Rijksoverheid
1
Datum 3 september 2010
Vragen van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over de Studenten OV%chipkaart
U heeft ons gevraagd een brief te sturen over de problemen die eind augustus
2010 zijn gerezen bij het gebruik van de recent uitgegeven Studenten OV%
chipkaarten. Er is gevraagd aan te geven hoe het probleem heeft kunnen
ontstaan en op welke wijze wordt gegarandeerd dat de studenten niet de dupe
worden van de gemaakte fouten. In deze brief geven wij antwoord op de gestelde
vragen.
Studenten met recht op studiefinanciering hebben recht op een reisvoorziening.
Om gebruik te kunnen maken van de reisvoorziening dienen studenten in het
bezit te zijn van een Studenten OV%chipkaart, die vervolgens moet worden
geactiveerd door de student. De Studenten OV%chipkaart wordt verstrekt door
Trans Link Systems (TLS), de organisatie die namens de vervoerbedrijven
optreedt als nationale uitvoerder van de OV%chipkaart.
In de periode van 20 tot 27 augustus heeft TLS 17.500 Studenten OV%chipkaarten
gemaakt waarin een verkeerde code is geprogrammeerd. Deze fout is ontstaan
als gevolg van een invoerfout bij TLS bij het proces van het aanmaken van de
chipkaarten. Deze kaarten zijn vanaf 24 augustus aan studenten verstuurd. De
eerste signalen van studenten over deze foutieve kaarten zijn op 26 augustus aan
het einde van de dag bij het openbaar vervoer binnengekomen. Uit analyse bleek
vervolgens op 27 augustus dat de betreffende kaarten waren voorzien van de
foutieve code en is gestart met het herstelprogramma. Door de foutieve code
herkende de apparatuur van het openbaar vervoer de verstrekte Studenten OV%
chipkaarten niet en konden de betreffende studenten hun reisrecht niet activeren
en ook niet met de kaart reizen. Het openbaar vervoer heeft op 27 augustus het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hierover geïnformeerd.
De groep van 17.500 studenten bestaat uit twee categorieën. Het betreft een
groep van nieuwe studenten, circa 17.000, die vanaf 1 september of per 1
oktober recht krijgt op studiefinanciering en daarom een Studenten OV%chipkaart
hebben aangevraagd. Het reisrecht voor deze studenten gaat in per 1 september
of 1 oktober, waardoor deze studenten minimale hinder hebben ondervonden van
de fout.
De overige 500 gevallen betreffen studenten die als gevolg van verlies of defecte
kaart een vervangende kaart hadden aangevraagd. Deze groep heeft de
vervangende Studenten OV%chipkaart gedurende enkele dagen tot circa een week
niet kunnen gebruiken en heeft daarom mogelijk kosten moeten maken bij het
gebruik van het openbaar vervoer. Voor deze groep is daarmee sprake van
directe financiële schade. Zij hebben de kosten van het openbaar vervoer moeten
voorschieten. De studenten kunnen de kosten van de aangeschafte alternatieve
vervoerbewijzen declareren bij het openbaar vervoer.
Het openbaar vervoer heeft het ministerie van OCW vrijdag 27 augustus jl. laten
weten dat hij, nadat het probleem was geconstateerd, direct maatregelen heeft
getroffen om de gemaakte fout te herstellen en ervoor te zorgen dat de student
kan activeren en kan reizen. Het openbaar vervoer heeft de betreffende
studenten vrijdag 27 augustus een brief gestuurd en de voorlichting op de
websites van het openbaar vervoer is aangepast. Ook is alle OV%chipapparatuur
voorzien van de code zodat de betreffende Studenten OV%chipkaarten worden
herkend. Hierdoor is het tijdig mogelijk geworden om het reisrecht op de kaarten
te activeren. De vervoerbedrijven hebben vervolgens actie ondernomen om het
reizen met de Studenten OV%chipkaart op de reguliere wijze mogelijk te maken.
Omdat niet alle vervoerbedrijven konden garanderen dat alle achterliggende
processen vóór 1 september zouden zijn aangepast, heeft het openbaar vervoer
aanvullende maatregelen getroffen. Hiervoor is aan de studenten een tweede
brief gestuurd. In deze brief is aanvullende informatie opgenomen en is
aangegeven dat de ontvangen brief in combinatie met de ontvangen Studenten
OV%chipkaart een geldig vervoerbewijs is in de enkele gebieden waar het niet
gelukt is de achterliggende processen vóór 1 september aan te passen. Na
ontvangst van deze brief zou het dus niet nodig moeten zijn dat studenten een
kaartje voorschieten.
De totale omvang van de door studenten geleden financiële schade vanwege deze
nieuwe problematiek is dan ook beperkt. Van de groep van 17.500 studenten
hebben circa 500 studenten gedurende enkele dagen tot circa een week geen
gebruik kunnen maken van de Studenten OV%chipkaart. Wel hebben wij het
openbaar vervoer erop gewezen dat het openbaar vervoer deze kosten moet
vergoeden. De exacte omvang van de schade is niet te geven, omdat er geen
inzicht bestaat in het reisgedrag van deze groep studenten.
U heeft ook gevraagd naar de kosten van TLS en de vervoerbedrijven als gevolg
van deze problematiek. Wij hebben geen inzicht in deze kosten en achten deze
kosten een zaak van het OV%domein.
Wij betreuren de door TLS gemaakte fout in hoge mate en spreken het openbaar
vervoer daarop aan. De directe financiële schade voor studenten is weliswaar niet
groot en het openbaar vervoer heeft ons verzekerd dat studenten vanaf 1
september kunnen reizen, maar toch moeten wij constateren dat er wederom
problemen zijn en dat de invoering van de Studenten OV%chipkaart nog steeds
niet vlekkeloos verloopt. Wij krijgen daarover vanuit meerdere kanten signalen.
De studenten ervaren nog steeds problemen bij de werking van de Studenten OV%
chipkaart. De Studenten OV%chipkaart maakt gebruik van de generiek ontwikkelde
processen ten behoeve van de OV%chipkaart. De processen zijn niet in alle
gevallen toegesneden op de specifieke eisen die de Studenten OV%chipkaart stelt.
Dit stelt extra hoge eisen aan de communicatie met de student en de werking van
de processen. Wij constateren dat op dat vlak aanvullende maatregelen van het
openbaar vervoer noodzakelijk zijn. We zullen daartoe op zeer korte termijn in
overleg treden met de vervoerbedrijven.
de staatssecretaris van Onderwijs, de minister van Verkeer en Waterstaat,
Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
ir. Camiel Eurlings