Provincie Zuid-Holland

Aanleg A4 Delft - Schiedam is winst voor de regio

Provincie Zuid-Holland is verguld met het feit dat 2 september met een Tracébesluit en een Bestuursovereenkomst historische, onomkeerbare besluiten worden genomen om de A4 Delft-Schiedam aan te leggen. 'Deze tweede, grote snelwegverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is winst voor verkeer, bewoners en ondernemers in de regio, temeer omdat de aanleg samengaat met forse investeringen in natuur, recreatie en landschapsbehoud,' aldus gedeputeerde Martin van Engelshoven-Huls van provincie Zuid-Holland.

In vergelijking met de andere snelwegvarianten die de afgelopen jaren zijn onderzocht, is de A4 Delft-Schiedam zoals die nu wordt aangelegd ronduit de beste oplossing. Van Engelshoven-Huls: 'Als de weg in 2015 opengaat, reis je met auto een stuk sneller van Rotterdam naar Den Haag. En bij een ongeluk hebben automobilisten een alternatief. Bovendien wordt het sluipverkeer aanzienlijk minder, zoals op de N468 in Midden-Delfland.'

Minder geluid

Dat een deel van de inwoners van Delft, Schiedam, Vlaardingen en Midden-Delfland zich zorgen maakt over de nieuwe snelweg, begrijpt de gedeputeerde ook: 'Het is hopelijk een geruststelling dat er tussen minister, provincie en gemeenten afspraken zijn gemaakt over een zorgvuldige inpassing van de A4 Delf-Schiedam. Zo komen er rondom het Kethelplein extra geluidwerende maatregelen die ervoor zorgen dat in 2015 het geluid ter plekke bij de A4 en A20 minder is dan nu. Ook bij de wijk Tanthof in Delft komen extra voorzieningen.'

Naast geluid, heeft provincie Zuid-Holland er met nadruk op aangedrongen dat je de A4 Delft-Schiedam straks niet of nauwelijks ziet. Van Engelshoven-Huls: 'Als je na 2015 in Midden-Delfland wandelt of fietst, is het niet de bedoeling dat je tegen vrachtwagens en ANWB borden aankijkt. Daarom wordt de weg grotendeels verdiept of half verdiept aangelegd. Bovendien is er de afspraak met Rijkswaterstaat dat zij alles op alles zet om met innovatieve oplossingen ervoor te zorgen dat verkeersborden, wegsignalering en verlichting niet boven het landschap uitsteken.'

Natuur, recreatie en sportvelden

Om het landschap in Midden-Delfland te beschermen en beter open te stellen voor recreanten, wordt met de aanleg van de A4 Delft-Schiedam stevig geïnvesteerd in natuur en recreatie. Met 100 hectare nieuwe natuur en ecopassages ontstaat een natuurverbinding tussen de Vlaardingse Vlietlanden en de Ackerdijkse Plassen. Daarnaast komen er in Midden-Delfland nieuwe fietsroutes, skeelerroutes en ruiterpaden. En wordt geïnvesteerd in het behoud van de melkveehouderij, vanouds 'hoeder' van het open weidelandschap met koeien in de wei in Midden-Delfland. Net als Midden-Delfland krijgt ook het gebied tussen Schiedam en Vlaardingen een opknapbeurt. Zo krijgt Schiedam de mogelijkheid om op het dak van de landtunnel tussen Schiedam en Vlaardingen sportvelden aan te leggen. Van Engelshoven-Huls: In belang van provincie Zuid-Holland en haar inwoners heeft provincie Zuid-Holland in 2001 de aanleg van de A4 Delft-Schiedam weer op de politieke agenda gezet. Dat is provincie Zuid-Holland gelukt doo r de plannen voor de snelweg te combineren met een stevig pakket aan maatregelen voor natuur, recreatie en landschapsbehoud. Met als resultaat dat Rijk, provincie en gemeenten alle afspraken met een handtekening onder een bestuursovereenkomst bekrachtigen. Na ruim veertig jaar discussie over de A4 Delft-Schiedam richten we ons nu op de toekomst. Die kunnen we met vertrouwen tegemoet zien.'




Provincie Zuid-Holland