catalogus staat vol nieuwe woonideeën, slimme producten en creatieve oplossingen die het leven in en rond huis veraangenamen. De gids is voor iedere smaak en voor elke behoefte en komt ook beschikbaar als iPhone app. De IKEA catalogus is een begrip in Nederlandse huishoudens. Geen enkele andere onderneming verspreidt op zo'n grote schaal een gratis commerciële publicatie van vergelijkbaar formaat. Wereldwijd worden bijna 198 miljoen exemplaren van de 60e editie van de IKEA catalogus verspreid, gedrukt in 29 talen, 61 edities en gelezen door ongeveer 400 miljoen mensen. De Nederlandse oplage bedraagt 6 miljoen exemplaren. Catalogus online en als iPhone app beschikbaar Ook dit jaar is de catalogus online te bekijken op IKEA.nl. Er kan doorheen worden gebladerd en gezocht worden naar producten. Deze kunnen als favoriet worden gemarkeerd. Gebruikers van de online catalogus kunnen een beschrijving aan hun favoriete pagina's of producten geven en ze doormailen naar een vriend of delen op Facebook of Twitter. Voor meer informatie over bepaalde producten word je met één klik doorverwezen naar de productpagina op IKEA.nl De catalogus is daarnaast beschikbaar als app voor de iPhone, en de app kan ook gebruikt worden op de iPad. Met deze app kan je bladeren en zoeken in de catalogus en favorieten aanmaken. In alle IKEA landen wordt met dezelfde applicatie gewerkt, waarbij er per land prijs- en taalaanpassingen gemaakt zijn. De app is te downloaden via de App Store.

Verlaging van de prijzen Meer dan 200 producten in de catalogus zijn goedkoper dan vorig jaar. Het verlagen van de prijzen is onderdeel van het IKEA concept. IKEA streeft er altijd naar om de laagste prijs in de markt aan te bieden door nog slimmer in te kopen. Efficiënte productontwikkeling houdt in dat een product goedkoper geproduceerd en/of getransporteerd kan worden. Klanten krijgen hierdoor de meeste waar voor hun geld. `Maar het draait niet alleen om de lage prijzen. Het unieke van IKEA producten is de combinatie van design, gebruiksgemak, kwaliteit en duurzaamheid', aldus EvaLotta Sjöstedt, algemeen directeur van IKEA Nederland.



Catalogus sluit aan bij nieuwe campagne Sinds 1 september is IKEA de campagne `elke dag is anders' gestart. Dat houdt o.a. in dat er iedere dag een andere tv-commercial wordt uitgezonden op de Nederlandse tv. De spotjes worden steeds maar één dag uitgezonden en behandelen herkenbare situaties uit het leven van alledag, gefilmd in IKEA winkels. De campagne toont elke dag een andere situatie en elke dag een andere oplossing. IKEA marketingmanager Nico de Jong legt het als volgt uit: `Of het nu gaat om een nieuw product, verschillende woonstijlen of om duurzaamheid, iedere dag vertelt IKEA een ander verhaal. Op deze manier verbinden wij ons veelzijdige aanbod met het dagelijks leven van onze klanten. De inhoud van de nieuwe catalogus, die over het dagelijks leven thuis gaat, sluit hier naadloos op aan.' Kleiner formaat De 384 pagina's tellende gids is net als vorig jaar 18 mm smaller en 26 mm korter. Hierdoor blijft het mogelijk om de catalogus efficiënter te drukken. Er is minder papier nodig en er wordt minder water verspild tijdens het drukproces. Ook de transportkosten zijn lager geworden. Door het kleiner formaat is de CO2 uitstoot met 12 procent gedaald en het waterverbruik met 17 procent. Over IKEA IKEA is in 1943 door Ingvar Kamprad als eenmanszaak in Zweden opgericht en inmiddels uitgegroeid tot een wereldonderneming. Op dit moment zijn er 316 IKEA woonwarenhuizen in 38 landen. IKEA biedt functionele en mooi ontworpen meubels en woonaccessoires tegen lage prijzen, zodat de meeste mensen ze kunnen betalen. IKEA maakt in de dagelijkse bedrijfsvoering gebruik van milieuvriendelijke mogelijkheden en ondersteunt op structurele basis initiatieven die goed zijn voor bijvoorbeeld kinderen en het milieu. In Nederland heeft IKEA 12 vestigingen: in Amersfoort, Amsterdam, Barendrecht, Breda, Delft, Duiven, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Heerlen, Hengelo en Utrecht.


- EINDE PERSBERICHT

Noot voor redacties

Voor meer informatie (