Bouwbinder.nl: marktplaats voor de bouw


DEVENTER, 20100902 -- Het moet dé marktplaats voor de complete bouw worden: Bouwbinder.nl. Eigenaar en bedenker Wim Arnoldus sloot een samenwerkingsovereenkomst met BouwTotaal om het concept breed in de markt te kunnen zetten. De nieuwe online marktplaats mikt vooral op bedrijven die kampen met overtollige bouwmaterialen of bouwmaterieel. En zoeken naar bouwmateriaal en materieel kan natuurlijk ook.

Grote hoeveelheden bouwmaterialen liggen ongebruikt in hoeken van talrijke magazijnen. Verkeerd besteld, verkeerd geleverd, licht beschadigd of anderzijds niet meer leverbaar; veel goederen liggen werkloos geld te kosten. Ook veel bouwmaterieel wacht dit lot. Een doorn in het oog van commercieel technisch econoom Wim Arnoldus: `Al die goederen zijn nog veel geld waard! Maar ja, waar vind je een koper? Uiteindelijk gaan ze vaak naar een opkoper of ze gaan zelfs naar de vuilcontainer en worden afgeboekt. Dit levert een wezenlijke bijdrage aan de 10 tot 15 procent faalkosten in de bouw.'
Volgens Arnoldus is de toenemende prefabricage in de bouw ook debet aan de toename van overbodige voorraden: `Er is een omschakeling gaande van de levering van gestandaardiseerde bouwmaterialen, naar pasklare bouwdelen. Het risico op afstemmingsfouten neemt hierdoor toe, omdat er onvoldoende integraal wordt gewerkt in de bouw. Ook wordt er nog veel gewijzigd tijdens het uitvoeringsproces, waardoor bestelde materialen weer teruggestuurd worden. Hierdoor blijven er steeds meer goede bouwmaterialen liggen. Die kun je in andere projecten vaak weer prima toepassen.'

Bouwbinder
Met de lancering van www.bouwbinder.nl moet er een eind komen aan alle overtollige voorraden. Bedrijven kunnen hier bouwmaterialen en bouwmaterieel aanbieden in diverse categorieën. Arnoldus: `Bouwbinder is momenteel voor de basis rubrieksadvertentie voor een periode van vier weken gratis. Wanneer een bedrijf langer promotie wil voeren voor producten of wanneer men actief de potentiële kopers van producten wil benaderen dan betaalt men een geringe vergoeding.'
De site heeft een actief mailingsysteem. Wanneer iemand adverteert op de site kan men per doelgroep deelnemen aan de e-mailings die periodiek verzonden worden aan afzonderlijke doelgroepen. Die doelgroepen zijn: bouwondernemingen, fabrikanten, handelsondernemingen en particulieren. De actieve e-mailing toont aan de ontvanger (die als gebruiker zelf aangeeft dat hij de e-mailings wenst te ontvangen) het onderwerp van de advertentie en ook de directe link naar de advertentie.

Samenwerking met BouwTotaal
Uitgever André Lardinois van de Nederlandse HandelsUitgaven (NHU) liep ook al langer rond met het idee om een marktplaats voor de bouw te ontwikkelen: `Toen ik kennis kreeg van de plannen van Wim Arnoldus hebben we besloten samen te gaan werken. Door middel van BouwTotaal kan dit concept nu breed in de markt worden gezet. We zullen in iedere BouwTotaal ook ruimte maken om de lezers kennis te laten nemen van een greep uit de advertenties op Bouwbinder.nl.'





Ingezonden persbericht