Definitief besluit voor A4 Delft-Schiedam
02-09-2010
Het definitieve besluit voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam, de
best ingepaste weg van Nederland, is genomen. Na 50 jaar
onduidelijkheid hebben ministers Eurlings van Verkeer en Waterstaat en
Huizinga van Ruimte en Milieu de knoop doorgehakt. In 2015 rijden de
auto's verdiept of ondertunneld over zeven kilometer cruciaal asfalt en
krijgt de natuur tussen deze steden een impuls.
Nog niet eerder is meer dan een halve eeuw gepraat over een stuk weg
van zeven kilometer die zo'n cruciale rol speelt in het hoofdwegennet.
Het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam is nodig om de
mobiliteit tussen Den Haag en Rotterdam te garanderen en de
leefbaarheid langs het onderliggende wegennet te verbeteren. De weg
zorgt, samen met de plannen voor een metro-achtige treinverbinding
tussen Den Haag en Rotterdam, voor een impuls voor de mobiliteit in de
zuidelijke Randstad.
De A4 Delft-Schiedam kost 898 miljoen euro en wordt één van de best
ingepaste wegen ooit. De weg komt onzichtbaar verdiept of ondertunneld
te liggen in Rijksbufferzone Middendelfland. Daarnaast wordt er
geïnvesteerd in 100 hectare natuur, eco-passages, het saneren van
glastuinbouw, ruiter- en wandelpaden, een waterberging en duurzame
landbouw. Rijk en regio constateren dat juist brede participatie van de
omgeving in dit besluit heeft geleid tot een inpassingsplan waar alle
partijen achter kunnen staan.
Naar verwachting ligt het Tracébesluit vanaf begin oktober, 6 weken
ter inzage in de gemeentehuizen rondom het tracé, provincie
Zuid-Holland, de ministeries van V&W en VROM en Rijkswaterstaat
Zuid-Holland.
Het project A4 Delft-Schiedam is onderdeel van het programma Randstad
Urgent. Met Randstad Urgent zetten alle partijen de schouders eronder
om de problemen in dit deel van de Randstad op te lossen. Zo moet de
Randstad weer een economisch sterke regio worden, waar het
aantrekkelijk is om te wonen, te werken en te leven.
Feiten
* De weg krijgt van Delft naar Schiedam twee rijstroken met een
ruimtelijke reservering voor een extra rijstrook. Van Schiedam naar
Delft is de weg drie rijstroken breed
* Lengte van de weg is ongeveer 7 km
* Lengte landtunnel is 2 km
* Lengte verdiepte ligging is ongeveer 1,5 km
* Lengte half-verdiepte ligging is ongeveer 2 km
* Huidig aantal auto's over de A13: 160.000 auto's over de A13
* Het huidige zandlichaam ligt er sinds 1972
Andere projecten om de bereikbaarheid in de regio de verbeteren:
* Verbreding A15 Maasvlakte-Vaanplein,
* Aanleg A4 Dinteloord-Bergen op Zoom
* Lange termijn verkenning Rotterdam VooRuit en Haaglanden en de
plannen voor een metro-achtige verbinding tussen Den Haag en
Rotterdam.
Veel beeldmateriaal en animaties zijn te vinden in het persbericht op:
www.rijksoverheid.nl/nieuws.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer