Doorbraak Universiteit Twente: Olie uit Bos- en Landbouwafval
grootschalige nieuwe winning transportbrandstof binnen handb
04 september 2010
Onderzoekers van het instituut IMPACT van de Universiteit Twente zijn
er in geslaagd technologie te ontwikkelen waarmee olie uit bos- en
landbouwafval zó kan worden gewonnen dat die in bestaande
raffinaderijen tot transportbrandstof kan worden verwerkt. Deze nieuwe
methode van brandstofwinning gaat niet ten koste van de voedselketen in
tegenstelling tot winning uit bijvoorbeeld suikerriet. De onderzoekers
verwachten dat binnen 10 jaar tot 20 procent van transportbrandstof
afkomstig is uit bos- en landbouwafval. Met de nieuwe techniek wordt
het afval eerste vloeibaar gemaakt waarna er in een tweede proces onder
hoge druk waterstof en een katalysator aan toegevoegd wordt, waarna de
olie kan worden geraffineerd.
De doorbraak is aan de Universiteit Twente bereikt binnen het grote
Europese project BIOCOUP, waarin de Universiteit Twente samenwerkt met
diverse andere Europese universiteiten en bedrijven. Doel van BIOCOUP
is om methoden te ontwikkelen om uit biomassa olie te winnen die
geschikt is voor bestaande raffinaderijen, zodat er geen dure nieuwe
infrastructuur hoeft te worden aangelegd.
De nieuwe techniek is ontwikkeld door dr. Kees Hogendoorn,
projectleider binnen BIOCOUP en dr. Sascha Kersten, leider van de
vakgroep Thermo-Chemical Conversion of Biomass van het
onderzoeksinstituut IMPACT van de Universiteit Twente. Zij leggen de
waarde van de doorbraak uit: "Op dit moment bestaat vijf procent van de
brandstof die we tanken al uit biobrandstoffen. Maar hiervoor wordt
vooral zogenaamde eetbare biomassa (ondermeer suikerriet) gebruikt, ook
wel eerste generatie genoemd. Wij werken met een volgende generatie,
bestaande uit bos- en landbouwafval. Hiervan is niet alleen veel meer
beschikbaar. Het is ook veel minder belastend omdat het niet
concurreert met de voedselketen. We onderzoeken zelfs of je met onze
methode ook papierslib en andere afvalstromen kunt gebruiken."
De (pyrolyse-)olie die aanvankelijk uit het afval wordt gewonnen, bevat
te veel zuurstof . Die wordt eruit gehaald met behulp van waterstof.
Hogendoorn en Kersten willen het gebruik van die dure waterstof in hun
nieuwe methode nog zoveel mogelijk beperken.
Kersten verwacht dat brandstofwinning uit afval binnen zo'n 5 jaar ook
echt grootschalig kan worden toegepast. Hij denkt dat binnen 10 jaar
tot 20 procent van de transportbrandstof voor vrachtwagens,
personenauto's en vliegtuigen op deze manier kan worden gewonnen.
Universiteit Twente