Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Staking De Lijn Oost-Vlaanderen
TreinTramBus: verstandig besparen door betere doorstroming
Voor de tweede dag op rij rijden er nauwelijks trams of bussen in
Oost-Vlaanderen. Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de actie,
maar hekelt daarnaast ook de besparingen die recentelijk werden
doorgevoerd door De Lijn.
Met de besparingen ging de kwaliteit van het openbaar vervoer op tal
van plaatsen achteruit. Zo rijden de Gentse trams 's avonds nu maar om
de 20 in plaats van om de 15 minuten. En na 23u rijden trams en bussen
volgens een aangepast net: moeilijk te begrijpen voor de niet-geoefende
klant.
Nochtans zijn er voldoende alternatieven voor besparingen: zo verliezen
trams en bussen in heel het land tijd door een gebrekkige doorstroming.
Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De overheid heeft de
voorbije jaren geïnvesteerd in tram- en busbanen, maar de afstelling
van de verkeerslichten laat te wensen over. Neem nu bijvoorbeeld het
kruispunt van de Martelaarslaan met de Groot-Brittanniëlaan in Gent:
trams verliezen er tot drie minuten tijd per passage, onaanvaardbaar."
Ook in andere steden is de doorstroming bij de verkeerslichten slecht.
Het verplicht vooraan opstappen sinds september 2009 heeft de
doorstroming eveneens negatief beïnvloed: bussen staan nu langer stil
aan de haltes.
TreinTramBus vraagt de Vlaamse overheid daarom dringend te investeren
in een betere doorstroming. Zo zijn zinvolle besparingen mogelijk
zonder dat dit ten koste van de klant of van het personeel moet
gebeuren.
De staking, die nu al twee dagen aan de gang is, treft echter de
reizigers, de verkeerde doelgroep. TreinTramBus vraagt dringend aan de
tram- en busbestuurders van Lijn om morgen opnieuw aan het werk te
gaan, anders wordt de chaos op de eerste schooldag niet te overzien.