Consumentenbond
6 september 2010
Eerlijke belprijzen
Telefoonproviders moeten eerlijke tarieven berekenen aan consumenten.
De Consumentenbond roept de aanbieders van mobiele telefoonabonnementen
op niet alleen open te zijn over welke prijzen ze in rekening brengen
en wat binnen een belbundel valt, maar ook prijzen te rekenen die
consumenten begrijpen. Niemand belt met een stopwatch in zijn hand om
te voorkomen dat je voor een telefoongesprek van 1 minuut en 2 seconden
2 minuten moet betalen.
bellen van vakadres Voor bellen vanuit andere EU-landen naar Nederland
is inmiddels vastgelegd dat telecomproviders na de eerste halve minuut
verplicht per seconde moeten afrekenen. De bond pleit ervoor dat een
dergelijk systeem ook voor bellen binnen Nederland wordt ingevoerd.
Zaterdag 4 september toonde Kassa aan dat bellen 60% duurder wordt als
telefoonaanbieders telefoongesprekken naar boven afronden en bellen per
minuut gaan invoeren.
Duidelijkheid
Eind 2009 heeft de staatssecretaris van Economische Zaken de aanbieders
van vaste en mobiele telefonie al opgeroepen duidelijker te zijn over
hun tarieven. De informatie over de tarieven moet ook gestandaardiseerd
worden, zodat consumenten tarieven makkelijk onderling kunnen
vergelijken.