Raad van State
dinsdag 31 augustus 2010
Zitting over het besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat en
de minister van VROM waarbij het tracébesluit A4 Burgerveen-Leiden 2009
is vastgesteld. Het tracébesluit maakt het mogelijk om rijksweg A4
tussen de Dwarswatering in Leiderdorp en de aansluiting
Leiden/Zoeterwoude te verbreden van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken. Deze
verbreding geldt voor het noordelijke deel, tussen de Dwarswatering en
de Stationsingel in Leiden. Verder maakt het tracébesluit de aanleg
mogelijk van een hoofd- en parallelbanenstelsel voor het zuidelijk
deel, tussen de Stationssingel en de aansluiting met Zoeterwoude. De
extra rijstroken moeten voor een verbeterde doorstroming van het
verkeer zorgen. In totaal heeft het tracé een lengte van ruim zes
kilometer. Een inwoner uit Leiderdorp die op 300 meter van de A4 woont
en de Vereniging Milieudefensie komen tegen het tracébesluit in beroep
bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Beide vinden
dat de verkeersprognoses onjuist zijn en dat het onderzoek naar de
luchtkwaliteit tekortkomingen bevat. Verder twijfelt Milieudefensie aan
de noodzaak van de verbreding van de A4. Volgens haar is het aantal
auto's op dit wegvak afgenomen en is niet gekeken naar andere
mogelijkheden om files te bestrijden, zoals het instellen van een
maximumsnelheid van 80 km/uur. Verder vindt zij dat de
natuurcompensatie niet goed is geregeld. De vereiste herplant van de
600 gekapte bomen langs het tracé is volgens beide partijen onvoldoende
verzekerd. De Raad van State heeft in juli 2007 een eerder tracébesluit
voor dit deel van Rijksweg A4 vernietigd. Die uitspraak met zaaknummer
200602152/1 is te vinden op deze site. Als gevolg van deze uitspraak
moesten de ministers een nieuw besluit nemen om de verbreding van de
Rijksweg A4 bij Leiden mogelijk te maken. Dit nieuwe besluit staat in
deze procedure centraal. (zaaknummer 200904401/1)
10.00 uur
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Hilvarenbeek van
het bestemmingsplan 'Centrum en Bebouwingslinten Hilvarenbeek'. Het
plan heeft betrekking op het centrum van Hilvarenbeek en de bebouwing
langs de Doelenstraat/Tilburgseweg, de Diessenseweg, De Gelderstraat en
de Wouwerstraat. Met het plan vervallen veertien oudere plannen. De
Stichting Dorpsbehoud Hilvarenbeek komt tegen het plan in beroep bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij vindt dat de
cultuurhistorische waarden in het centrum beter beschermd moeten
worden. Albert Heijn aan de Gelderstraat komt eveneens tegen het plan
in beroep. Het bedrijf wil de supermarkt renoveren en uitbreiden met
een zogenoemde dagwinkel. Het bestemmingsplan lijkt dat echter niet
mogelijk te maken. Ook vindt Albert Heijn dat het gemeentebestuur meer
onderzoek had moeten doen naar de gevolgen van het plan voor de
luchtkwaliteit. Laco International B.V. exploiteert een aantal
horecagelegenheden aan het Vrijthof. Het bedrijf kan zich niet vinden
in het plan omdat één pand aan het Vrijthof buiten het plan is gelaten,
en voor twee andere panden twee verschillende bestemmingsplannen
gelden. Dat vindt het bedrijf onduidelijk. Ook is het bedrijf het niet
eens met de regels die het plan geeft om horeca op de eerste verdieping
van de panden mogelijk te maken. Die regels zouden te streng zijn. Een
echtpaar dat naast deze horecagelegenheden woont, vindt juist dat er
strengere regels in het plan hadden moeten worden opgenomen voor de
horeca. Het echtpaar is bang voor een aantasting van hun woon- en
leefklimaat. Daarom komen ook zij tegen het plan in beroep bij de Raad
van State. (zaaknummer 200902255/1)
10.45 uur
Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Beuningen van het
bestemmingsplan 'Wilgenoord'. Het plan maakt de herstructurering van
het woonwagencentrum Wilgenoord in Beuningen mogelijk. Op het terrein,
dat naast de kruising van de Hadrianussingel met de Schoenaker ligt,
staan vijftien woonwagens. Volgens de gemeente Beuningen is het
woonwagencentrum niet brandveilig omdat de woonwagens te dicht op
elkaar staan. Daarom worden de woonwagens verwijderd en worden er in
plaats daarvan vijftien woningen gebouwd. De huidige woonwagenbewoners
zijn het hier niet mee eens en zijn tegen het plan in beroep gekomen
bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In
afwachting van de behandeling van hun beroep, verzoeken zij de Raad van
State het plan voorlopig te schorsen. (zaaknummer 201006853/2)