Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Joost Oranje in hoofdredactie NRC Handelsblad

ROTTERDAM - Joost Oranje treedt per 15 september toe tot de hoofdredactie van NRC Handelsblad. Hij wordt adjunct-hoofdredacteur en plaatsvervanger van hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die per 1 september de overstap maakt van De Standaard naar NRC Handelsblad. De hoofdredactie van NRC Handelsblad zal bestaan uit vier personen. Behalve Vandermeersch en Oranje zijn dat Hans Steketee en Marcella Breedeveld. Bij nrc.next zal de leiding in handen zijn van hoofdredacteur Rob Wijnberg en adjunct Jochen van Barschot.

Joost Oranje (47) werkt sinds 1998 bij NRC Handelsblad en werkte daarvoor bij radio en televisie (onder meer NOVA). Hij is nu chef van de politieke redactie in Den Haag. Oranje verwierf vooral bekendheid als onderzoeksjournalist. Hij won onder meer de Anne-Vondelingprijs voor politieke journalistiek (2009) voor zijn artikelen over de besluitvorming rond de Irak-oorlog en de Prijs voor de Dagbladjournalistiek (2005) voor zijn onthullingen over de fraude bij Ahold. Ook kreeg hij vorig jaar De Luis, de prijs voor het beste interview van 2009. Oranje is optimistisch over de toekomst: "De ambitie van NRC is en blijft om onmisbaar te zijn in het publieke debat, vooral door eigen journalistiek onderzoek."

Bij uitgeverij NRC Media zijn Xavier van Leeuwe en Remmelt Otten benoemd in het management team, dat bestaat uit vijf mensen: Hans Nijenhuis (uitgever), Henriëtte Sperling (financiën), Robin Kolner (advertentiemarkt), Xavier van Leeuwe (lezersmarkt) en Remmelt Otten (events & new business).

Xavier van Leeuwe (35) werkte eerder als marketingmanager bij de Volkskrant en als projectmanager bij De Telegraaf. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij De Leeuwarder Courant en De Financiële Telegraaf. Remmelt Otten (44) werkte van 1992 tot 2008 op de redacties van NRC Handelsblad en nrc.next en was daarna uitgever van NRC Boeken.

NRC Media is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. De oplage van NRC Handelsblad bedraagt gemiddeld 200.000 kranten en op zaterdag 300.000 exemplaren. De zaterdagkrant bereikt 800.000 lezers. nrc.next is in 2006 opgericht en heeft een gemiddelde oplage van ruim 80.000 exemplaren. De krant bereikt 350.000 lezers. De website nrc.nl heeft 3 miljoen unieke bezoekers per maand.

Noot voor de redactie (