Rijksoverheid
Presentatie van het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam
Toespraak | 02-09-2010
Speech van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bij
de presentatie van het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam, donderdag 2
september 2010.
Beste mensen,
Fijn dat u er bent. U zag net een Polygoon-filmpje met minister Jacob
Algera. Hij was minister van Verkeer en Waterstaat in de kabinetten
Drees II en III. In 1958 opende hij de A4 tussen Hoogmade en Den Haag.
U heeft het minister Algera horen zeggen: "De rest van de weg zal in
1960 worden voltooid."
Dames en heren, het duurde wat langer...
We markeren vandaag samen een historisch moment. Want vandaag, 2
september 2010, hebben wij samen bereikt dat ik het Tracébesluit kan
ondertekenen voor de A4 Delft-Schiedam. Met dit Tracébesluit kunnen de
voorbereidingen voor de aanleg beginnen. In 2015 rijden de eerste
auto's eroverheen. Nooit eerder in de geschiedenis van Nederland is zo
lang gepraat over één stuk weg. Ruim een halve eeuw discussie.
Nooit eerder bleef een oplossing voor een urgent
bereikbaarheidsprobleem zo lang uit. Nooit eerder is zoveel en zo
uitputtend aandacht besteed aan een goede inpassing van een stuk weg in
de omgeving. Om al die redenen is dit een project dat diepe emoties
losmaakt.
Ik weet dat dat geldt voor mijn bestuurlijke partners in de regio, die
- terecht - geknokt hebben voor de belangen van hun gemeente of gebied.
Ik weet dat dat geldt voor de omwonenden. En voor de maatschappelijke
organisaties die intensief hebben meegedacht. Het geldt ook voor mij
persoonlijk. Bij mijn aantreden als minister in februari 2007 werd mij
bezworen dat het niet mogelijk zou zijn binnen één kabinetsperiode tot
een oplossing te komen. Ik heb toen gezegd: het gaat ons wèl lukken.
Maar dan moet er wel iets grondig veranderen in onze manier van
besluiten. Het moet sneller en beter.
U weet wat er op dat gebied is gebeurd. De commissie-Elverding met haar
doortastende, praktische adviezen.
De spoedaanpak Wegen. Het voorstel tot wijziging van de Tracéwet,
waarin de Sneller en Beter-aanpak is vastgelegd. Randstad Urgent. De
Crisis- en herstelwet.
Ik constateer dat het ons samen is gelukt om de besluitvormingsmachine
in Nederland op te peppen. Vanaf begin vorig jaar zijn 74 wegbesluiten
genomen.
Dit besluit is de kroon op het werk van al diegenen die daar zo
verschrikkelijk hard aan hebben gewerkt. Ik wil mijn partners in de
regio bedanken voor hun inzet en commitment. Dat commitment is
vastgelegd in een doortimmerde bestuurlijke overeenkomst (Integrale
Ontwikkeling Delft - Schiedam). Daarin staan alle afspraken die we
samen hebben gemaakt.
Want het gaat om méér dan een weg. Dit is een totale, samenhangende
kwaliteitsimpuls voor Midden-Delfland. Een majeure investering in
bereikbaarheid, maar ook in natuur, recreatie en landbouw.
Zorgvuldigheid en voortvarendheid zijn hand in hand gegaan. De tijd is
nu rijp om het definitieve besluit te nemen.
Wat gaan we concreet doen?
* Er komt een snelweg van 7 kilometer, tussen Delft en Schiedam
(Kethelplein).
* Richting Schiedam krijgt die twee rijstroken, met ruimtereservering
voor een derde. Richting Delft komen er drie rijstroken.
* In het stiltegebied Midden-Delfland heeft de weg een halfverdiepte
ligging, over een afstand van 2,5 kilometer. Dat wil zeggen dat de
weg enkele meters onder het maaiveld ligt. Aan beide kanten komt
een wal met begroeiing, zodat geluid wordt afgeschermd en het
verkeer niet zichtbaar is. Over de halfverdiepte weg komt een
recreatieve verbinding.
* Ter hoogte van het plan "Groen-Blauwe Slinger" komt de weg verdiept
te liggen over een afstand van circa 1,5 kilometer. De Zweth wordt
er met een aquaduct (ingepast in een ecologische passage) overheen
geleid.
* Bij de woonwijken van Schiedam en Vlaardingen komt een landtunnel
van zo'n 2 kilometer. De bovenkant daarvan wordt groen ingericht.
* Het tunneldak bij Schiedam wordt zo uitgevoerd dat Schiedam er te
zijner tijd sportvelden op aan kan leggen.
* Er komen geluidschermen bij Delft, ten behoeve van de bewoners van
Tanthof.
* We investeren in 100 hectare natuur, eco-passages, het saneren van
kassen, fiets-, ruiter- en wandelpaden en duurzame landbouw.
Dit wordt zonder twijfel de mooiste, best ingepaste weg van Nederland.
Het wordt ook de weg waarop het langst met smart is gewacht. Want de
huidige situatie is absoluut onhoudbaar. Dagelijks maken meer dan 160
000 voertuigen gebruik van de A13. De A13 is chronisch overbelast en
een van de allerergste fileknelpunten van Nederland.
De A4 Delft-Schiedam maakt de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag
robuuster. Er komt een eind aan de situatie dat één gekantelde
vrachtwagen het hele verkeer tussen de tweede en derde stad van
Nederland kan blokkeren. Daarnaast versterken we ook de spoorverbinding
tussen beide steden (o.a. Randstadrail, spoortunnel Delft, verhogen van
de spoorfrequentie).
De regio wordt veiliger doordat de immense druk op de A13 afneemt en
het sluipverkeer vermindert.
Die vermindering van sluipverkeer vergroot het woonplezier van de
mensen in het Westland en elders in de regio. In totaal (inclusief de
flankerende maatregelen die met de regio zijn afgesproken) is vanuit
het rijk 898 miljoen euro beschikbaar voor de A4 Delft-Schiedam.
Een halve eeuw praten. Ellenlange procedures. De formele tracéprocedure
startte in 1993. Het was een lang, héél lang traject vol lastige
bochten. Vandaag bereiken we de finish. Veilig en wel. De A4
Delft-Schiedam was een icoon van vertraging en wordt een vloeiende
verbinding naar de toekomst.
Een fantastisch resultaat voor de regio en voor Nederland.
Afzender
* Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Zie ook
* Definitief besluit voor A4 Delft-Schiedam
Nieuwsbericht | VenW
* Randstad
Onderwerp | VenW, VROM
* Sneller infrastructuur aanleggen
Onderwerp | VenW
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051