Gemeente Utrecht
2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
105 Vragen van de heer B.Fokke
(ingekomen 26 augustus 2010)
Het 8 kilometer lange Lint van het Leidsche Rijn Park nadert voltooiing. Nu al wordt het Lint veel gebruikt door allerlei recreanten. Wandelaars, fietsers, hardlopers en skaters maken allemaal gebruik van het Lint. Helaas zijn er vaak ongenode gasten op het lint te voeren. Het brede fietspad wordt door scooters en brommers gebruikt en op sommige stukken zijn zelfs regelmatig geparkeerde auto's te vinden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en doet afbreuk aan het recreatieve karakter van het Lint.
Het Lint is niet bedoeld als parkeerplaats en ook niet als doorgaande scooterroute. De maatregelen die genomen zijn om te voorkomen dat auto's en scooters gebruik maken van het lint blijken niet voldoende te zijn. Zo zijn de opgangen van het Lint voorzien van een bord G7 (wandelpad) met een onderbord 'Fietsen toegestaan', maar niet van een bord C13 (verbod op bromfietsen).
Om auto's te weren zijn er tijdelijk betonnen barrières geplaatst, die onlangs apart gezet zijn. Helaas bleken deze niet overal in staat om auto's van het Lint te weren. Daarnaast waren de barrières vaak slecht zichtbaar, voorral op delen van het Lint die onverlicht zijn.
Daarom stelt D66 de volgende vragen:
1. Bent u van mening dat het Lint gevrijwaard zou moeten zijn van scooters en bromfietsen?
1a Zo ja, bent u met D66 van mening dat dit onvoldoende duidelijk blijkt uit de huidige bebording? Bent u bereid om de opgangen te voorzien van een bord C13 om duidelijk te maken dat het Lint niet bedoeld is voor scooters en bromfietsen?
1 Zo nee, deelt u de mening van D66 dat bromfietsers en scooters afbreuk doen van het recreatief karakter van het Lint?
2. Bent u met D66 van mening dat het Lint gevrijwaard zou moeten zijn van auto's? Zo ja, welke barrières wilt u plaatsen als afdoende maatregel om auto's te weren van het Lint?
3. Bent u op de hoogte van de gevaarlijke situaties die ontstaan zijn door obstakels op onverlichte gedeeltes van het Lint? Bent u bereid om de nieuwe barrières beter zichtbaar te maken middels bv. reflectoren?
---- --