Nederlandse Vereniging van Journalisten
Overheid moet communicatiebeleid wijzigen
dinsdag 31 augustus 2010 | De NVJ vindt dat de overheid haar eigen
overheidscommunicatiebeleid drastisch moet wijzigen. De burger is meer
gebaat bij onafhankelijke berichtgeving dan bij het eendimensionaal
ophemelen van overheidsbeleid.
Onlangs publiceerde de rijksoverheid een wervingsadvertentie voor
camerajournalisten (camjo's) die offertes kunnen uitbrengen voor het
leveren van nieuwsitems ten behoeve van het ministerie van Algemene
Zaken (AZ) en het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK). Rijksoverheidsvideo maakt ééndagsproducties
voor de Rijksoverheid die hard nieuws moeten bevatten en bedoeld zijn
voor de burger, aldus de advertentietekst. Deze nieuwsvideo's zijn
bedoeld voor internet en televisie en worden verspreid via de
videopersbureaus naar alle grote nieuwssites van Nederland zoals
Telegraaf.nl en NU.nl.
De NVJ vindt dit een vreemde ontwikkeling. De overheid zou zich moeten
beperken tot het verspreiden van relevante informatie via advertenties
in onafhankelijke print- en digitale media, aldus de NVJ. Op die manier
stimuleert de overheid juist de onafhankelijke journalistiek en bereikt
tegelijkertijd haar gewenste publiek.