UMC St Radboud
Wetenschapsknooppunt roept Radboud Science Award in het leven
Dit jaar wordt voor het eerst de Radboud Science Award uitgereikt. Drie
Radboudwetenschappers, of groepen van wetenschappers, met de
belangrijkste wetenschappelijke doorbraken in het afgelopen
jaar krijgen deze nieuwe prijs. Een jury bestaande uit Nijmeegse leden
van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen stelde
daarvoor een shortlist samen. Bij de opening van het academisch jaar
2010-2011, op maandag 30 augustus, maakt de jury de zes genomineerden
bekend.
Basisschoolkinderen maken kennis met wetenschap
De prijs is een initiatief van het Wetenschapsknooppunt Radboud
Universiteit, het WKRU. Het WKRU brengt excellente wetenschappers,
jonge onderzoekers (aio's) pabo-studenten en leraren en leerlingen van
basisscholen bij elkaar met als doel: scholieren aanzetten tot
experimenterend en onderzoekend leren. Dat gebeurt door het vertalen
van wetenschappelijke resultaten naar lesprogramma's en -materiaal voor
de basisschool. Zo biedt het knooppunt aio's en postdocs een platform
waar zij kunnen leren om in een begrijpelijke taal over hun onderzoek
te communiceren.
Gezamenlijk zorgen zij voor een betere afstemming tussen de vraag naar
en het aanbod van wetenschappelijk kennis voor het basisonderwijs. De
inzet is om kinderen op een inspirerende manier kennis te laten maken
met de wetenschap.
Wetenschappelijke doorbraken
Jaarlijks worden de beste, boeiendste en/of belangrijkste
wetenschappelijke doorbraken geïnventariseerd. De onderzoekers die
betrokken zijn bij de winnende doorbraken vormen vervolgens
projectteams samen met pabo-studenten en leerkrachten van de bij het
WKRU betrokken basisscholen. In het projectteam zijn de jonge
onderzoekers de inhoudelijke deskundigen en de pabo-studenten en
leerkrachten de pedagogisch-didactisch deskundigen. Deze teams
ontwikkelen een aantal activiteiten die zijn toegesneden op de vragen
en interesse van de betrokken klas of school.
Mindfulness, computers en taal en rekenen in het brein
Het afgelopen jaar is gestart met lesprogramma's over Mindfulness, over
interactie tussen brein en computers en over hoe het brein taal, lezen
en rekenen leert. Ruim zestig leerkrachten van diverse basisscholen
kregen uitleg over deze thema's op de door de WKRU georganiseerde
winterschool.
Het materiaal van de winterschool is bewerkt tot drie lessen. Twee
basisscholen in Nijmegen en omgeving hebben het afgelopen jaar deze
extra lesstof gebruikt. Hun ervaringen waren zo positief, dat ze zich
direct hebben gemeld voor de volgende ronde.
Andere activiteiten
Het Wetenschapsknooppunt organiseert jaarlijks ook een reeks van
activiteiten zoals de winter- of zomerschool, 'aio in de klas',
summercamps voor gemotiveerde/talentvolle leerlingen uit het
basisonderwijs, debatwedstrijden en werkbezoeken van schoolklassen aan
de Radboud Universiteit.
Voor meer info: www.wkru.nl