Gemeente Hoorn
Hoorn zet dienstverlening in de schijnwerpers met kunstzinnige
tentoonstelling
De gemeente Hoorn heeft een landelijke tentoonstelling over de
verbetering van dienstverlening naar het stadhuis gehaald. Deze
tentoonstelling laat zien hoe gemeenten er aan werken om regels te
verminderen en de dienstverlening te verbeteren. De gemeente Hoorn
grijpt deze kans om duidelijk te maken wat zij hier aan doet, maar ook
om raadsleden en beleidsmakers te inspireren voor hoe het anders kan.
Iedereen is van harte welkom de tentoonstelling te bekijken.
De Etalage is te bewonderen van 1 tot en met 22 september in de
publiekshal en in de foyer van het stadhuis. De Etalage bestaat uit
kunstwerken van verschillende kunstenaars en daarbij passende
voorbeelden over verbetering van de dienstverlening bij andere
gemeenten. Ook maakt de gemeente Hoorn duidelijk hoe zij bezig is haar
dienstverlening te verbeteren.
Verbetering van de dienstverlening
Vermindering van regels en verbetering van de dienstverlening is een
van de punten die hoog op de prioriteitenlijst van het college staat.
Er zijn al verschillende verbeteringen doorgevoerd. Enkele concrete
voorbeelden zijn:
- Steeds meer zaken zijn online te regelen. Inwoners kunnen
bijvoorbeeld achter de computer hun gemeentelijke belastingzaken
regelen, online een uittreksel aanvragen of verhuizing doorgeven.
- Voor inwoners is het gemakkelijker om een activiteit te organiseren.
De gemeente Hoorn heeft de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast.
Hierdoor is het niet meer nodig om een vergunning aan te vragen voor
bijvoorbeeld een straatbarbecue. Een melding bij de gemeente is genoeg.
Ook straatmuzikanten of venters hebben geen vergunning meer nodig.
- Wie in Hoorn wil trouwen hoeft geen geboorteakte of uittreksel uit de
Gemeentelijke Basisadministratie meer aan te vragen.
- Voor ouderen die van een laag inkomen rond moeten komen, is er de
ouderentoeslag. Voorheen konden ouderen ook een vergoeding krijgen voor
bijzondere noodzakelijke kosten, maar moesten zij overal afzonderlijk
de bonnetjes voor inleveren. Vanaf nu kunnen zij een jaarlijkse
bijdrage krijgen zonder deze administratieve rompslomp.
Ook de komende jaren blijft de gemeente Hoorn zich inzetten voor een
betere dienstverlening. In 2015 willen we 80 procent van alle vragen in
één keer afhandelen. Om dit waar te kunnen maken loopt er een
grootschalig project. Een van de veranderingen is dat er een
klantcontactcentrum komt. Er komt één punt waar inwoners met alle
vragen terecht kunnen. Ze worden direct geholpen en niet van het kastje
naar de muur gestuurd. Stap voor stap voeren we verbeteringen in.,
aldus wethouder Peter Westenberg.
Tips
Inwoners die tegen overbodige regels aanlopen of andere tips hebben
voor hoe de gemeente haar dienstverlening kan verbeteren, kunnen deze
aan de gemeente doorgeven. In de periode van 1 t/m 22 september staat
op de homepage van de gemeente Hoorn een directe koppeling om dit te
melden. Uiteraard is het ook mogelijk om dit per email door te geven
via gemeente@hoorn.nl.