Samenvattende besluitenlijst
van de vergadering van provinciale staten van Drenthe
gehouden op 7 en 8 juli 2010
2
BESLUITENLIJST
Vergadering van Provinciale Staten van Drenthe Woensdag 7 juli 2010 en donderdag 8 juli 2010
U kunt de statenvoorstellen en de ingezonden brieven, alsmede de besluitenlijsten en samenvattingen, via het DocumentVindSysteem (DVS) inzien op de website van de provincie onder het volgende adres: www.drenthe.nl/provincialestaten Ingediende moties en amendementen en de teksten van de algemene beschouwingen zijn als bijlage opgenomen bij deze besluitenlijst. Aanwezig: De voorzitter: J. Tichelaar De leden: A. van der Tuuk (PvdA) (voorzitter) W.A.R. Boer (PvdA) H.H. van de Boer (VVD) L. Bomhof (VVD) mevrouw K.J. Datema-Klöpping (SP) D.B. Dijkstra (CDA) R.D. Esseveld (SP) R. Fokkens (PvdA) E. Hemsteede (PvdA) H.R. Hornstra (PvdA) mevrouw M.J. Kaal (CDA) A. Kerstholt (VVD) H. Klaver (CDA) H.J. van der Scheer (CDA) J. Langenkamp (GroenLinks) mevrouw W.L.M. Mastwijk-Beekhuijzen (CDA) mevrouw J.H. Mustamu (PvdA) P.H. Oosterlaak (SP) mevrouw J.M. Pannekoek-van Toor (VVD) A.G.H. Peters (CDA) mevrouw G. Seinen (CDA) J. Slagter (PvdA) mevrouw G.H. Smith (GL) mevrouw M. Stijkel-Kuijpers (CU) A.Timmerman (VVD) G.J. Udding (VVD) E.R. Veenstra (PvdA) R. Westerhof (SP) B.J. Ziengs (VVD) mevrouw S. Buissink, statengriffier Voorts aanwezig de leden van GS: mevrouw A. Haarsma (PvdA) mevrouw T. Klip-Martin (VVD) H. Baas (CU) R.W. Munniksma (PvdA) J.H. Bats (VVD) mevrouw J.G. Vlietstra (PvdA) Afwezig: 7 juli 2010: J.J. Baltes (VVD) mevrouw W.G. Goudriaan-Visser (PvdA) H. Beerda (PvdA) K.R. Dijkstra (PvdA) J. Vester (SP) (na 14:30 uur afwezig) T.S. Medemblik (CU), (na 15:30 uur afwezig) A. Huizing (PvdA), (vanaf 10:15 uur aanwezig) A. Schiphuis (CDA) (vanaf 14:45 uur aanwezig) 8 juli 2010: J.J. Baltes (VVD) mevrouw W.G. Goudriaan-Visser (PvdA) A. Wendt (CU) (na 13:40 uur afwezig) Th.J. Wijbenga (CDA) (vanaf 13:40 aanwezig)
3
A. Opening De voorzitter opent de vergadering om 9:30 uur. B. Mededelingen De voorzitter deelt mee van welke personen berichten van verhindering zijn ontvangen. De volgende personen hebben zich afgemeld: J.J. Baltes (VVD) mevrouw W.G. Goudriaan-Visser (PvdA) H. Beerda (PvdA) K.R. Dijkstra (PvdA) A. Huizing (PvdA) A. Schiphuis (CDA) C. Ingekomen stukken De lijst van ingekomen stukken wordt conform voorstel vastgesteld, met dien verstande dat het stuk onder B.5 wordt meegenomen bij de behandeling van statenstuk 2010-439, dat op de agenda is opgenomen onder G.8. D. Vaststelling van de agenda Aan de agenda wordt onder agendapunt H toegevoegd een motie vreemd aan de orde van de dag over de "open huishouding" van de provincie, op verzoek van de Drentse vertegenwoordigers in de algemene ledenvergadering van het IPO: M.A.M. Berends, H.H. van de Boer en G. Seinen. De navolgende agendapunten worden verletterd. Ten behoeve van de Algemene Beschouwingen hebben PS een memo van gedeputeerde Klip ontvangen over de EPC-norm. E. Vaststelling besluitenlijst van de vergadering van PS van 2 juni 2010 De besluitenlijst wordt conform voorstel vastgesteld. F. Vragenhalfuur Er zijn geen vragen ingediend. G. Voorstellen
B-stukken (beraadslaging) 1. Statenstuk 210-425, Investeringsprogramma verkeer en vervoer 2011-2020 (IVV2020) Inhoud: Het geactualiseerde Investeringsprogramma verkeer en vervoer (IVV2020) is een financiële uitwerking van het Provinciaal verkeers- en vervoersplan Drenthe (PVVP) en afgestemd op de contouren van het nieuwe Omgevingsbeleid. GS adviseren om in te stemmen met het IVV2020, met het voorstel om in de periode 2011-2015 de bestaande investeringsruimte op de provinciale begroting ( 53,3 miljoen) in te zetten voor de realisatie van het hoog prioritaire deel van het IVV2020. GS stellen voor in te stemmen met het voorstel om de besluitvorming over de investeringsruimte verkeer en vervoer voor de periode 2014-2020 uit te stellen tot 2014, waarbij, als gevolg van het verplichtende karakter van de Planwet verkeer en vervoer, de volledige realisatie van het PVVP opnieuw als uitgangspunt wordt genomen. Samenvattende reactie van de fracties: De fractie van de VVD geeft aan bij de behandeling van de VJN nader op het voorstel in te zullen gaan. De fracties van PvdA, CU en GL geven aan akkoord te zijn met het IVV2020. De PvdA en CU vinden de voorgestelde bezuinigingen fors. De veiligheid van wegen moet niet in het gedrang komen.
4
De PvdA wijst op de onzekerheid ten aanzien van het budget van de BDU in verband met de rijksbezuinigingen. De PvdA vraagt zich af of het bedrag van 3,8 miljoen dat nodig is voor de investering in de N33 van het bedrag van 50 miljoen voor de prioritaire projecten af gaat. Volgens de PvdA zouden de niet RSP-gemeenten Meppel en Hoogeveen meer financieringsruimte moeten krijgen via cofinanciering. De CU is van mening dat er sprake is van een open eind nu de heroverweging de verantwoordelijkheid is van het nieuwe college. GL vindt het opmerkelijk dat de begroting sluitend wordt gemaakt met een bedrag van 11 miljoen door het vooruit schuiven van de plannen rond de rondweg LeekRoden. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Het college deelt de zorg over de onzekerheid over de BDU. In het IVV2020 en de VJN wordt vooralsnog geen rekening gehouden met mogelijke korting op de BDU. Het college heeft PS middels een brief geïnformeerd over de dekking voor de 3,8 miljoen voor de N33. Door middel van een tussentijdse rapportage zal dit punt in het IVV2020 worden opgenomen. Met de gemeente Midden-Drenthe heeft het college bijna overeenstemming bereikt over oplossingen voor veiliger situaties rond de A28 en N381. Het college heeft een toezegging gedaan aan de besturen van Leek en Roden over de rondweg en gaat dan ook nadrukkelijk niet uit van afstel. GS zeggen het volgende toe: Gedeputeerde Bats zegt toe dat PS na het zomerreces worden geïnformeerd over de dekking van de investering van 3,8 miljoen in de N33. 2. Statenstuk 2010-432, Regiovisie 2030 Groningen-Assen; evaluatie en Meerjareninvesteringsprogramma 2010-2020 Inhoud: Op 7 juli 2004 hebben PS ingestemd met de Actualisatie Regiovisie Groningen-Assen. De evaluatie van deze Regiovisie ligt thans voor, naast het Meerjareninvesteringprogramma (MIP) tot 2020 en de begroting voor 2010. Het advies is om in te stemmen met het MIP, de jaarlijkse bijdrage van Drenthe aan het Regiofonds te continueren en kennis te nemen van de begroting 2010. Samenvattende reactie van de fracties: De fracties steunen de Regiovisie. De fracties van CDA, CU en GL vinden dat de uitkomsten van het woon- en recessieonderzoek moeten worden meegenomen in het MIP. De fracties van CDA en VVD zijn sceptisch over de snelheid bij de uitvoering van projecten. Volgens deze fracties verschaft de projectenbarometer wel de gewenste duidelijkheid over de voortgang van projecten. De VVD wil regelmatig op de hoogte worden gehouden van de stand van zaken. De fractie van GL ziet de noodzaak niet van het actualiseren van het MIP op dit moment en vindt dat de Regiovisie zich moet uitstrekken tot de hele provincie. GL vraagt zich af welke gevolgen het voor Drenthe heeft nu Groningen 10.000 woningen in Meerstad mag realiseren. De SP vraagt waarom bij het projectenbureau sprake is van een loonstijging van 16%. De beste remedie tegen de krimp is volgens de SP het handhaven of liefst verhogen van het voorzieningenniveau. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Volgens het college moet nu een besluit worden genomen over het MIP omdat de stuurgroep en het dagelijks bestuur van de Regiovisie een aantal besluiten hebben genomen waarvoor extra budget en derhalve een besluit van PS benodigd is. Met ontwikkelingen in de nabije toekomst op het gebied van woningbouw, demografische ontwikkelingen en de recessie zal rekening worden gehouden in het MIP. Meerstad is onderdeel van de totale Regiovisie. Het aantal woningen staat nog niet vast. De oorzaak van de stijging in loonkosten bij het projectenbureau is dat tijdelijk twee medewerkers zijn aangesteld voor het portefeuillehoudersoverleg dat specifiek voor de woningbouw in het leven is geroepen.
5
3. Statenstuk 2010-434, Provinciaal beleidskader ISV3 Inhoud: De provincie Drenthe ontvangt als budgethouder voor de niet-rechtstreekse gemeenten een Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. Conform de wet ISV stelt de provincie binnen drie maanden na vaststelling van het rijksbeleidskader haar eigen provinciaal beleidskader met prioriteiten en budgetverdeling vast. Het provinciaal ISV-beleid is ten opzichte van de voorgaande perioden substantieel gewijzigd. GS vragen PS om in te stemmen met het provinciaal beleidskader. Samenvattende reactie van de fracties: De fracties van de PvdA en VVD kunnen instemmen met ISV3, maar vinden dat er meer moet worden gedaan voor de krimpregio's. De fracties komen hierop terug bij behandeling van de VJN. De SP vindt dat het ISV3 een inhoudelijke invulling moet krijgen en vraagt aandacht voor de financiële problemen rond de herinrichting van terreinen bij de hunebedden en het opruimen van asbest. De SP dient twee moties in; `Hunebedden herinrichting terreinen', nummer M 2010-20 en `Ruimen van asbest, inventarisatie', nummer M 2010-21. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Het college geeft aan dat het punt van de luchtkwaliteit per abuis niet is meegenomen. Na de schorsing zal hierop in worden gegaan. Het college ontraadt de ingediende moties inhoudelijk. Deze moties horen niet thuis bij ISV3. Wellicht kan een relatie met de VJN worden gelegd. 4. Statenstuk 2010-427 Herzien, Marketing en Promotie van Drenthe/Marketing Drenthe 2011-2014 Inhoud: Eind 2006 is door PS besloten voor de periode 2007-2010 jaarlijks 1 miljoen beschikbaar te stellen voor marketing en promotie van Drenthe. Voor een kleine slagvaardige organisatie is jaarlijks 435.000,- beschikbaar gesteld. Tevens is besloten om na een periode van vier jaar de campagne inhoudelijk te evalueren, alsook de gekozen organisatievorm. GS adviseren om in te stemmen met een reëel en haalbaar voorstel voor de langdurige marketing en promotie van Drenthe waarbij zowel rekening is gehouden met PNS als de huidige bezuinigingsopgave. Samenvattende reactie van de fracties: De fracties van PvdA, CDA, VVD, CU en GL zijn positief over het werk van Marketing Drenthe. Het CDA zou, mocht zij daartoe de gelegenheid krijgen, in de komende collegeperiode graag structureel geld vrijmaken voor Marketing Drenthe. De VVD vindt dat Marketing Drenthe meer middelen ter beschikking moet krijgen en dient het amendement `Organisatie Marketing Drenthe' nummer A 2010-19 in. Het amendement komt in financiële zin aan de orde bij de VJN. Mocht de VJN worden gewijzigd, dan zal ook wijziging van het statenstuk 2010-427 plaatsvinden. De fractie van de SP vindt dat de nadruk moet liggen op toerisme en recreatie. Volgens de SP kan er minder subsidie aan Marketing Drenthe worden verleend. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Het college geeft aan dat PS aan Marketing Drenthe een brede opdracht hebben verleend. Volgens het college kan Marketing Drenthe de komende jaren verdere professionalisering en verbreding bereiken door de SNN-subsidie, waarvoor geen provinciale cofinanciering nodig is. Tot en met 2014 heeft Marketing Drenthe structureel voldoende budget. Over de periode daarna zullen PS later moeten besluiten. Het college raadt de toedeling van extra middelen af. Op het ingediende amendement zal verder worden ingegaan bij de behandeling van de VJN. 5. Statenstuk 2010-431 Herzien, Actualisatie Kadernota RSP/RSP-plus en Voortgangsrapportage
6
Inhoud: GS informeren PS over de voortgang van het programma RSP/RSP-plus Drenthe. GS vragen om instemming met de voorgestelde verdeling van de regionale REP-middelen. Eveneens vragen GS om instemming met de werkwijze om de regionale REP-middelen en de gelden van de programma's Klimaat en Energie en Kennis Werkt jaarlijks, indien niet volledig besteed, in de RSP-reserve te storten en in het geval van overbesteding aan de RSP-reserve te onttrekken om zo de kasritmeverschillen tussen stortingen en uitgaven in de projecten zoveel mogelijk te egaliseren. Ten slotte wordt om instemming gevraagd met de onttrekking van 13,5 miljoen uit de RSP-reserve voor het integrale project Norgerbrug en het ecoduct bij De Haar. Op 26 mei jl. besprak de commissie BFE al het statenstuk Actualisering kadernota uitvoering RSP/RSP-plus en Voortgangsrapportage 2010. De commissie heeft destijds gevraagd om verheldering van het stuk. Samenvattende reactie van de fracties: De fracties van PvdA, CDA, VVD, SP, CU en GL wijzen op het belang van de inzichtelijkheid van risico's. Daarnaast is van belang of de convenanten met Emmen en Assen al gesloten zijn. De SP wil weten welke projecten onder RSP-plus vallen. De verdeling van de REP-gelden is vaag, volgens de SP. GL wijst erop dat het bedrag van 40 miljoen voor Atalanta niet in het dictum aan de orde komt. GL dient een amendement in `Verdeling regionale REP-middelen' met nummer A 2010-20. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Het college geeft aan dat met Emmen een convenant is gesloten. Met Assen is dit niet het geval omdat er een geschil bestaat omtrent het dragen van financiële risico's. Op 8 juli 2010 om 9:00 uur vindt bestuurlijk overleg plaats met Assen over het geschilpunt. Daarnaast komen de gevolgen van een eventuele ontvlechting aan de orde. Als er geen convenant met Assen kan worden gesloten zal dit geen gevolgen hebben voor de VJN, eventueel wel voor de begroting 2011. REP kent een rijksdeel waarbij de besluitvorming bij het rijk ligt en een regionaal deel waar de besluitvorming bij de regio ligt, echter binnen een rijks en noordelijk kader. Dat kader laat weinig ruimte over bij de keuzes qua besteding. Het bedrag van 5 miljoen voor de regio is arbitrair. In verband met gewekte verwachtingen bij Assen en Emmen raadt het college het amendement voor een andere verdeling af. Over de 40 miljoen voor Atalanta is reeds een besluit genomen bij de Kadernota 2009. GS zeggen het volgende toe: Gedeputeerde Bats zegt toe dat het college PS zodra dat kan zal informeren over de uitkomsten van het verdere overleg met Assen. Als geen convenant met Assen kan worden gesloten, zal het college zo spoedig mogelijk na het zomerreces aan PS een besluit ter bekrachtiging aanbieden over het niet nemen van het besluit over de 13 miljoen excl BTW voor compensatieovername voor de Norgerbrug. Gedeputeerde Vlietstra herhaalt de toezegging die in de commissie BFE is gemaakt dat deze commissie regelmatig geïnformeerd zal worden over de (financiële) voortgang en de risico's. Dit zal plaatsvinden middels de P&C-cyclus en daarnaast door middel van een actualiseringsbrief in februari. De verslaglegging zal dan op dezelfde wijze als bij de versnellingsagenda plaatsvinden, namelijk in een aparte paragraaf. 6. Statenstuk 2010-2010-441, Aanpassing visiekaart Omgevingsvisie Drenthe Inhoud: Bij de vaststelling van de Omgevingsvisie Drenthe op 2 juni 2010 is de motie M 2010-17 aangenomen met de strekking op de visiekaart de functie van de omgeving Berghuizen, het gebied Ruilverkaveling Ruinerwold-Koekange, dat als multifunctioneel is aangeduid, te wijzigen in de functie Landbouw. GS vragen PS de visiekaart van de op 2 juni 2010 vastgestelde Omgevingsvisie Drenthe gewijzigd vast te stellen.
7
De voorzitter merkt op dat aan het voorstel per abuis de verkeerde motie is toegevoegd. De in het voorstel genoemde motie (M2010- 17) is de juiste. Tijdens de vergadering is deze rondgedeeld. Samenvattende reactie van de fracties: De fractie van de VVD merkt op dat de motie M 2010-17 inderdaad als bijlage bij het statenstuk moet worden vermeld. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Het college heeft niet de behoefte te reageren. A-stukken (besluitvorming) 7. Statenstuk 2010-436, Onteigening ten behoeve van de vaarverbinding Erica-Ter Apel Besluit: Zonder beraadslaging is het voorstel met algemene stemmen aanvaard. 8. Statenstuk 2010-439, Ontslag voorzitter Bestuurscommissie OCWZ Besluit: Zonder beraadslaging is het voorstel met algemene stemmen aanvaard. H. Motie `Open huishouding' Inhoud: De Drentse leden van de algemene ledenvergadering van het IPO dienen een motie in over de open huishouding van de provincies. Zij vinden de open huishouding van grote en onmisbare betekenis voor het functioneren van de provinciale bestuurslaag. Door middel van de motie wordt het bestuur van de vereniging IPO opgeroepen de motie door te geleiden naar de kabinets(in)formateur en de leden van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal. Samenvattende reactie van de fracties: De heer Berends leest de motie voor en geeft aan dat de provincies Groningen, Friesland, Flevoland, Gelderland, Zeeland en Utrecht de motie al hebben aangenomen. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen: Het college omarmt de motie en verheugt zich over de eensgezindheid van het IPO op dit punt. Voordat gestemd wordt, schorst de voorzitter de vergadering voor 10 minuten. Motie: Nr. M 2010-22
Ingediend door M.A.M. Berends, H.H. van de Boer en G. Seinen
Onderwerp Open huishouding gemeente
Besluit Na stemming bij handopsteking met algemene stemmen aanvaard.
I. 1.
ALGEMENE BESCHOUWINGEN
e e e
Statenstuk 2010-437, 1 Bestuursrapportage 2010 en 1 en 2 wijziging Begroting 2010 Inhoud: De Eerste Bestuursrapportage geeft een beeld van de voortgang van de beleidsuitvoering en e ontwikkeling over de eerste drie maanden van 2010. Er is uitgegaan van de stand van zaken na de 1 e wijziging in de begroting. Mutaties in deze rapportage zijn verwerkt in de 2 wijziging in de begroting. e e GS adviseren PS om in te stemmen met de Eerste Bestuursrapportage en de 1 en 2 begrotingswijziging.
8
2. Statenstuk 2010-438, Voorjaarsnota 2010 Inhoud: In de Voorjaarsnota 2010 schetsen GS o.a. het financieel perspectief van de provincie Drenthe, welke bezuinigingen de komende jaren noodzakelijk zijn en de gevolgen hiervan voor de programma's uit het collegeprogramma. GS stellen voor de Voorjaarsnota 2010 en de daarin voorgestelde bezuinigingen vast te stellen en daarmee het beleidsinhoudelijke kader vast te stellen voor de Begroting 2011. Samenvattende reactie van de fracties in eerste termijn: De teksten van de algemene beschouwingen die door de fracties worden uitgesproken zijn als bijlage aan deze besluitenlijst gehecht. Alle fracties gaan in hun beschouwingen in op de financiële onzekerheden ten aanzien van rijksbezuinigingen en de BDU. Ook wordt de discussie over de rollen en taken van de provincie door de fracties aangehaald. Het CDA vraagt het college toe te zeggen dat nog deze collegeperiode duidelijkheid wordt gegeven welke beleidsonderdelen niet meer tot de taakvelden van de provincie zullen behoren en dit niet door te schuiven naar de volgende statenperiode. De fracties van CDA, PvdA en CU zijn in hoofdlijnen akkoord met de VJN. Het uitgangspunt dat naast de bezuinigingen ook investeringen plaatsvinden wordt door hen gedeeld. De VVD laat de eerdere eis van een sluitende begroting zonder dekking te zoeken in de algemene reserves voor 2011 vallen. De VVD is voorstander van keuzes maken; liever dan hantering van de kaasschaaf. De SP vindt dat de tekorten voor de lange termijn niet moeten worden gedekt uit de opbrengst van de verkoop van Essent. De SP stelt voor te bezuinigen door de baanverlenging van Groningen Airport Eelde en de zogenaamde bocht bij Hoogeveen niet uit te voeren of door te bezuinigen ten aanzien van de overige RSP en RSP-plus projecten. GL vindt dat er geen onomkeerbare besluiten moeten worden genomen voordat met de nieuwe colleges van burgemeester en wethouders is gesproken over het sociale domein. GL wil instellingen die goed werk doen graag in de benen houden. Het CDA benadrukt het belang van het Europaservicepunt. Voor `Het verhaal van Drenthe' wil het CDA een project doen ontwikkelen. De PvdA wil blijven investeren in onderwijs, landschapsherstel en onderhoudsprojecten. De PvdA kondigt aan in tweede termijn verschillende moties in te dienen. Ten aanzien van de DEO geeft GL aan dat de dynamische cofinancieringsreserve voor dekking van de eerste kosten kan zorgen. De SP pleit voor een referendum over de CO2-opslag. De VVD en CU willen geen referendum. De VVD wil wel een maatschappelijke discussie. De SP vraagt het college om aandacht voor de gezondheidszorg. De SP wil dat er een openbaar vervoersregeling komt zodat alle jongeren de kans krijgen een opleiding te volgen die bij hun past. De VVD vindt dat er nog mogelijkheden moeten zijn voor kleinschalige activiteiten in of langs de grens van natuurgebieden. De VVD verzoekt het college niet enkel voor het sociaal domein, programma 2 van de begroting, een beleidsbrief op te stellen, waarbij wordt ingegaan op de gevolgen van PNS maar dit voor alle programmalijnen te doen en wel vóór de behandeling van de begroting 2011. GL stelt voor om Biblionet minder te korten en waarschuwt voor een stapeling van kortingen door gemeenten en provincie bij BOKD en Stamm. Dit wil GL voorkomen. GL wil het advies van de klankbordgroep afwachten alvorens een besluit te nemen over het afbouwen van het budget voor het Onderzoeksbureau CWZ. GL wil een Leefbaarheidsfonds oprichten.
9
De CU wil dat het college de instellingen de tijd geeft in te spelen op de veranderende situatie. Ook vraagt de CU aandacht voor krimpgebieden en verkeersveiligheid en de maakindustrie. De voorzitter schorst de vergadering en heropent deze op 7 juli 2010 om 14:30 uur.
Reactie van het college van GS op hoofdlijnen in eerste termijn: Het college geeft aan dat de financiële situatie uiterst onzeker is. Het college vindt het onverstandig reserves in de begroting in te boeken die vooruitlopen op eventuele rijksbezuinigingen. Ondanks de onzekerheid is het college van mening dat nu wel moet worden besloten over de VJN, omdat dit stuk richtinggevend is voor de begroting. Gelet op de enorme bezuinigingsopgaaf kan niet worden ontkomen aan de kaasschaafmethode. Hierdoor ontstaat bovendien een gelijkmatige verdeling van de bezuinigingen. Het college raadt de VVD-amendementen over het Enexis-dividend en Marketing Drenthe af respectievelijk omdat de voorgestelde dekking onvoldoende solide is en Marketing Drenthe de komende jaren goed uit de voeten kan met de middelen uit het SNN-budget. Ten aanzien van Groningen Airport Eelde is geen sprake van een bezuiniging. In de meerjarenraming was abusievelijk een bedrag opgenomen. Het college geeft aan dat het gebruik van de dynamische cofinancieringsreserve geen noodsprong is, maar is bedoeld om de noodzakelijke investeringen te kunnen plegen. Het college is van mening dat oormerking binnen de cofinanciering niet nodig is. Het college kan en wil geen gevolg geven aan de bezuinigingsvoorstellen van de SP omdat de provincie niet bijdraagt aan de baanverlenging van Groningen Airport Eelde en het college niet wil bezuinigen op de RSP en de boogverruiming rond Hoogeveen. PS zullen middels een brief voorafgaand aan de begrotingsbehandeling (november) worden geïnformeerd over de taken die ingevolge PNS (incl. amendement) geen verantwoordelijkheid meer zullen zijn van de provincie. De nadere invulling van de taakoverdracht binnen het sociale domein (amendement: uitvoering en deels beleidsvorming) volgt later. Na de begrotingsbehandeling zal PS middels een midtermreview worden geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de sociale agenda. Het college geeft aan dat is afgesproken dat niet langer de instellingen, maar de taakvelden centraal staan in de discussie. Het is voor instellingen wellicht niet eenvoudig op de markt opdrachten te verwerven, maar zeker niet onmogelijk. Het college raadt af om de flexibiliseringsgelden op te schorten dan wel te bevriezen omdat bij de sociale agenda is afgesproken dat deze gelden in 2012 zouden worden ingezet voor de sociale allianties. Volgens het college zou het haaks op eerdere afspraken staan als niet wordt bezuinigd op het sociale domein. Het college voert gesprekken met de VDG over de gevolgen van PNS en de bezuinigingen van zowel de provincie als gemeenten voor Biblionet. Het college heeft op 6 juli 2010 ingestemd met een voorstel over DEO. In de eerste vergadering na het zomerreces krijgt PS een voorstel over DEO ter accordering. DEO zou uit de cofinancieringspot gefinancierd kunnen worden of door gelden van derden. Ten aanzien van de door de PvdA aangekondigde moties op dit gebied geeft het college aan dat deze moties een link hebben met gemeenten en dat wellicht kan worden aangehaakt bij het `100.000 woningen plan' of de klimaatcontracten die tot volgend jaar vastliggen. Het college is tegen het houden van een referendum over CO2-opslag omdat dit de schijn van medezeggenschap wekt, terwijl die er vanwege de beperkte wettelijke mogelijkheden niet is.
10
De voorstellen van het college ten aanzien van inhuur, inkoop en ICT zijn het maximaal haalbare, aldus het college. De afschrijvingstermijnen kunnen niet verder worden opgerekt en bovendien mag dit wettelijk niet gebeuren met als doel kosten te besparen. Het college staat niet afwijzend tegenover het Deltaplan en Het verhaal van Drenthe. Ten aanzien van het onderzoeksbureau past het college bescheidenheid omdat het bureau onder PS valt. Zij wacht het advies van de klankbordgroep af. Het bezuinigingsvoorstel wordt gehandhaafd. Het college raadt de motie van SP over asbestverwijdering af omdat dit binnen de provincie Drenthe al breed is en wordt opgepakt. Volgens het college kan worden bezuinigd op de regeling voor jonge agrariers omdat geen gebruik meer werd gemaakt van de provinciale cofinanciering. Met de VVD is het college van mening dat kleinschalige activiteiten die van economisch belang zijn een plek moeten kunnen krijgen in of bij gebieden waar natuurwaarden een rol spelen. Volgens het college kan niet verder worden bezuinigd op het verrommelingsbudget omdat het voor 2011 resterende budget is gekoppeld aan een landschapscampagne van LNV dan wel een werkbudget voor het atelier Mooi Drenthe betreft. Voor wat betreft het voorstel van het CDA om een provinciaal dichter en kunstenaar aan te stellen wil het college beoordelen of dit een plek kan vinden bij de al bestaande instituties, de Culturele prijs Drenthe of de culturele ambassadeur. Volgens het college is er geen aanleiding voor een motie over de hunebedden omdat niet de provincie maar het Drents Landschap verantwoordelijk is voor de aankoop van gronden rond hunebedden. Het college acht de aangekondigde motie van de PvdA over Meppel en Hoogeveen overbodig omdat voor beide gemeenten al verschillende punten op de korte termijnagenda zijn opgenomen. Ten aanzien van de stand van zaken van de OV-chipcard geeft het college aan dat hiervan in oktober 2010 gebruik zal kunnen worden gemaakt. Er zijn geen mogelijkheden voor invoering van de gratis scholierenkaart. Het college acht het voorgestelde niveau voor het onderhoud van wegen en kanalen voldoende. GS zeggen het volgende toe: Gedeputeerde Vlietstra zegt toe alle programma's langs de PNS-meetlat te leggen en PS hierover te berichten in de aanbiedingsbrief bij de begroting 2011. Gedeputeerde Munniksma zegt toe ten aanzien van `Het verhaal van Drenthe' in overleg met PS, bijvoorbeeld via de commissie CW, te onderzoeken wat er speelt en zoveel mogelijk samenhang aan te brengen. Gedeputeerde Munniksma zegt toe dat de suggestie van de PvdA over Landmark en sensortechnologie zal worden ingebracht in het onderzoek dat de CBK op dit moment verricht naar dit soort mogelijkheden. Ook zal worden beoordeeld wat de meest geschikte plaats is. Aan CBK zal worden gevraagd nog in 2010 advies uit te brengen. Gedeputeerde Munniksma zegt toe de beperkingen in aankoop van de gronden rondom de hunebedden te zullen aangeven bij het Drents Landschap, die daarvoor verantwoordelijk is. Gedeputeerde Munniksma zegt toe dat het college het subsidiebeleid t.a.v. kleine subsidies voor de sociale, groene en culturele sector ruim zal opvatten. Gedeputeerde Bats zegt toe dat het college zal onderzoeken in hoeverre het juridisch en financieel mogelijk is mensen in te schakelen vanuit de sociale werkvoorziening voor de brugbediening.
11
J. SCHORSING Om 16:10 uur schorst de voorzitter de vergadering tot donderdag 8 juli 2010 om 10:30 uur. K. HEROPENING De vergadering wordt heropend op 8 juli 2010 om 10:30 uur. L. ALGEMENE BESCHOUWINGEN (DEEL 2) Samenvattende reactie van de fracties in tweede termijn: Tijdens de tweede termijn reageren alle fracties op het door het college in de eerste termijn gestelde. Een aantal fracties dient moties dan wel amendementen in. Het CDA dient de motie `Investeringssteun jonge agrariërs' met nummer M 2010-24 in. Het CDA begrijpt de argumentatie van het college, maar wil graag een tussenoplossing. Daarnaast gaat het om de motie `Het verhaal van Drenthe' met nummer M 2010-25 en de motie `Sociaaleconomische vitalisering landelijk gebied' met nummer M 2010-26. Ook wordt een amendement ingediend, `10% bezuinigingskorting' met nummer A 2010-22. Het CDA wil voor BOKD en Zorgbelang Drenthe een uitzondering maken bij de bezuinigingen gelet op de afspraken van februari 2010 en de moeilijke inverdienmogelijkheden. Het CDA vraagt daarnaast of het Europaservicepunt volgens planning zal worden opgericht. Vanwege het warme (bbq-) weer en het feit dat de landelijke en provinciale politiek een warm najaar tegemoet gaat, heeft het CDA voor alle leden van PS en het college een keukenschort met de tekst `Hoe heter, hoe beter'. De PvdA wil graag weten hoe het gesprek tussen het college en bestuurders van Assen is verlopen. De PvdA dient samen met de VVD en de CU de motie `Sociaal economische vitalisering van het platteland. Versterking Landelijk Gebied' met nummer M 2010-28 in. De PvdA dient samen met de VVD en CU een amendement in `Verrommeling landschap' met nummer A 2010-26. De PvdA dient eveneens de motie `Landmark sensortechnologie' in met nummer M 2010-27. Samen met de VVD en CU wordt de motie `Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer' met nummer M 2010-29 ingediend. De SP wijst op het belang van een raadgevend referendum ten aanzien van de CO² opslag. De fractie trekt de motie over de hunebedden met nummer M 2010-20 in. De motie over asbestverwijdering wordt gehandhaafd, maar is wel anders gemotiveerd. De gewijzigde motie `Ruimen van asbest, inventarisatie' krijgt het nummer M 2010-23. De SP wenst ten slotte een diepgaande risicoanalyse betreffende de RSP. De VVD trekt het amendement over Marketing Drenthe, nummer A 2010-19, in. Volgens de VVD is het mogelijk om extra te bezuinigen op inkoop. Er wordt samen met de PvdA een amendement ingediend `Dekking extra uitgaven' met nummer A 2010-25. Dit voorstel bevat voor een marge van 900.000 euro. Samen met de PvdA wordt eveneens het amendement `Herbestemming Enexis-gelden' met nummer A 2010-24 ingediend. Ten slotte wordt samen met de PvdA het amendement `Onderhoud provinciale wegen' met nummer A 2010-27 ingediend. GL vraagt zich af waarom ten aanzien van de kortingen niet gekeken wordt naar de inkomstenkant van burgers. Het bibliotheekcharter wordt niet goed geïnterpreteerd door GS, aldus GL. GL dient het amendement `Leefbaarheid en demografische ontwikkelingen' met nummer A 2010-23 in. Eveneens wordt de motie `Biblionet' met nummer A 2010-30 ingediend. Verder dient GL het amendement `CMO Stamm' met nummer A 2010-28 in. Ten slotte dient GL een amendement in over het Onderzoeksbureau CWZ met nummer A 2010-29.
12
De CU ziet graag dat GS doorgaat met de bezuinigingen op de weg zoals die nu is ingeslagen. De fractie ondersteunt het initiatief van "Het verhaal van Drenthe". De voorzitter schorst de vergadering om 12:10 uur en heropent deze om 13:45 uur. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen in tweede termijn: Het college raadt het amendement van GL over de verdeling van REP-middelen af. In het kader van het Zuiderzeelijnconvenant zijn afspraken gemaakt met het rijk. Het college wil vasthouden aan de verdeling in het kader van dit convenant. Daarnaast zijn bij Emmen en Assen verwachtingen gewekt. Het college staat positief tegenover de motie over de sociaal-economische vitalisering van het platteland, M 2010-28. Het college wijst het amendement met nummer A 2010-23 van GL over een Leefbaarheidsfonds af. Het is onnodig bij voorbaat 2,5 miljoen over te brengen van de reserve naar de begroting. Het college wijst de motie met nummer M 2010-26 over hetzelfde onderwerp van het CDA eveneens af omdat de wens van het CDA zijn plek kan vinden in de bredere motie M 2010-28. Het CDA trekt de motie M 2010-26 in. Naar aanleiding van een discussie over de besluitvorming ten aanzien van moties waarvan het college heeft aangegeven ze over te zullen nemen, geeft de voorzitter aan dat op basis van ongeschreven regels over dergelijke moties niet gestemd hoeft te worden. Een partij kan een dergelijke motie als signaal echter wel degelijk in stemming brengen. Over de DEO heeft het college inhoudelijk gezien geen verschil met PS. Het college raadt het amendement A 2010-24 over de herbestemming van Enexis-dividend af omdat de DEO binnen de cofinancieringsreserve past. Het college raadt het dekkingsvoorstel zoals dat in amendement A 2010-25 is aangegeven af omdat extra bezuinigingen op de inhuur en inkoop onverantwoord worden geacht. Vanwege de strijd met de financiële verordening en het BBV is het deel van het amendement dat betrekking heeft op de verlenging van afschrijvingstermijnen voor het college niet mogelijk. Het college ontraadt het amendement om BOKD en Zorgbelang Drenthe te ontzien bij de bezuinigingen, met name omdat dan ongewenste verschillen tussen de organisaties ontstaan. Het college ontraadt ten aanzien van de CO2 een referendum. Hierbij wordt opgemerkt dat het Ministerie van Economische Zaken een draagvlakpeiling gaat houden, het zogenoemde thermometertraject. Het college legt uit dat de VNG en het IPO verschillen ten aanzien van de interpretatie van de bibiotheekcharter. Drenthe zit aan de onderkant waar het gaat om het bezuinigingspercentage; andere provincies bezuinigen nog veel meer. Het college geeft aan dat het Europaservicepunt al functioneert. Formeel gezien moeten de raden van de verschillende gemeenten nog instemmen met de door de gemeenten te leveren kleine bijdrage. Ten aanzien van PNS is het ambtelijke programmaplan klaar. Het college ontraadt de motie van de SP over asbestverwijdering, M 2010-23 omdat zowel door het rijk als door de gemeenten al veel aan sanering wordt gedaan. Ook de provincie neemt haar verantwoordelijkheid op dit gebied. Na de toezegging van het college de desbetreffende motie over te nemen, trekt het CDA de motie `Het verhaal van Drenthe' met nummer M 2010-25 in.
13
Het college ontraadt de motie M 2010-24 omdat voor de steun aan jonge agrariërs voldoende rijksgeld beschikbaar is. Het college ontraadt het amendement A 2010-26 over de verrommeling van het landschap, omdat het collegevoorstel is gebaseerd op een inventarisatie van wat geschrapt kan worden en wat al in gang is gezet. Het college wil de motie `Landmark sensortechnologie', M 2010-27, overnemen. De PvdA geeft aan deze motie desalniettemin in stemming te willen brengen. Het college acht de motie `Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer' met nummer M 2010-29 overbodig en wijst deze af. Er wordt op dit moment fors geïnvesteerd in Hoogeveen en Meppel. De PvdA geeft aan de motie M 2010-29 over het IVV2020 te zullen vervangen door een (aangevuld) amendement. De motie wordt ingetrokken. Het college ontraadt het amendement over het onderzoeksbureau, A 2010-29. GS zeggen het volgende toe: Gedeputeerde Vlietstra zegt toe PS nauwgezet op de hoogte te zullen houden over ontwikkelingen die van belang zijn voor de begroting. Gedeputeerde Munniksma zegt toe de motie van het CDA over `Het verhaal van Drenthe' met nummer M 2010-25 exact te zullen overnemen. Gedeputeerde Munniksma zegt toe de motie van de PvdA over `Landmark en sensortechnologie' te willen overnemen. De voorzitter schorst om 15:00 uur de vergadering tot 15:30 uur. Samenvattende reactie van de fracties in derde termijn: De fractie van VVD wijzigt het eerder ingediende amendement met nummer A 2010-25. Het nieuwe amendement krijgt het nummer A 2010-31. Dit amendement wordt later vervangen door A 2010-32. Het onderdeel dat betrekking had op de verlenging van de afschrijvingstermijnen is geschrapt. Daar waar in de tekst gesproken wordt over `drie posten' moet dit worden vervangen door `twee posten'. Het CDA geeft aan dat in amendement A 2010-22 het woord `en' moet worden toegevoegd tussen BOKD en Zorgbelang Drenthe. Het CDA trekt de motie M 2010-24 in na een toezegging van de gedeputeerde om nogmaals te kijken naar de cijfers ten aanzien van het gebruik van de subsidieregeling voor jonge agrariërs. De PvdA trekt het amendement A 2010-26 in. De zin `Het budget ... van de D.C' van de tweede pagina van motie M 2010-28 vervalt hierdoor. Motie M 2010-29 is omgezet in een amendement A 201030. Reactie van het college van GS op hoofdlijnen in derde termijn: Het college betreurt de handhaving van het amendement A 2010-32. GS zeggen het volgende toe: - Gedeputeerde Munniksma zegt toe in het najaar van 2010 nadere informatie te verstrekken over de cijfers ten aanzien van het gebruik van de subsidieregeling voor jonge agrariërs.
14
M. STEMMINGEN ALGEMENE BESCHOUWINGEN EN VOORJAARSNOTA c.a.. Voorafgaand aan de stemming heeft een aantal fractievoorzitters de behoefte een stemverklaring af te leggen. De heer Klaver (CDA) geeft aan dat in verband met de dekking en niet in verband met de inhoud één lid van het CDA tegen zal stemmen bij de motie M 2010-28 over sociaaleconomische vitalisering. De overige negen leden zullen voor stemmen. De heer Veenstra (PvdA) geeft aan dat de PvdA niet met de amendementen A 2010-22 en A 2010-28 kan instemmen, gelet op de lijn die in februari 2010 is gekozen (keuzes maken voor werkvelden in plaats van instellingen). De PvdA komt hierop in het najaar terug. De heer Oosterlaak (SP) geeft aan dat hoewel de SP voor groene energie is tegen amendement A 2010-24 zal stemmen omdat geen concreet plan is voorgelegd. Hoewel de SP voorstander is voor het beperken van externe inhuur en het zo goedkoop mogelijk inkopen zal ook tegen amendement A 2010-32 worden gestemd omdat Enexisbedragen worden ingeboekt. De heer Medemblik (CU) geeft aan dat het niet het juiste moment is te beslissen over de amendementen A 2010-22 en A 2010-28 en de motie M 2010-30. De ChristenUnie wil de toegezegde beleidsbrief afwachten. 1. Statenstuk 2010-437, 1 Bestuursrapportage 2010 en 1 en 2 wijziging Begroting 2010
e e e
Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het voorstel met algemene stemmen aanvaard. 2. Statenstuk 2010-438, Voorjaarsnota 2010
Amendementen: Nr. Ingediend door A 2010-22 CDA
Onderwerp 10% bezuinigingskorting
A 2010-23
GL
Leefbaarheid en demografische ontwikkelingen Herbestemming Enexisgelden
A 2010-24
VVD en PvdA
Besluit Na stemming bij handopsteking verworpen. De fracties van PvdA, VVD en CU stemden tegen. Na stemming bij handopsteking verworpen. De fracties van PvdA, VVD, CDA en CU stemden tegen. Na stemming bij handopsteking aanvaard. De fracties van SP en CDA stemden tegen.
A 2010-27
VVD en PvdA
Onderhoud provinciale wegen CMO Stamm
A 2010-28
GL
A 2010-29
GL
Onderzoeksbureau CWZ
Na stemming bij handopsteking aanvaard. De fracties van GL en CDA stemden tegen. Na stemming bij handopsteking verworpen. De fracties van PvdA, VVD, CDA en CU stemden tegen. Na stemming bij handopsteking met
15
A 2010-30
PvdA, VVD en CU
Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer Dekking extra uitgaven
A 2010-32
VVD en PvdA
algemene stemmen aanvaard. Na stemming bij handopsteking aanvaard. De fracties van SP, CDA en GL stemden tegen. Na stemming bij handopsteking aanvaard. De fracties van SP en CDA stemden tegen.
Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het geamendeerde voorstel aanvaard. De fracties van GL en SP hebben tegen het voorstel gestemd. Moties: Nr. M 2010-27 M 2010-28
Ingediend door PvdA PvdA, VVD en CU
M 2010-30
GL
Onderwerp Landmark sensortechnologie Sociaal economische vitalisering van het platteland Versterking Landelijk Gebied Biblionet
Besluit Na stemming bij handopsteking met algemene stemmen aanvaard. Na stemming bij handopsteking aanvaard. De fractie van SP stemde tegen evenals de heer S. de Jong van het CDA. Na stemming bij handopsteking bij meerderheid verworpen. De fracties van PvdA, VVD en CU stemden tegen.
N. STEMMINGEN B-STUKKEN
1.
Statenstuk 210-425, Investeringsprogramma verkeer en vervoer 2011-2010 (IVV2020)
Amendement: Nr. Ingediend door A 2010-30 PvdA, VVD en CU
Onderwerp Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer
Besluit Na stemming bij handopsteking aanvaard. De fracties van SP, CDA en GL stemden tegen.
Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het geamendeerde voorstel met algemene stemmen aanvaard. 2. Statenstuk 2010-432, Regiovisie 2030 Groningen-Assen; evaluatie en Meerjareninvesteringsprogramma 2010-2010 Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het voorstel aanvaard. De fracties van SP, CDA en GL hebben tegen het voorstel gestemd. 3. Statenstuk 2010-434, Provinciaal beleidskader ISV 3
Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het voorstel aanvaard. De fractie van SP heeft tegen het voorstel gestemd.
16
Motie: Nr. M 2010-23
Ingediend door SP
Onderwerp Ruimen van asbest, inventarisatie
Besluit Na stemming bij handopsteking verworpen. De fracties van PvdA, VVD, CU en GL stemden tegen.
4. Statenstuk 2010-427 Herzien, Marketing en Promotie van Drenthe/Marketing Drenthe 2011-2014 Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het voorstel aanvaard. De fractie van SP heeft tegen het voorstel gestemd. 5. Statenstuk 2010-431 Herzien, Actualisatie Kadernota RSP/RSP-plus en Voortgangsrapportage Amendement: Nr. Ingediend door A 2010-20 GL
Onderwerp Verdeling regionale REPmiddelen
Besluit Na stemming bij handopsteking verworpen. De fracties van PvdA, VVD en CU stemden tegen.
Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het ongeamendeerde voorstel aanvaard. De fracties van GL en SP hebben tegen het voorstel gestemd. 6. Statenstuk 2010-2010-441, Aanpassing visiekaart Omgevingsvisie Drenthe
Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het voorstel met algemene stemmen aanvaard. O. SLUITING De vergadering wordt gesloten om 16:30 uur. De volgende vergadering zal plaatsvinden op woensdag 29 september 2010. Vastgesteld in de vergadering van provinciale staten van 29 september 2010, , voorzitter , griffier
17
Provincie Drenthe