Gemeente Boskoop
PERSBERICHT 10.35 -
Boskoop rondt uniek aanbestedingsproject voor hulp bij
het huishouden af
Zorgleefplan verhoogt de kwaliteit van de zorg aanzienlijk
Op maandag 30 augustus 12.00 uur tekenen wethouder Wim van der Hoek
namens de gemeente Boskoop en vijf zorgaanbieders een uniek convenant
op het gebied van hulp bij het huishouden. Het gaat om de drie huidige
zorgaanbieders Zorgpartners Midden-Holland, Thuiszorg Inis en PrivaZorg
en twee nieuwe zorgaanbieders ActiVite en Vierstroom. Het unieke aan
het convenant zit hem in het feit dat er niet alleen hulp bij het
huishouden, maar ook andere vormen van zorg- en dienstverlening aan de
cliënten geboden wordt. Er gaat gewerkt worden met het zogenoemde
`Zorgleefplan'. Hierdoor hoeft de aanbesteding niet Europees uitgevoerd
te worden, waardoor Boskoop de eerste zelfstandige gemeente in
Nederland is die een bestuurlijke aanbestedingsprocedure voor hulp bij
het huishouden doorloopt.
De vijf zorgaanbieders en de gemeente hebben samen gewerkt aan het
opstellen van het convenant en onderschrijven de inhoud. Na het tekenen
van het convenant moeten er nog wel specifieke uitvoeringsafspraken per
zorgaanbieder worden gemaakt. De gemeente hoopt uiteindelijk dat deze
vijf zorgaanbieders vanaf 1 januari 2011 hun diensten volgens de nieuwe
werkwijze aan zo'n 350 Boskoopse zorgbehoevenden aanbieden.
Kwaliteit staat voorop
Wethouder Wim van der Hoek is zeer tevreden over het nieuwe en unieke
convenant dat wordt afgesloten. Van der Hoek: "Het uitgangspunt voor
ons is dat wij de zorg verder willen professionaliseren en dus
kwaliteit voorop hebben staan. Daarom is in overleg met bureau Factum -
dat ons begeleidt in het proces - niet gekozen voor de traditionele
Europese aanbestedingsprocedure maar voor een bestuurlijke
aanbestedingsprocedure. Deze vernieuwende manier van aanbesteden levert
namelijk voor alle partijen veel voordelen op. Ten eerste wordt een
convenant afgesloten van zeven jaar in plaats van vier jaar bij een
Europese aanbesteding. Het convenant kan daarna nog tweemaal
stilzwijgend met een jaar worden verlengd. Hierdoor weten zowel de
zorgaanbieders als de mensen die zorg nodig hebben voor lange tijd waar
zij aan toe zijn. Dit stelt de zorgaanbieders in staat te investeren in
de zorg en biedt hun werknemers zekerheid van hun positie op de
arbeidsmarkt. Aan de andere kant behouden de mensen die zorg nodig
hebben voor langere tijd dezelfde zorgaanbieder en kunnen zij een
relatie opbouwen met de persoon die hen komt helpen. Bovendien mag de
cliënt zelf een keuze maken uit de vijf zorgaanbieders en kan men ook
van zorgaanbieder wisselen. Dit werkt de kwaliteit van de zorg- en
dienstverlening natuurlijk verder in de hand."
Werken met een Zorgleefplan
Er zijn meer voordelen te noemen van deze nieuwe aanpak. Zo stelt het
convenant kwaliteitseisen aan de dienstverlening en aan het personeel
van de zorgaanbieders, is er vrije in- en uittreding van zorgaanbieders
mogelijk en kan het convenant in overleg met alle partijen worden
aangepast aan nieuwe zorgontwikkelingen. Het belangrijkste voordeel is
echter het werken met een Zorgleefplan. Wethouder Van der Hoek
vervolgt: "Inwoners die hulp nodig hebben, kunnen we door het nieuwe
convenant veel meer bieden dan alleen hulp bij het huishouden.
Afgesproken is dat zorgaanbieders ook andere vormen van zorg- en
dienstverlening gaan aanbieden aan hun cliënten, afhankelijk van waar
de cliënt behoefte aan heeft. Met een voorbeeld is dit goed te
illustreren. Op dit moment worden de werknemers van zorgaanbieders
alleen ingezet om te helpen in het huishouden; stofzuigen, poetsen,
ramen zemen, wassen et cetera. Bij de nieuwe werkwijze signaleren deze
werknemers of de cliënt daarnaast meer hulp nodig heeft op het gebied
van wonen, welzijn, sociale contacten en zorg. Geeft de cliënt
bijvoorbeeld aan dat zij graag haar dochter of zus regelmatig wil
bezoeken maar geen vervoer heeft, dan wordt dit vastgelegd in het
persoonlijke Zorgleefplan en wordt vervolgens in overleg met de cliënt
naar een oplossing gezocht. Door het werken met een persoonlijk
Zorgleefplan wordt er actiever met de cliënt meegedacht zodat die,
ondanks beperkingen, het leven zoveel mogelijk kan voortzetten zoals
hij/zij dat graag zou willen. Met deze werkwijze wordt ook samenwerking
binnen de zorgketen gestimuleerd. Het uiteindelijke doel is betere
kwaliteit van de zorg- en dienstverlening, waardoor cliënten actiever
kunnen blijven, meer mee kunnen doen in de samenleving en daardoor
langer gezond blijven en minder snel vereenzamen."
Betrokken partijen positief over nieuwe werkwijze
Alle partijen zijn positief over het nieuwe convenant, de voordelen en
het gezamenlijke proces dat is doorlopen.
* Jeroen van den Oever, bestuurder van Vierstroom: "Boskoop, haar
inwoners en Vierstroom hebben al jaren een relatie met elkaar. Wij
zijn blij met dit convenant omdat we nu afspraken kunnen maken over
de manier waarop we naast verpleging en verzorging ook weer hulp
bij het huishouden kunnen bieden. Hierdoor wordt het voor cliënten
veel overzichtelijker. Samen regelen we dat mensen verder kunnen!
Vierstroom Hulp Thuis zal hierbij een vertrouwde en betrouwbare
partij zijn."
* Peter van der Wel, manager bij Zorgpartners onderschrijft de
voordelen voor zowel de klant als voor de deelnemende organisaties
en gemeente. "Er wordt door deze vorm maximaal recht gedaan aan de
keuzevrijheid van de klanten. Zorgpartners biedt al een totaal
dienstenpakket aan onder de naam Comfort à la carte. Cliënten
kunnen bij Zorgpartners onder meer thuiszorg, maaltijdservice en
personenalarmering afnemen. Daarnaast hebben de
Zorgpartners-locaties een groot aanbod in verenigingen en
activiteiten."
* Wilma Nieuwenhuis, directeur PrivaZorg Groene Hart, is zeer te
spreken over deze uitbestedingsprocedure waarin de partijen heldere
afspraken maken ten bate van de cliënt. "Inhoudelijk ziet PrivaZorg
een groot voordeel in de integrale werkwijze met een Zorgleefplan
en een optimale afstemming tussen verschillende zorgvormen en
-disciplines, bijvoorbeeld tussen maaltijdverzorging (Wmo) en
medicatietoediening (AWBZ). De cliënt krijgt met weinig
zorgverleners te maken en zijn/haar wensen worden goed behartigd."
* Andre Nasution, directeur Thuiszorg INIS is blij met het convenant.
"De contractperiode biedt ons de mogelijkheid professionele en
kwalitatieve zorg te verlenen, omdat de continuïteit van de
zorgverlening centraal staat. Wij ervaren dat cliënten erop
vertrouwen dat de zorgverlener weet welke zorg geleverd moet
worden. Om de continuïteit van de zorgverlening bij ons te
waarborgen, werkt Thuiszorg INIS met vaste medewerkers die bij alle
cliënten het Zorgleefplan persoonlijk en vakkundig opstellen en
uitvoeren."
* Marja Kraakman, directeur bij Stichting ActiVite: "Wij zijn in
Zuid-Holland Noord al tientallen jaren een grote aanbieder van
zorg. Waar wij goed in zijn, is op maat gesneden hulp en zorg voor
de cliënt. Wij hebben gekwalificeerde medewerkers met het hart op
de goede plaats, oog voor de mantelzorg en vormen een netwerk met
welzijnsinstellingen, artsen, ziekenhuizen, etc. Dankzij de duur
van het convenant kunnen we nu investeren in onze zorgverlening aan
de inwoners van Boskoop."
* Tim Robbe van bureau Factum: "De gemeente en de zorgaanbieders
hebben laten zien dat door een dialoog te voeren op de inhoud, een
voorziening gecreëerd kan worden die recht doet aan de belangen van
de gemeente en de zorgaanbieders, maar juist ook voor de klant. In
een aanbesteding gaat het om het beste bestek of over de beste
offerte; hier ging het om het gezamenlijk regelen van de best
mogelijke zorg."
* Jaap Bloemendaal, voorzitter van de Wmo-raad: "De Wmo-raad heeft
het college vooraf geadviseerd klantvriendelijkheid en de huidige
kwaliteit van de zorg te behouden. Belangrijk is nu dat de klant
die zorg krijgt, die nodig is. De Wmo-raad gaat daarom op een
positieve wijze de uitvoering van het contract volgen."