Bellingwedde herstelt beplanting J. buiskoolweg uit depressiejaar 1928
Wedde, (30 augustus 2010) - Het afgelopen najaar startte de gemeente
Bellingwedde met het landschappelijk herstel van de beplanting aan de
J. Buiskoolweg die in de depressiejaren '30 werd aangelegd. Ook de
verlichting langs de monumentale weg wordt vervangen. De provincie
Groningen, Libau en de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap
en Monumenten hebben inmiddels ingestemd met de voorgenomen plannen.
Het gehele project wordt gesubsidieerd door het Programma Landelijk
Gebied. Ook Bellingwedde levert een financiële bijdrage.
De huidige beplanting langs de J. Buiskoolweg stamt ongeveer uit 1928.
Landschapsarchitect Vroom kreeg destijds opdracht om de weg aan te
planten met sierheesters. Met de aankoop van een uitgebreid en kostbaar
assortiment van bomen en struiken, werd de crisis, waarin ook de
Nederlandse boomkwekerijen indertijd verkeerde, enigszins verlicht. De
keus van Vroom voor o.a. Taxus (venijnboom), Ilex (hulst),
Rhododendron, Forsythia (chinees klokje), Viburnum (sneeuwbal),
Symphoricarpos (sneeuwbes), Euonymus (kardinaalshoed), Philadelphus
(boerenjasmijn) en de Deutzia (bruidsbloem) leidde tot een
sierbeplanting van circa elf kilometer, gedeeltelijk in de gemeente
Bellingwedde (toen nog gemeente Wedde) en gedeeltelijk in de gemeente
Vlagtwedde.
Onder andere vanwege het feit dat destijds de sierbeplanting langs een
landbouwweg in het buitengebied werd aangebracht, besloot
Rijksmonumenten in 2001 de gehele J. Buiskoolweg tot monument uit te
roepen. Ook het pand J. Buiskoolweg 12 en de brug op de grens met
gemeente Vlagtwedde zijn onderdeel hiervan.
Bij de eerste aanplant werd voor de meeste woningen geen beplanting
aangebracht. Zo bleven de woningen beter zichtbaar en bleef het veilig
om vanaf eigen terrein de J. Buiskoolweg op te rijden. Hier komt dan
ook geen nieuwe beplanting terug. Per plantplaats is bekeken welk
sortiment toepasbaar is. Een aantal soorten zal echter niet aangeplant
kunnen worden vanwege de boomkronen: het is eronder simpelweg te donker
om deze soorten aan te planten. Een aantal bomen wordt gekapt om
verstikking van de kronen te voorkomen waardoor diverse bomen
afsterven.
Aanpak straatverlichting en maximum snelheid
De bestaande verlichting aan de J. Buiskoolweg is technisch
afgeschreven en gaat daarom vervangen worden. Gekozen is voor een
traditioneel en tijdloos vormgegeven mast en armatuur die in een
donkere (antraciet) kleur wordt uitgevoerd. Hierdoor past deze zo goed
mogelijk in het tijdsbeeld van de J. Buiskoolweg en is het bovendien
minder opvallend aanwezig dan de huidige verlichting. Om een goede
lichtopbrengst te garanderen wordt moderne lichttechniek in de vorm van
leds en/of dimbare verlichting toegepast. De maximum snelheid op de J.
Buiskoolweg werd onlangs teruggebracht naar 60 km per uur.
Daarnaast zijn de bermen van de weg verstevigd met graskeien of
freesasfalt. Doel van deze maatregel is om te voorkomen dat de bermen
steeds opnieuw kapot worden gereden.