Gemeente Hoorn

Hoorn zet dienstverlening in de schijnwerpers met kunstzinnige tentoonstelling

De gemeente Hoorn heeft een landelijke tentoonstelling over de verbetering van dienstverlening naar het stadhuis gehaald. Deze tentoonstelling laat zien hoe gemeenten er aan werken om regels te verminderen en de dienstverlening te verbeteren. De gemeente Hoorn grijpt deze kans om duidelijk te maken wat zij hier aan doet, maar ook om raadsleden en beleidsmakers te inspireren voor hoe het anders kan. Iedereen is van harte welkom de tentoonstelling te bekijken.

De Etalage is te bewonderen van 1 tot en met 22 september in de publiekshal en in de foyer van het stadhuis. De Etalage bestaat uit kunstwerken van verschillende kunstenaars en daarbij passende voorbeelden over verbetering van de dienstverlening bij andere gemeenten. Ook maakt de gemeente Hoorn duidelijk hoe zij bezig is haar dienstverlening te verbeteren.

Verbetering van de dienstverlening Vermindering van regels en verbetering van de dienstverlening is een van de punten die hoog op de prioriteitenlijst van het college staat. Er zijn al verschillende verbeteringen doorgevoerd. Enkele concrete voorbeelden zijn: - Steeds meer zaken zijn online te regelen. Inwoners kunnen bijvoorbeeld achter de computer hun gemeentelijke belastingzaken regelen, online een uittreksel aanvragen of verhuizing doorgeven. - Voor inwoners is het gemakkelijker om een activiteit te organiseren. De gemeente Hoorn heeft de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast. Hierdoor is het niet meer nodig om een vergunning aan te vragen voor bijvoorbeeld een straatbarbecue. Een melding bij de gemeente is genoeg. Ook straatmuzikanten of venters hebben geen vergunning meer nodig. - Wie in Hoorn wil trouwen hoeft geen geboorteakte of uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie meer aan te vragen. - Voor ouderen die van een laag inkomen rond moeten komen, is er de ouderentoeslag. Voorheen konden ouderen ook een vergoeding krijgen voor bijzondere noodzakelijke kosten, maar moesten zij overal afzonderlijk de bonnetjes voor inleveren. Vanaf nu kunnen zij een jaarlijkse bijdrage krijgen zonder deze administratieve rompslomp.

Ook de komende jaren blijft de gemeente Hoorn zich inzetten voor een betere dienstverlening. In 2015 willen we 80 procent van alle vragen in één keer afhandelen. Om dit waar te kunnen maken loopt er een grootschalig project. Een van de veranderingen is dat er een klantcontactcentrum komt. Er komt één punt waar inwoners met alle vragen terecht kunnen. Ze worden direct geholpen en niet van het kastje naar de muur gestuurd. Stap voor stap voeren we verbeteringen in., aldus wethouder Peter Westenberg.

Tips Inwoners die tegen overbodige regels aanlopen of andere tips hebben voor hoe de gemeente haar dienstverlening kan verbeteren, kunnen deze aan de gemeente doorgeven. In de periode van 1 t/m 22 september staat op de homepage van de gemeente Hoorn een directe koppeling om dit te melden. Uiteraard is het ook mogelijk om dit per email door te geven via gemeente@hoorn.nl.