Agentschap NL
Nederlandse bedrijven scoren steeds beter als leveranciers van de Verenigde
Naties
De VN kochten in 2009 voor 14 miljard dollar aan goederen, diensten en
openbare werken in. Een zeer interessante afzetmarkt dus, die steeds
beter, maar helaas nog door te weinig Nederlandse bedrijven is ontdekt.
Daarom organiseert NL EVD Internationaal ook dit jaar weer een
VN-inkoopdag waar ondernemers en inkopers elkaar kunnen ontmoeten. Daar
zijn alle VN-organisaties met een vestiging in Nederland
vertegenwoordigd. Dit zijn met name de tribunalen. Verder is er
informatie over het spotten van projecten en aanbestedingen, het omgaan
met procedures en het leggen van de juiste contacten.
"De VN-markt heeft zijn eigen regels. In eerste instantie schrikt dat
potentiële leveranciers soms af. Daardoor laten zij kansen liggen,"
aldus Marije Hulshof, directeur NL EVD Internationaal. "Ons Team
Internationale Organisaties kan ondernemers helpen aan handige tips.
Zij hebben ervaring met het begeleiden van deze specifieke soort van
opdrachtverwerving. En in praktijk blijkt: bedrijven die de weg weten,
maken meer kans op opdrachten. We zien de laatste jaren wel een
stijging in de waarde van binnengehaalde VN-opdrachten door Nederlandse
bedrijven."
Wereldwijde kansen, wereldwijde concurrentie
De VN bestaat uit zo'n veertig organisaties. Zij kopen een scala aan
producten en diensten in, bestemd voor noodhulp, vredesoperaties,
gezondheids- en ontwikkelingsprojecten en de bedrijfsvoering van de
VN-instellingen zelf.
Het grootste deel van de VN-inkopen valt onder programma's en projecten
in ontwikkelingslanden en landen met opkomende economieën. Het inkopen
gebeurt via aanbestedingen die wereldwijd worden gepubliceerd.
Aanbieders over de hele wereld kunnen zich daar dan ook voor
inschrijven. Dit maakt de markt sterk prijsconcurrerend.
Nederlandse bedrijven scoren steeds beter
Bij VN-organisaties met een Nederlandse vestiging hebben Nederlandse
bedrijven wel degelijk een concurrentievoordeel door hun nabijheid. Het
gaat met name om tribunalen, die behoefte hebben aan allerlei producten
en diensten op het gebied van bijvoorbeeld ICT en kantoorbenodigdheden.
Verder maken Nederlandse bedrijven veel kans om opdrachten te verwerven
op gebieden als milieuconsultancy, projectmanagement en monitoring.
Nederlandse bedrijven scoren steeds beter als leveranciers van de VN.
Hun totale verkoop aan VN-instellingen bedroeg in 1998 nog 57,3 miljoen
dollar; in 2009 was dit bedrag al opgelopen tot 141 miljoen dollar. Dit
is 11 procent meer dan in 2008.
Thuisraken in de VN
NL EVD Internationaal informeert en 'traint' ondernemers zodat zij
thuisraken in de werkwijze van internationale organisaties als de VN.
Hoe kom je bijvoorbeeld aan actuele informatie over aanbestedingen en
hoe kun je projectvoorstellen het best indienen? Bezoekers van de
VN-inkoopdag kunnen antwoord op dit soort praktische vragen krijgen in
de plenaire sessie 'Zakendoen met de VN' en in een gesprek met de
handelsmedewerker bij het Nederlandse consulaat-generaal in New York.
Zijn werkterrein omvat de VN, DPKO (Peace Keeping Organization), UNPD
(UN Procurement Department), UNDP (UN Development Programme).
In gesprek met VN-inkopers
Op de VN-inkoopdag kunnen ondernemers individueel in gesprek gaan met
inkopers van acht VN-organisaties . De gesprekken duren twintig
minuten. Daarin kunnen ondernemers hun product of dienst presenteren en
vragen stellen. Een afspraak voor zo'n ontmoeting wordt overigens
alleen ingepland als de betreffende inkoper voldoende potentieel in de
ondernemer ziet.
Aanmelden
Bedrijven die geïnteresseerd zijn in deelname aan de inkoopdag kunnen
zich aanmelden op
www.agentschapnl.nl/vninkoopdag