Blauw Research
Defensie: wangedrag opleidingen terugdringen
27 augustus 2010 door De Volkskrant
DEN HAAG - Binnen Defensie is vooral op de officiersopleidingen KMA in
Breda en het KIM in Den Helder sprake van wangedrag, zoals ongewenst
seksueel gedrag en pesten. De gesloten cultuur blijkt een voedingsbodem
te zijn voor dit gedrag. Leidinggevenden en instructeurs grijpen
onvoldoende in als zij hierover signalen krijgen.
Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Blauw Research over
zes militaire opleidingsinstituten dat demissionair minister Eimert van
Middelkoop (Defensie) vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In
de begeleidende brief kondigt hij maatregelen aan die wangedrag moeten
voorkomen of terugdringen. Ook wil hij de positie versterken van degene
die klaagt en slachtoffers beter steunen en begeleiden
Wantoestanden
De Tweede Kamer had om het nadere onderzoek gevraagd. Bovendien bracht
de vakbond ACOM onlangs voorbeelden naar buiten van wantoestanden op de
opleidingsinstituten voor de toekomstige leiders binnen de krijgsmacht.
De afgelopen vier jaar zijn al maatregelen genomen nadat de
commissie-Staal had geconstateerd dat er te veel wangedrag en
misstanden waren binnen Defensie. Volgens de onderzoekers van Blauw
zijn er voldoende gedragsregels opgesteld maar is er op alle niveaus te
weinig inzet en aandacht om de regels daadwerkelijk na te leven.
Uit het rapport blijkt dat de omgangsvormen en de sfeer op de zes
opleidingsinstituten in algemene zin overwegend positief zijn. Toch
heeft ruim een op de drie leerlingen wel eens te maken gehad met een
vorm van ongewenst gedrag en 13 procent van structureel pestgedrag.
Plegers zijn vaak mannelijke leerlingen met dominante en charismatische
eigenschappen die anderen meeslepen in hun negatieve gedrag. Als
oorzaken kunnen ook verveling, sociale controle, groepsdruk en weinig
privacy een rol spelen, stellen de onderzoekers.
Van Middelkoop onderschrijft de conclusies en de aanbevelingen in het
rapport. Er komen twee actieprogramma's die ervoor moeten zorgen dat de
interne cultuur, de vorming van studenten en de zorg voor integriteit
verbeteren. Vooral binnen het KIM en de KMA moet snel verandering
komen, vooral door het kader meer alert en actief te maken, schrijft de
minister.