Gemeente Beek


Expositie Henri Schoonbrood in gemeentehuis

Op vrijdag 27 augustus a.s. om 20.00 uur opent wethouder Thijs van Es een overzichtsexpositie van kunstenaar Henri Schoonbrood in het gemeentehuis van Beek. De expositie is samengesteld door Schoonbrood-connaisseur Hans Wijnen en kunsthistorica Mariëtte Paris-Vankan uit Meerssen. Mariëtte Paris-Vankan zal tijdens de opening een inleiding houden.

Â

De tentoongestelde werken zijn afkomstig uit de collecties van DSM, het Bonnefantenmuseum Maastricht, Limburgs Museum Venlo, Provincie Limburg alsmede een groot aantal particulieren. Er is een brede selectie te bewonderen van zijn schilderijen, landschappen, portretten en stadsgezichten, gemaakt tijdens zijn lange loopbaan. Tevens zijn unieke ontwerpschetsen van de originele raampjes en muurschilderingen van de Beekse oude raadszaal te zien, die te vergelijken zijn met de originele glas-in-loodramen en muurschilderingen in de oude raadzaal. Ook zijn er grote ontwerpschetsen en fotoâs van glas-in-loodramen uit kerken van Beverwijk, Heerlen en Maastricht te zien.

Â

De expositie is te bezichtigen tot en met 21 september, op werkdagen van 9.00 â 12.30 uur, tevens op woensdagen van 14.00 â 19.00 uur, en op zondag 29 september van 14.00 â 17.00 uur.

Â

Wie was Henri Schoonbrood?

Henri Schoonbrood, afkomstig uit Maastricht, was schilder, glazenier en mozaïek kunste-naar. Hij was een typische exponent van de Limburgse school. De naam âLimburgse schoolâ wordt gebruikt voor kunstenaars en architecten uit Limburg die vooral tussen 1920 en 1950 actief waren.

Henri Schoonbrood was een allrounder die zijn gezin kon onderhouden dankzij de vele monumentale opdrachten voor met name kerken en openbare instellingen. Hij zocht steeds naar nieuwe manieren om zich uit te drukken. Als je zijn vroege werk vergelijkt met zijn latere werk, dan vermoed je niet dat het van dezelfde kunstenaar is. Zijn stijl is aanvankelijk figuratief, maar na de oorlog wordt die steeds abstracter.

Â

Wat heeft hij voor Beek betekend?

In 1940 werd Schoonbrood gevraagd om de verbouwde raadzaal in Beek te decoreren. Hij ontwierp in opdracht van de gemeente meer dan 40 glas-in-loodramen. Daarnaast schonk hij de gemeente een grote muurschildering. De raadzaal werd in december 1940 geopend, in aanwezigheid van vele notabelen uit de gemeente Beek. Toenmalig burge-meester van Sonsbeeck feliciteerde de gemeente, niet enkel met een fraaie nieuwe raadszaal, maar ook met de prachtige kunst van kunstenaar Henri Schoonbrood. Hij vond het een echte âzaal der gemeenteâ. Tegenwoordig wordt de zaal, vanwege zijn unieke uit-straling, gebruikt als trouwzaal.

Â

Biografie

Henri Schoonbrood werd in 1898 geboren te Maastricht. Hij groeide op in een tijd dat Maastricht een grote aardewerk industrie had, die veel mensen werk verschafte. Kunstonderwijs bestond nog niet, totdat Robert Graafland in 1910 de Limburgse Kunstkring oprichtte. Hij enthousiasmeerde jongeren om voor de kunst te kiezen. Een andere grote kunstenaar uit die tijd, Henri Jonas, gaf op zaterdag in Maastricht schilderslessen âen plein airâ.

Â

Van 1925 tot 1929 volgde de jonge Henri lessen van Jonas en tegelijkertijd ook het kunstonderwijs aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool te Maastricht. Hub Levigne, Jef Scheffers, Harry Koolen behoorden tot zijn vrienden en waren allen lid van de Limburgse Kunstkring. Daarnaast ontmoetten vele kunstenaars elkaar in café Suisse aan het Vrijthof te Maastricht.

Â

In 1926 nam Schoonbrood deel aan een grote prijsvraag voor jonge Nederlandse Kunstschilders. Hij schilderde âHet Geitjeâ te midden van de natuur en won de gedeelde eerste prijs met Charles Eyck.

Â

Met de stadssubsidie van Maastricht op zak, schreef hij zich in aan de Rijksacademie te Amsterdam, afdeling monumentale kunst. Schilderen kon hij toen al. Een hoogtepunt uit die tijd is het schilderij âde Emmaüsgangersâ (1929), thans hangend in het Catharijne Couvent te Utrecht. Tijdens zijn verblijf in Amsterdam krijgt hij zijn eerste monumentale opdrachten. Vele volgden. Meer dan 100 ramen in de kerken van oa. Margraten, Broekhem-Valkenburg, Maastricht (Theresiakerk en Sint-Petruskerk) en Heerlen (Vrank) worden van glas-in-lood voorzien. Zijn grootste opdracht krijgt hij tijdens en na de oorlog uit Beverwijk voor de OLV van Goede Raadkerk.

Â

Na de oorlog veranderde er veel in Nederland. Nieuwe kunststromingen ontstonden, zoals het abstracte expressionisme. Schoonbrood koos zijn eigen weg van vernieuwing. Dit is goed te zien in zijn glas-in-loodramen in Beverwijk, met een opvallend kleurgebruik, maar ook in zijn gouaches en olieverven. Hoewel hij nog steeds figuratief bleef schilderen, lijken zijn schilderijen soms meer op glas-in-loodramen, doordat hij duidelijke contouren en grotere kleurvlakken gebruikt.

Â

In de jaren 60 vernieuwde hij zich wederom. Hij had nog regelmatig contact met collega kunstenaars en exposeerde samen met hen. Zijn landschappen aan het einde van de jaren 60 vormen een nieuw en laatste hoogtepunt in zijn oeuvre.

Â

Hij ontwierp ook nog een muurschildering voor de stationsrestauratie te Maastricht. Deze is helaas later overgeschilderd. Hij maakte grote mozaïeken voor de muziekschool/conservatorium in Maastricht en het kantoorgebouw van de Koninklijke luchtmacht te Den Haag.

Â

Henri Schoonbrood heeft het grootste deel van zijn leven in een statig herenhuis in het centrum van Maastricht gewoond, samen met zijn vrouw Greet Schoonbrood. Nadat zijn vrouw overlijdt in 1971 is voor hem zijn leven in 1972 ook ten einde.Â