Persbericht
Zevende plaats voor Match Racing op de Nürburgring
Badhoevedorp, 29 augustus 2010 - Match Racing keerde met gemengde gevoelens huiswaarts na de races van het Dutch GT4 op de Nürburgring. Quint Engel eindigde als zevende, Nick Catsburg werd door een andere Ginetta van de baan geduwd en moest opgeven. Quint toonde zich toch tevreden. "Met ons beperkte budget doet Match Racing het goed in dit competitieve veld."
Na races op Circuit Park Zandvoort en TT Circuit Assen, reisde Match Racing af naar de Duitse Nürburgring voor de vijfde ronde van het Dutch GT4. Het hoofdprogramma op het Formule 1-circuit bestond uit twee races van het wereldkampioenschap FIA GT1.
Het Dutch GT4 reed deze keer samen met de GT4 European Cup. Dat resulteerde in een startveld van maar liefst 32 GT4-auto's. Er mengden zich ook twee Ginetta's uit de GT4 European Cup in de strijd, waaronder een exemplaar dat door de fabriek werd ingezet. In tegenstelling tot de gebruikelijke drie wedstrijden, stonden er dit weekend twee races voor het Dutch GT4 op het programma.
Match Racing schreef een Ginetta G50 in voor Quint Engel en Nick Catsburg. Nick nam de eerste race voor zijn rekening. Hij vertrok vanaf de achtste startpositie in het Dutch GT4-veld (veertiende algemeen).
Vlak voor de race had het geregend, waardoor bijna het hele veld op regenbanden van start ging. "Het was een onrustige start", blikte Nick op de beginfase terug. "Nadat we waren vertrokken, ging een andere deelnemer vlak voor mij dwars. Dat kostte mij een paar posities. Vervolgens probeerde ik mij naar voren te vechten. Ik reed vlak achter de door Ginetta zelf ingeschreven Ginetta G50 die in de GT4 European Cup uitkomt. Ik was sneller en ik reed erlangs, waarna ik een tik kreeg. Mijn auto was te veel beschadigd om mijn race voort te zetten. Zonde, want het ging goed."
Voor Match Racing was het vooral wrang dat het team uitgerekend door een actie van de fabrieks-Ginetta het strijdtoneel moest verlaten.
Quint Engel kwalificeerde zich tijdens de tijdtraining als achtste in Dutch GT4 (zestiende algemeen). "Ik heb nog nooit op dit circuit gereden", vertelde hij. "Op vrijdag maakte ik voor de eerste keer kennis met de baan. Toen was het nat, tijdens de kwalificatietraining op zaterdag was het echter droog. Dat betekende dat de baan compleet anders was. De tijdtraining duurde maar een kwartier, dus ik moest snel wennen aan de andere condities. Verder merken we hier dat we snelheid tekortkomen, waardoor we op de rechte stukken tijd verliezen. Dat komt doordat andere teams met krachtigere motoren rijden."
Er is inmiddels een update voor de motor van de Ginetta G50 beschikbaar, maar Match Racing mist helaas het budget voor deze verbetering.
Quint kwam uitstekend weg bij de start van de tweede race. "Ik reed op de goede plek. Ik kon overal omheen rijden", blikte hij terug op de hectische openingsfase van de race. "Daarnaast profiteerde ik van twee rijders die elkaar raakten en van de baan schoven."
In de eerste ronde maakte Quint maar liefst zeven plaatsen goed; hij schoof door naar de zevende plaats in het Dutch GT4 (negende algemeen).
Ook Quint kwam de fabrieks-Ginetta 50 tegen, maar dit duel eindigde gelukkig niet in tranen. "We hadden een leuk gevecht", vond Engel, die het duel winnend afsloot.
Quint kwam uiteindelijk als zevende in Dutch GT4 over de finish. "Het was een superleuke race", vond hij. "Ik baal alleen van de actie van een deelnemer aan de GT4 European Cup, die het nodig vond om in de allerlaatste bocht nog even mijn zijkant flink te beschadigen. We rijden in verschillende klassementen, dus het was totaal zinloos dat hij mij nog wilde passeren."
"Het team heeft weer een goede auto voor mij neergezet", concludeerde hij. "Gezien ons krappe budget, doet Match Racing het gewoon goed."
Volgende races: 18 en 19 september, Circuit Park Zandvoort.
Uitslag Dutch GT4 Championship, Nürburgring
Race 1, zaterdag 28 augustus 2010
1. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 16 ronden in 40:06.530
2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 18.792 sec.
3. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 28.705
4. Donald Molenaar en Ardi van der Hoek, Chevrolet Camaro, op 31.571
5. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 34.661.
Uitgevallen: Nick Catsburg, Ginetta G50, op 12 ronden.
Race 2, zondag 29 augustus 2010
1. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, 18 ronden in 41:27.799
2. Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 2.477 sec.
3. Danny van Dongen, Corvette C6, op 4.954
4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 5.646
5. Donald Molenaar en Ardi van der Hoek, Chevrolet Camaro, op 7.888
7. Quint Engel, Ginetta G50, op 17.739
Tussenstand na veertien races:
1. Phil Bastiaans 99 punten; 2. Christiaan Frankenhout en Phil Bastiaans 90; .
10. Quint Engel 39; 14. Nick Catsburg 31.
---