Zeven welkomstborden bij toegangswegen Nationaal Landschap IJseldelta
27 augustus 2010
Op zeven locaties langs de invalswegen van het Nationaal Landschap
IJsseldelta zijn deze week welkomstborden geplaatst. Inwoners en
bezoekers worden op die manier attent gemaakt op het feit dat ze dit
bijzondere, cultuurhistorische gebied, binnenrijden. Het plaatsen van
de borden is onderdeel van het programma om de zichtbaarheid en de
beleving van het Nationaal landschap IJsseldelta in de komende jaren
verder te versterken.
Onthulling van het bord.
Het eerste welkomstbord is vanmorgen onthuld door gedeputeerde Theo
Rietkerk van de provincie Overijssel en wethouder Bert Boerman van de
gemeente Kampen. Ook Klaas van der Wal, voorzitter van de
onafhankelijke Adviesraad van het Nationaal Landschap IJsseldelta, zal
assisteren. Dit bord staat langs de westelijke oprit van de oude
IJsselbrug, ten zuiden van Kampen. De onthulling maakte onderdeel uit
van een aantal bezoeken, die gedeputeerde Theo Rietkerk vandaag heeft
afgelegd in Nationaal Landschap IJsseldelta.
Zeven locaties
De overige zes borden worden geplaatst bij de invalsweg vanuit Meppel
richting Zwartsluis (N334). Langs de weg van Vollenhove naar
Genemuiden/Zwartsluis (N331). Langs de weg van Lichtmis naar Hasselt
(N377) en de weg van Zwolle naar Hasselt. Ook komt er een toegangsbord
langs de weg van Zwolle naar `s- Heerenbroek en op de gemeentelijke weg
van Zwolle in de richting van Zalk.
Beleving van de IJsseldelta: 100.000 ambassadeurs
De afgelopen vijf jaar is de uitwerking van het Uitvoeringsprogramma
Nationaal Landschap IJsseldelta op stoom gekomen. Een groot aantal
projecten is opgestart en gerealiseerd. Desondanks is de kennis over en
het gevoel bij het Nationaal Landschap IJsseldelta in de regio nog niet
overal even sterk. Dat is aanleiding om de komende jaren van het thema
"beleving" (in de vorm van trots en betrokkenheid) een actiepunt te
maken. Het Nationaal Landschap IJsseldelta moet zowel in de regio als
daarbuiten sterker worden beleefd. Het is de bedoeling om:
* De kennis over het verhaal en de cultuurhistorische waarde van het
Nationaal Landschap IJsseldelta vergroten;
* Het gevoel van trots van inwoners van de regio versterken;
* Het verantwoordelijkheidsbesef voor dit bijzondere gebied laten
groeien;
* De animo tot participatie vergroten;
* En zo uiteindelijk meer dan 100.000 ambassadeurs creëren (= het
aantal inwoners van het gebied).
Reizende tentoonstelling
De provincie Overijssel heeft, in samenwerking met de gemeenten Kampen,
Zwartewaterland, Zwolle en het Waterschap Groot Salland een programma
ontwikkeld met diverse acties, gericht op bovenstaande doelstellingen.
Eén van de acties is het realiseren van een reizende tentoonstelling,
die de komende twee jaar op verschillende locaties in het Nationaal
Landschap te zien zal zijn. Bibliotheken, gemeentehuizen, dorpscentra,
overal zullen inwoners en bezoekers van het gebied de reizende
tentoonstelling tegen gaan komen. Ook worden scholen rondom de
tijdelijke locaties uitgenodigd een kijkje te komen nemen. De expositie
vertelt de rijke geschiedenis van het Nationaal Landschap IJsseldelta,
maar ook wat er gedaan wordt om de kwaliteiten van het gebied te
behouden. Op diverse videoschermen kunnen prachtige beelden worden
bekeken en interactieve spelletjes worden gedaan. De reizende
tentoonstelling is tijdens de laatste IJsseldeltadag officieel in
gebruik genomen.
Bezoekerscentra en informatiepunten
Daarnaast is in mei het eerste bezoekerscentrum van het Nationaal
Landschap IJsseldelta officieel in gebruik genomen in Zwartsluis. Het
is de bedoeling om in het komende jaar meer bezoekerscentra en
informatiepunten te ontwikkelen. Op dit moment loopt er een onderzoek
naar mogelijke locaties. De resultaten daarvan worden dit najaar
bekend. De Zwartsluiser samenwerking van verschillende organisaties in
één pand, dient daarbij als voorbeeld.
Held van de smaak
Gedeputeerde Theo Rietkerk en wethouder Bert Boerman hebben vanmorgen
ook een bezoek gebracht aan het aardbeienbedrijf van Richard en Annet
Kalter in IJsselmuiden. Hun bedrijf is net voor de vakantie uitgeroepen
tot "Held van de smaak" van Overijssel. Op dit moment doet het bedrijf
mee aan de landelijke "Held van de smaak" verkiezing. Wie Kalter wil
steunen kan zijn stem uitbrengen op http://www.weekvandesmaak.nl/.
Streekmerk voor de IJsseldelta
Kalter heeft het initiatief genomen om te komen tot een eigen merk van
streekproducten uit de IJsseldelta. Er zijn genoeg kwalitatieve
producten te noemen, zoals aardbeien, melk, kaas, tomaten en.. parfum .
Het idee is om de producten duurzaam te produceren. Kalter deelt zijn
ideeën op dit moment met tien enthousiaste ondernemers. Ook heeft de
Rijksuniversiteit Groningen opdracht gekregen om voor een streekmerk in
de IJsseldelta een business- en marketingplan te ontwikkelen.
Provincie Overijssel