Beemster verduurzaamt melktransport 31/08/2010 13:03

CONO Kaasmakers Beemster kaas, heeft afgelopen juli drie van zijn vijf tankwagens voor melktransport uitgerust met het groene 'Bi Fuel systeem'. Dit vermindert de uitstoot van het broeikasgas CO2 met 6% en van NOx (roet) met 10%. De tankwagens verbruiken tot 15% minder brandstof dan normaal. Met de vergroening van het melktransport zet Beemster nieuwe stappen binnen het duurzaamheidprogramma Caring Dairy.

Drie van de vijf tankwagens die voor Beemster melk ophalen bij de boerderij en naar de kaasmakerij vervoeren - ook wel Rijdende MelkOntvangst-wagens of RMOs genoemd - rijden sinds juli 2010 op een combinatie van diesel (70%) en lpg (30%). Dit 'Bi Fuel-systeem' leidt tot 6% minder CO2-uitstoot en 10% minder uitstoot van NOx (roet).

Twee RMO's zijn tevens voorzien van elektrische trailerbesturing. Hierdoor kunnen grotere RMO's gebruikt worden - en zijn dus minder ritten nodig - om de melk op te halen van boerenerven. De elektrische trailerbesturing leidt tot een betere wendbaarheid en stabiliteit, een lager gewicht en de wagens hebben naar verhouding weinig onderhoud nodig. Daarnaast hebben de chauffeurs van de RMO's een cursus gevolgd in 'het nieuwe rijden'. Bij elkaar leveren de maatregelen een brandstofbesparing tot 15% op.

Groenste alternatief
Het Bi Fuel systeem levert de groenste brandstof die op dit moment voor tankwagens voorhanden is, zegt Klaas Jan van Calker, duurzaamheidmanager voor Beemster: "We hebben samen met Danmel Transport in Oosthuizen en Meijer Melktransport uit Hardenberg gekeken naar alternatieven in de vorm van een hybride systeem dat deels elektrisch wordt aangedreven en honderd procent aardgas als brandstof. Vrachtwagens met zulke systemen hebben echter te weinig vermogen om 34 duizend liter melk te vervoeren."

Eigen brandstof produceren
Beemster en zijn transporteurs houden de ontwikkelingen in de gaten. "Door onze keuze voor het Bifuel-systeem kunnen we, zodra het technologisch kan, overschakelen op ons eigen biogas. De melkveehouder produceert dan niet alleen meer zuivel maar ook de brandstof voor de eigen keten. Hierdoor wordt de keten gesloten", aldus Van Calker. Naar verwachting kunnen de RMO's van Beemster vanaf 2011 biogas tanken, via mestvergisting opgewekt bij de veehouder.

Van koe tot kaas
Van Calker is tevreden over de samenwerking met Danmel Transport en Meijer Melktransport en trots op het behaalde resultaat. "De schonere en energiezuiniger RMO is een mooi voorbeeld van hoe wij als Beemster werken aan duurzaamheid. Beemster probeert bij de verduurzaming van de kaasproductie alle schakels in de keten, van koe tot kaas, te betrekken. Zo stimuleren we elkaar steeds nieuwe stappen te zetten."

Beemster
Beemster kaas heeft de ambitie om de lekkerste en duurzaamste kaas te maken. Beemster onderscheidt zich op drie punten van andere soorten kaas: weidegang, ambachtelijke kaasproductie en natuurlijke rijping. Het bedrijf introduceerde in 2002 als eerste in Europa premies voor melkveehouders die hun koeien buiten laten grazen. Sinds 2008 werkt de coöperatie samen met ijsmakers Ben & Jerry's aan het duurzaamheidprogramma Caring Dairy.

Caring Dairy
Met het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy werkt Beemster aan het verduurzamen van de keten van koe tot kaas. Zij trekt hierbij op met ketenpartners zoals melkveehouders en transporteurs. Het duurzaamheidprogramma Caring Dairy staat voor blije koeien, blije boeren en een blije aarde. Binnen Caring Dairy bepalen veehouders zelf hoe ze hun eigen melkveebedrijf verduurzamen. De nadruk ligt daarbij op de vijf belangrijkste aspecten voor de Nederlandse melkveehouderij: bedrijfseconomie, arbeidsomstandigheden, energieverbruik en dierenwelzijn.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.cono.nl