Nibud introduceert nieuwe aanpak bij oplossen schulden
06 september 2010
Hoe krijg je iemand met geldproblemen zover dat hij zelf met zijn
betalingsachterstanden aan de slag gaat? De adviezen en tips die de
hulpverlener geeft, worden welwillend ontvangen, maar niet actief
opgevolgd. De schuldenaar moet zelf met zijn geldproblemen aan de gang,
al was het maar om herhaling te voorkomen. Maar hoe krijg je hem zover?
Om duurzaam bij te dragen aan een oplossing, komt het Nibud met een
boek over motiverende gespreksvoering: Van adviseren naar motiveren,
motiverende gespreksvoering in de financiële hulpverlening, geschreven
door Jacomijn Kuiper en Hetty de Laat. In dit boek wordt beschreven hoe
schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers en medewerkers van
woningbouwcorporaties klanten kunnen motiveren om hun financiële gedrag
echt te veranderen.
Motiveren tot gezond financieel gedrag
Motiverende gespreksvoering wordt binnen andere takken van de
hulpverlening veel gebruikt, maar is in de financiële hulpverlening nog
relatief onbekend. Uitgangspunt van de methodiek is dat klanten
gemotiveerd raken hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het
veranderen van hun financiële gedrag. Kuiper en De Laat leggen uit hoe
hulpverleners hun begeleidingsproces zo vorm kunnen geven, dat de kans
op uitval minimaal is en de kans op een gedragsverandering optimaal.
Die gedragsverandering is noodzakelijk om de problemen van de klant
duurzaam op te kunnen lossen.
Van adviseren naar motiveren is het praktische vervolg op de theorie
uit het boek Geld & Gedrag, dat in 2008 verscheen. Juist op het moment
dat het Nibud nadacht over een vervolg op dit boek, klopten Kuiper en
De Laat aan bij het Nibud, op zoek naar een podium voor hun ideeën over
motiverende gespreksvoering in relatie tot financiële hulpverlening.
Het Nibud wilde hun dit podium graag bieden.
Beide trainsters zijn experts op het gebied van motiverende
gespreksvoering en hebben ervaring in de schuldhulpverlening.
Voorbeeldgesprekken op film
Naast het boek zijn er ook filmfragmenten gemaakt die de inhoud van het
boek ondersteunen. In deze filmfragmenten zijn voorbeeldgesprekken te
zien waarin de theorie van de motiverende gespreksvoering in de
praktijk wordt gebracht. Daarnaast zijn er voor de budgetbegeleiders
ook gratis werkbladen gemaakt die gebruikt kunnen worden bij de
financiële hulpverlening. Zowel de filmpjes als werkbladen zijn vanaf
15 september te vinden op www.nibud.nl/gespreksvoering.
Behoefte aan boek groot
Schuldhulpverlening is aan het veranderen in Nederland. Niet alleen
schulden oplossen en beheersbaar houden, is het credo, maar vooral
schulden voorkomen. Financiële problemen worden groter en zijn niet
langer het probleem van mensen met een smalle beurs. Niet alleen
schuldhulpverleners hebben te maken met schuldenaren, ook docenten,
woningbouwcorporaties en maatschappelijk werkers komen ze regelmatig
tegen. De nieuwe wet gemeentelijke schuldhulpverlening die
waarschijnlijk in de loop van 2010 of begin 2011 in werking treedt,
eist van gemeenten een (actief) beleid op preventie en nazorg. Hierbij
hoort ook het aanleren van ander gedrag. Twee jaar geleden bracht het
Nibud daarom al het boek Geld & Gedrag, Budgetbegeleiding voor de
beroepspraktijk op de markt, dat inzicht biedt in de theorie rond
gedragsverandering in de budgetbegeleiding. Het boek Van adviseren naar
motiveren is een logische opvolger, waarmee de financieel hulpverlener
handvatten krijgt aangereikt om de klant te begeleiden naar de
noodzakelijke gedragsverandering. Het boek is geschikt voor iedereen
die te maken heeft met schuldenaren, maar is onmisbaar voor de
schuldhulpverlener. Het Nibud adviseert gemeenten met behulp van het
boek de financiële zelfredzaamheid van schuldenaren te vergroten.
Gratis boek op 15 september
Het Nibud presenteert het boek op woensdag 15 september tijdens de
Praktijkdag Budgetbegeleiding en verandering van financieel gedrag van
het studiecentrum Kerckebosch in de Jaarbeurs in Utrecht. Deelnemers
aan deze dag krijgen inzicht in de actuele stand van zaken op het
gebied van schuldhulpverlening en krijgen tips hoe zij de
schuldhulpverlening en budgetbegeleiding succesvoller kunnen opzetten.
Bovendien krijgen de bezoekers het boek gratis mee naar huis.
Lees meer over motiverende gesprekvoering
---
NIBUD Persbericht