Dura Vermeer
grond
Amsterdam - 30 augustus 2010
Tweede tunnelboormachine Noord/Zuidlijn bereikt Amsterdamse grond
Noortje, de tweede tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn, boort sinds
19 augustus in de Amsterdamse grond. Daarmee is het boren van de tweede
tunnelbuis onder het Damrak, de Dam en het Rokin nu echt van start
gegaan. Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer en Zublin, is
verantwoordelijk voor de bouw van de tunnelbuizen.
De eerste drie dagen heeft Noortje haar tanden gezet in de betonnen
wand van de startschacht bij het Damrak. Resultaat een gat met een
diameter van bijna 7 meter in de 1,5 meter dikke wand.
Rustig tempo
De boorders hebben hun voordeel gedaan met de lessen die zijn geleerd
tijdens de startprocedure van de eerste boormachine Gravin. Door deze
ervaring duurde de fase van het testen en het inregelen van de
boormachine in de startschacht veel korter.
Noortje gaat nu verder met het maken van de tunnel in de grond onder
het water van het Damrak. De tunnel ligt op deze plek nog relatief
ondiep en bovendien is de samenstelling van de grond op dit deel van
het tracé niet ideaal om in te boren. Een dik vriesscherm helpt de
boormachine om onder deze omstandigheden toch zo regelmatig mogelijk te
kunnen boren. Het boortempo ligt daarom op de eerste 100 meter van het
traject nog relatief laag. Pas als de boorders de 83 meter lange
boormachine volledig uit de startschacht hebben gemanoeuvreerd en de
kop van de boormachine de westzijde van het Damrak heeft bereikt, neemt
de voortgang per dag toe.
hierzijnwij.nu
Noortje en de boorders zijn begonnen aan hun tocht richting station
Rokin. Ze zijn via de vernieuwde website www.hierzijnwij.nu op de voet
te volgen. Verder zijn er details over het boorproces te vinden, zoals
het aantal geplaatste tunnelringen en de hoeveelheid weggegraven grond.