Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 26 augustus 2010

Mijlpaal 1.000e certificering Thuiswinkel Waarborg bereikt

Het 1.000e lid van Thuiswinkel.org heeft met succes de certificering van het Thuiswinkel Waarborg afgerond. "Met de certificering van Hippekippe.nl als 999e lid en Greetz.nl als 1.000e lid is een belangrijke mijlpaal bereikt", aldus Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. De leden van de belangenvereniging vertegenwoordigen circa 75 procent van de totale omzet van de Nederlandse online webwinkelmarkt, die in 2010 naar verwachting 7,4 miljard euro bedraagt. Het 1.000e certificaat werd feestelijk door Jaap Schokkenkamp, relatiemanager bij Thuiswinkel.org overhandigd aan Johan van Vulpen, directeur en medeoprichter van Greetz (VIDEO).

Leden van Thuiswinkel.org zijn sinds 1 april 2009 verplicht zich jaarlijks te laten certificeren. Hiertoe heeft Thuiswinkel.org de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg opgericht, die uitvoering geeft aan de certificering van het keurmerk. Juridisch adviesbureau ICTRecht geeft voor de stichting uitvoering aan de certificering.

Voorzitter Cor Molenaar van de stichting is tevreden over het verloop van de certificering: "De certificering is in 2009 wat langzaam op gang gekomen, maar uiteindelijk is ruim een jaar later bijna 90 procent van de leden gecertificeerd en zijn de eerste leden - na één jaar - al weer gehercertificeerd." Nijpels: "We zijn erg trots op ál onze 1.000 gecertificeerde leden, die met gepaste trots het Thuiswinkel Waarborg en het bijpassend certificaat mogen voeren."

999e gecertificeerd lid Hippekippe.nl
"Sinds 2006 verkoopt Hippekippe.nl dames- en kinderkleding online met kenmerkende merken zoals: King Louie, Desigual, Supertrash en Imps & Elfs. Naast ons uitgebreide assortiment vinden wij een vertrouwde en veilige winkelomgeving zeer belangrijk. Wij als Hippekippe.nl zijn dan ook bijzonder trots op ons certificaat Thuiswinkel Waarborg. Dit betekent dat we in alle facetten een betrouwbaar bedrijf zijn en dat onze klanten de service ontvangen die we graag ook zelf zouden willen hebben", zegt eigenaresse Susan Veltman.


1.000e gecertificeerd lid Greetz.nl
Greetz, de online service om echte wenskaarten te versturen, is sinds juni 2007 lid van Thuiswinkel.org en rondde als 1.000e onlangs de certificering af. "Toen ik hoorde over het certificaat Thuiswinkel Waarborg, dacht ik meteen: Dat moet Greetz.nl ook hebben", zegt Johan van Vulpen, directeur en medeoprichter van Greetz. "Een deel van onze doelgroep is minder bedreven met computers. Zij gebruiken internet alleen om te mailen en te 'Greetzen'. Het certificaat Thuiswinkel Waarborg is vanwege de grote off- en online naamsbekendheid juist bij deze doelgroep een herkenningspunt om veilig en betrouwbaar online te kopen."

Geschorste leden
Leden van Thuiswinkel.org die de certificering nog niet hebben afgerond zijn tijdelijk geschorst. Zij zijn gesommeerd het Thuiswinkel Waarborg van de website te verwijderen totdat de certificering volledig is afgerond en het certificaat Thuiswinkel Waarborg is afgegeven. Nijpels: "Leden hebben een jaar de tijd gehad om zich te certificeren en het kan geen verrassing zijn dat we nu doorpakken. Dat zijn we verplicht aan de 1.000 gecertificeerde leden die hun zaken al wel op orde hebben."


- EINDE PERSBERICHT-

Over Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.




Ingezonden persbericht