Raad van State


dinsdag 31 augustus 2010
Zitting over het besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van VROM waarbij het tracébesluit A4 Burgerveen-Leiden 2009 is vastgesteld. Het tracébesluit maakt het mogelijk om rijksweg A4 tussen de Dwarswatering in Leiderdorp en de aansluiting Leiden/Zoeterwoude te verbreden van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken. Deze verbreding geldt voor het noordelijke deel, tussen de Dwarswatering en de Stationsingel in Leiden. Verder maakt het tracébesluit de aanleg mogelijk van een hoofd- en parallelbanenstelsel voor het zuidelijk deel, tussen de Stationssingel en de aansluiting met Zoeterwoude. De extra rijstroken moeten voor een verbeterde doorstroming van het verkeer zorgen. In totaal heeft het tracé een lengte van ruim zes kilometer. Een inwoner uit Leiderdorp die op 300 meter van de A4 woont en de Vereniging Milieudefensie komen tegen het tracébesluit in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Beide vinden dat de verkeersprognoses onjuist zijn en dat het onderzoek naar de luchtkwaliteit tekortkomingen bevat. Verder twijfelt Milieudefensie aan de noodzaak van de verbreding van de A4. Volgens haar is het aantal auto's op dit wegvak afgenomen en is niet gekeken naar andere mogelijkheden om files te bestrijden, zoals het instellen van een maximumsnelheid van 80 km/uur. Verder vindt zij dat de natuurcompensatie niet goed is geregeld. De vereiste herplant van de 600 gekapte bomen langs het tracé is volgens beide partijen onvoldoende verzekerd. De Raad van State heeft in juli 2007 een eerder tracébesluit voor dit deel van Rijksweg A4 vernietigd. Die uitspraak met zaaknummer 200602152/1 is te vinden op deze site. Als gevolg van deze uitspraak moesten de ministers een nieuw besluit nemen om de verbreding van de Rijksweg A4 bij Leiden mogelijk te maken. Dit nieuwe besluit staat in deze procedure centraal. (zaaknummer 200904401/1)

10.00 uur

Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Hilvarenbeek van het bestemmingsplan 'Centrum en Bebouwingslinten Hilvarenbeek'. Het plan heeft betrekking op het centrum van Hilvarenbeek en de bebouwing langs de Doelenstraat/Tilburgseweg, de Diessenseweg, De Gelderstraat en de Wouwerstraat. Met het plan vervallen veertien oudere plannen. De Stichting Dorpsbehoud Hilvarenbeek komt tegen het plan in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zij vindt dat de cultuurhistorische waarden in het centrum beter beschermd moeten worden. Albert Heijn aan de Gelderstraat komt eveneens tegen het plan in beroep. Het bedrijf wil de supermarkt renoveren en uitbreiden met een zogenoemde dagwinkel. Het bestemmingsplan lijkt dat echter niet mogelijk te maken. Ook vindt Albert Heijn dat het gemeentebestuur meer onderzoek had moeten doen naar de gevolgen van het plan voor de luchtkwaliteit. Laco International B.V. exploiteert een aantal horecagelegenheden aan het Vrijthof. Het bedrijf kan zich niet vinden in het plan omdat één pand aan het Vrijthof buiten het plan is gelaten, en voor twee andere panden twee verschillende bestemmingsplannen gelden. Dat vindt het bedrijf onduidelijk. Ook is het bedrijf het niet eens met de regels die het plan geeft om horeca op de eerste verdieping van de panden mogelijk te maken. Die regels zouden te streng zijn. Een echtpaar dat naast deze horecagelegenheden woont, vindt juist dat er strengere regels in het plan hadden moeten worden opgenomen voor de horeca. Het echtpaar is bang voor een aantasting van hun woon- en leefklimaat. Daarom komen ook zij tegen het plan in beroep bij de Raad van State. (zaaknummer 200902255/1)

10.45 uur

Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Beuningen van het bestemmingsplan 'Wilgenoord'. Het plan maakt de herstructurering van het woonwagencentrum Wilgenoord in Beuningen mogelijk. Op het terrein, dat naast de kruising van de Hadrianussingel met de Schoenaker ligt, staan vijftien woonwagens. Volgens de gemeente Beuningen is het woonwagencentrum niet brandveilig omdat de woonwagens te dicht op elkaar staan. Daarom worden de woonwagens verwijderd en worden er in plaats daarvan vijftien woningen gebouwd. De huidige woonwagenbewoners zijn het hier niet mee eens en zijn tegen het plan in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In afwachting van de behandeling van hun beroep, verzoeken zij de Raad van State het plan voorlopig te schorsen. (zaaknummer 201006853/2)