Verbetering dienstverlening aan bedrijven
gemeentehuis
De gemeente Lisse wil haar dienstverlening aan bedrijven zo goed
mogelijk laten verlopen en is gestart met het project 'Bewijs van Goede
Dienst'
'Bewijs van Goede Dienst' is een landelijk project gericht op de
verbetering van de dienstverlening aan bedrijven. Bureau Lexnova voert
dit project uit in onze gemeente en onderzoekt op welke manier de
dienstverlening aan bedrijven in Lisse plaatsvindt.
Normenkader voor Bedrijven
Het bureau onderzoekt de dienstverlening met een aantal criteria
van het Normenkader voor Bedrijven. Dit is een praktisch instrument
waarbij vooral onderzocht wordt hoe de procedure binnen de gemeente
loopt nadat een onderneming een aanvraag heeft gedaan, bijvoorbeeld:
* hoe snel aanvragen worden afgehandeld
* welke wijze van communiceren is gebruikt
* hoe de eventuele bezwaarschriftenprocedure wordt afgehandeld.
* overige regelgeving aspecten.
Landelijk project
VNO-NCW, MKB-Nederland en de VNG bevelen dit landelijke project aan.
Bedrijven hebben vaak te maken met complexe gemeentelijke regelgeving
en procedures. Door de dienstverlening binnen de gemeente te
optimaliseren kunnen bedrijven nog beter worden bediend. Het onderzoek
richt zich ook op het verminderen van regelgeving en of de
administratieve lasten.
Bewijs van Goede Dienst
De uitkomst van het project levert de gemeente een verbeterplan: het
'Bewijs van Goede Dienst'. Hierin staan de resultaten ven het
onderzoek en eventuele verbeteracties. Deze kunnen gaan over de
dienstverlening: is deze klantgericht, deskundig, tijdig en
transparant?
Telefonische enquete ondernemers
Onderdeel van het project is ook een telefonische enquête die bureau
Lexnova gaat houden onder een aantal ondernemers in gemeente Lisse.
Deze zullen hierover bijtijds een brief ontvangen.
Gemeente Lisse