KPN NV

KPN Nieuws

Nederlander wil mee kunnen praten over TV programma's

Datum

2 september 2010

Nummer

055

TV kijken is een van de meest populaire tijdsbestedingen van de Nederlander. Nederlanders kijken gemiddeld 180 minuten TV per dag*. Met de start van het nieuwe TV seizoen zal het aantal minuten TV kijken per dag verder toenemen. Veel Nederlanders kijken TV programma's om de volgende dag mee te kunnen praten. Dit blijkt uit een KPN Consumentenpanel, een recent onderzoek onder ruim 1.000 klanten van KPN. 40% van de respondenten kijkt TV programma's zoals bijv. De Wereld Draait Door en Netwerk omdat de sociale omgeving dit ook doet. Men wil dus kunnen meepraten. 29% zegt wel eens mee te praten over een programma terwijl ze het programma zelf niet gezien hebben.

TV Momenten

TV kijken is een belangrijk onderdeel van de dag. 44% van de respondenten kijkt af en toe tot regelmatig TV tijdens het avondeten. 6% geeft aan dit altijd te doen. 26% kijkt wekelijks TV in bed. 12% doet dit zelfs dagelijks. 37% geeft aan wel eens in slaap te vallen tijdens met de TV aan. Dit gebeurt meestal tijdens programma's die later op de avond worden uitgezonden zoals Pauw & Witteman en Knevel en Van de Brink.

Vakantie

Ook tijdens de zomervakantie was TV kijken steeds een populaire bezigheid van de Nederlander. 45% van de ondervraagden gaf aan TV te kijken op de vakantiebestemming. Op de vakantiebestemming keek de Nederlander het liefst naar nieuws en actualiteitenprogramma's (87%), gevolgd door sport (51%).

Over het onderzoek

Het KPN Consumentenpanel is een onderzoek onder KPN klanten. Het onderzoek werd in opdracht van KPN uitgevoerd tussen 4 en 17 augustus 2010 onder 1083 klanten van KPN. KPN laat meerdere malen per jaar een dergelijk onderzoek uitvoeren. Een samenvatting van het onderzoek is op aanvraag beschikbaar.


* onderzoek TNO


Noot voor redacties



Noot voor de redactie,

KPN NV