Gemeente Beek
Expositie Henri Schoonbrood in gemeentehuis
Op vrijdag 27 augustus a.s. om 20.00 uur opent wethouder Thijs van Es
een overzichtsexpositie van kunstenaar Henri Schoonbrood in het
gemeentehuis van Beek. De expositie is samengesteld door
Schoonbrood-connaisseur Hans Wijnen en kunsthistorica Mariëtte
Paris-Vankan uit Meerssen. Mariëtte Paris-Vankan zal tijdens de
opening een inleiding houden.
Â
De tentoongestelde werken zijn afkomstig uit de collecties van DSM, het
Bonnefantenmuseum Maastricht, Limburgs Museum Venlo, Provincie Limburg
alsmede een groot aantal particulieren. Er is een brede selectie te
bewonderen van zijn schilderijen, landschappen, portretten en
stadsgezichten, gemaakt tijdens zijn lange loopbaan. Tevens zijn unieke
ontwerpschetsen van de originele raampjes en muurschilderingen van de
Beekse oude raadszaal te zien, die te vergelijken zijn met de originele
glas-in-loodramen en muurschilderingen in de oude raadzaal. Ook zijn er
grote ontwerpschetsen en fotoâs van glas-in-loodramen uit kerken van
Beverwijk, Heerlen en Maastricht te zien.
Â
De expositie is te bezichtigen tot en met 21 september, op werkdagen
van 9.00 â 12.30 uur, tevens op woensdagen van 14.00 â 19.00 uur, en op
zondag 29 september van 14.00 â 17.00 uur.
Â
Wie was Henri Schoonbrood?
Henri Schoonbrood, afkomstig uit Maastricht, was schilder, glazenier en
mozaïek kunste-naar. Hij was een typische exponent van de Limburgse
school. De naam âLimburgse schoolâ wordt gebruikt voor kunstenaars en
architecten uit Limburg die vooral tussen 1920 en 1950 actief waren.
Henri Schoonbrood was een allrounder die zijn gezin kon onderhouden
dankzij de vele monumentale opdrachten voor met name kerken en openbare
instellingen. Hij zocht steeds naar nieuwe manieren om zich uit te
drukken. Als je zijn vroege werk vergelijkt met zijn latere werk, dan
vermoed je niet dat het van dezelfde kunstenaar is. Zijn stijl is
aanvankelijk figuratief, maar na de oorlog wordt die steeds abstracter.
Â
Wat heeft hij voor Beek betekend?
In 1940 werd Schoonbrood gevraagd om de verbouwde raadzaal in Beek te
decoreren. Hij ontwierp in opdracht van de gemeente meer dan 40
glas-in-loodramen. Daarnaast schonk hij de gemeente een grote
muurschildering. De raadzaal werd in december 1940 geopend, in
aanwezigheid van vele notabelen uit de gemeente Beek. Toenmalig
burge-meester van Sonsbeeck feliciteerde de gemeente, niet enkel met
een fraaie nieuwe raadszaal, maar ook met de prachtige kunst van
kunstenaar Henri Schoonbrood. Hij vond het een echte âzaal der
gemeenteâ. Tegenwoordig wordt de zaal, vanwege zijn unieke
uit-straling, gebruikt als trouwzaal.
Â
Biografie
Henri Schoonbrood werd in 1898 geboren te Maastricht. Hij groeide op in
een tijd dat Maastricht een grote aardewerk industrie had, die veel
mensen werk verschafte. Kunstonderwijs bestond nog niet, totdat Robert
Graafland in 1910 de Limburgse Kunstkring oprichtte. Hij
enthousiasmeerde jongeren om voor de kunst te kiezen. Een andere grote
kunstenaar uit die tijd, Henri Jonas, gaf op zaterdag in Maastricht
schilderslessen âen plein airâ.
Â
Van 1925 tot 1929 volgde de jonge Henri lessen van Jonas en
tegelijkertijd ook het kunstonderwijs aan de Middelbare
Kunstnijverheidsschool te Maastricht. Hub Levigne, Jef Scheffers,
Harry Koolen behoorden tot zijn vrienden en waren allen lid van de
Limburgse Kunstkring. Daarnaast ontmoetten vele kunstenaars elkaar in
café Suisse aan het Vrijthof te Maastricht.
Â
In 1926 nam Schoonbrood deel aan een grote prijsvraag voor jonge
Nederlandse Kunstschilders. Hij schilderde âHet Geitjeâ te midden van
de natuur en won de gedeelde eerste prijs met Charles Eyck.
Â
Met de stadssubsidie van Maastricht op zak, schreef hij zich in aan de
Rijksacademie te Amsterdam, afdeling monumentale kunst. Schilderen kon
hij toen al. Een hoogtepunt uit die tijd is het schilderij âde
Emmaüsgangersâ (1929), thans hangend in het Catharijne Couvent te
Utrecht. Tijdens zijn verblijf in Amsterdam krijgt hij zijn eerste
monumentale opdrachten. Vele volgden. Meer dan 100 ramen in de kerken
van oa. Margraten, Broekhem-Valkenburg, Maastricht (Theresiakerk en
Sint-Petruskerk) en Heerlen (Vrank) worden van glas-in-lood voorzien.
Zijn grootste opdracht krijgt hij tijdens en na de oorlog uit Beverwijk
voor de OLV van Goede Raadkerk.
Â
Na de oorlog veranderde er veel in Nederland. Nieuwe kunststromingen
ontstonden, zoals het abstracte expressionisme. Schoonbrood koos zijn
eigen weg van vernieuwing. Dit is goed te zien in zijn
glas-in-loodramen in Beverwijk, met een opvallend kleurgebruik, maar
ook in zijn gouaches en olieverven. Hoewel hij nog steeds figuratief
bleef schilderen, lijken zijn schilderijen soms meer op
glas-in-loodramen, doordat hij duidelijke contouren en grotere
kleurvlakken gebruikt.
Â
In de jaren 60 vernieuwde hij zich wederom. Hij had nog regelmatig
contact met collega kunstenaars en exposeerde samen met hen. Zijn
landschappen aan het einde van de jaren 60 vormen een nieuw en laatste
hoogtepunt in zijn oeuvre.
Â
Hij ontwierp ook nog een muurschildering voor de stationsrestauratie te
Maastricht. Deze is helaas later overgeschilderd. Hij maakte grote
mozaïeken voor de muziekschool/conservatorium in Maastricht en het
kantoorgebouw van de Koninklijke luchtmacht te Den Haag.
Â
Henri Schoonbrood heeft het grootste deel van zijn leven in een statig
herenhuis in het centrum van Maastricht gewoond, samen met zijn vrouw
Greet Schoonbrood. Nadat zijn vrouw overlijdt in 1971 is voor hem zijn
leven in 1972 ook ten einde.Â