Gemeente Hilvarenbeek
Uit de collegebesluitenlijst van 24 augustus 2010
Bestemmingsplan Johanna van Brabantlaan
De wijk Johanna van Brabantlaan is niet meegenomen in het
bestemmingsplan Woongebieden en bedrijventerreinen, Hilvarenbeek
vanwege de bijzondere planologische situatie ter plaatse. Er geldt
namelijk nog een bestemmingsplan uit 1959. De werkelijke situatie in de
wijk komt niet overeen met de situatie in het bestemmingsplan. Hierdoor
is het niet mogelijk het bestemmingsplan in dezelfde lijn als de rest
van de kern te actualiseren. Voor deze wijk is daarom een afzonderlijk
bestemmingsplan voorbereid op basis van een grondige inventarisatie en
analyse van de wijk. Dit bestemmingsplan heeft voor inspraak ter inzage
gelegen van 21 mei tot en met 17 juni 2010. Gedurende deze termijn zijn
7 reacties op het bestemmingsplan binnengekomen.
Naar aanleiding van deze inspraakreacties wordt het bestemmingsplan op
onderdelen aangepast. In september 2010 wordt de formele planprocedure
opgestart; het bestemmingsplan zal dan 6 weken ter inzage worden gelegd
voor zienswijzen.
Inrichting Koppestraat en Dwarsebroekweg
In het kader van het inrichtingsplan EHS De Hilver wordt in het
stroomgebied van waterloop De Reusel een zomer- en winterbed van
ongeveer 100 meter breed gerealiseerd. Hiervoor worden de Koppestraat
en Dwarsebroekweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het college
nam hierover op 22 december 2009 een besluit. Op dit besluit kwamen
veel reacties binnen. Een informatieavond op 19 juli 2010 maakte
duidelijk waar de knelpunten lagen. Op basis van de reacties heeft er
intensief overleg plaatsgevonden met de Dienst Landelijk Gebied (DLG)
om de gesignaleerde knelpunten op te lossen.
Het college heeft in zijn vergadering van 24 augustus 2010 ingestemd
met de volgende inrichting
* Koppestraat
- afsluiten voor gemotoriseerd verkeer
- aanbrengen houten loop-/fietsbrug (25,5 meter) over zomer- en
winterbed;
- grote eiken blijven behouden in winterbed
- kappen van 2 eiken en 1 wilg in winterbed.
* Dwarsebroekweg
- afsluiten voor gemotoriseerd verkeer;
- inrichten als doorwaadbare plaats.
Aanvullend heeft het college besloten een eenmalige vergoeding van â¬
32.000,- beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud van de
nieuwe brug aan de Koppestraat. Ook wordt een nieuwe verbinding tussen
de Kanaaldijk en Leijdijk gecreëerd zodat daarmee de potentiële route
rondom de nieuwe EHS (Kanaaldijk, Willekesdreef, Hooghuisweg, Hoekje,
Gemeintsedijk) vervolmaakt kan worden.