LEI


30 aug 2010
Onderdeel: LEI

Als consumenten kunnen zien hoe koeien, kippen en varkens daadwerkelijk gehouden worden, kunnen ze beter bepalen wat ze er van vinden en beter beslissen welk product ze kopen. Daarom moeten vanaf 2015 alle dieren in de veehouderij door burgers te zien zijn in het landschap of op het boerenbedrijf. Dit is de ambitie van het ministerie van LNV zoals verwoord in de Nota Dierenwelzijn 2007. Het uitgangspunt roept twee vragen op: aan welke transparantie heeft de Nederlandse samenleving behoefte en hoe kijken ondernemers aan tegen deze ambitie? Het LEI, onderdeel van Wageningen UR, is een onderzoek gestart naar deze vragen en raadpleegt daarvoor zowel consumenten als ondernemers.

Om de kansen en belemmeringen in beeld te brengen die ondernemers zien met betrekking tot het realiseren van meer transparantie worden verschillende brancheorganisaties in de varkens-, melkvee-, pluimveehouderij en viskwekerij geconsulteerd. Tevens wordt aan consumenten gevraagd in hoeverre zij geïnteresseerd zijn in transparantie en of zij verwachten daar gebruik van te zullen maken. Ook zullen gesprekken gevoerd worden waarbij consumenten en ondernemers samen aan tafel zitten.
Op deze wijze wordt onderzocht hoe de transparantie-ambitie van het ministerie van LNV en van de vee- en kweekvis-houderijsectoren gerealiseerd kan worden.

Volgens de nota Dierenwelzijn 2007oefent de consument met zijn aankopen bedoeld of onbedoeld invloed uit op het dierenwelzijn. Net zo goed als de boer wordt aangesproken op de productiewijze, mag de consument worden aangesproken op zijn koopgedrag. Volgens de nota is een belangrijk vereiste dan wel dat de consument goed wordt geïnformeerd zodat hij weet wat hij koopt. Aan dat laatste schort het nog. Zaken als regionaal georganiseerde open dagen en zichtstallen worden gezien als een goed begin, maar volgens de nota is er meer nodig om de consumentenvraag naar duurzaam geproduceerde voedingsproducten te stimuleren.

Opzet van het onderzoek
In het onderzoek ligt de focus op (transparantie door) kweekvisondernemers en ondernemers die vleesvarkens, vleeskuiken of melkkoeien houden.Verschillende brancheorganisaties worden telefonisch geconsulteerd. Bovendien zal gepeild worden of en waarom burgers geïnteresseerd zijn in transparantie. In dit kader zullen ook gesprekken gevoerd worden waarbij burgers en ondernemers samen aan tafel zitten. Op deze wijze wordt door het LEI onderzocht hoe de transparantie-ambitie van het ministerie van LNV en van de vee- en kweekvis-houderijsectoren gerealiseerd kan worden.

U kunt als lezer hier een reactie geven, wij stellen dat zeer op prijs.

Aan het eind van dit jaar worden de eerste resultaten van het onderzoek verwacht.

Contact
Elvi van Wijk
Elvi.vanWijk@wur.nl
Profiel