VU medisch centrum

Docentprofessionalisering: Kwaliteit docenten krijgt officiële vertaling in BKO

26 augustus 2010

Goed onderwijs is van essentieel belang voor een universitair medisch centrum. VUmc kiest ervoor om iedereen die onderwijs geeft in het medisch opleidingscontinuüm hiervoor (verder) te scholen en kwalificeren. Hiertoe is de basiskwalificatie onderwijs (BKO) in het leven geroepen. Onderwijskundige Anita Jacobs licht toe.

VUmc hecht grote waarde aan goed onderwijs en deskundige docenten en opleiders. Onderwijs geven aan geneeskundestudenten en aan artsen-in-opleiding is een complexe taak, die veel vraagt van de docent. Het overdragen van kennis en vaardigheden aan een nieuwe generatie medische professionals is boeiend en uitdagend. De kwaliteit van onderwijs staat al jaren op de agenda, maar nu krijgt ook de kwaliteit van docenten steeds meer aandacht, vertelt Jacobs. "Dat is een nationale, maar ook een internationale ontwikkeling. Door de vereniging van universiteiten VSNU, door het ministerie maar ook door studenten (LVSb) worden steeds meer eisen gesteld aan de didactische kwaliteiten van docenten. Binnen de UMC's is het helemaal een hot topic; ook veel andere UMC's hebben een BKO."

Algemeen didactisch traject
"Het is een heel goede ontwikkeling dat VUmc nu ook met een BKO komt. Niet omdat de kwaliteit van onze docenten en opleiders niet goed zou zijn, maar wel omdat zo het professionaliseringstraject, gericht op het verwerven en verder uitbouwen van onderwijscompetenties, geoptimaliseerd wordt", meent Jacobs. "Onze docenten van de basisopleiding geneeskunde en de vervolgopleidingen verstaan stuk voor stuk hun vak. Ze vervullen hun onderwijstaak naast hun werk in de kliniek of in het onderzoek, als medisch specialist respectievelijk onderzoeker. De BKO biedt hun een kwaliteitsslag die verbreding en verdieping van onderwijs beoogt."

De BKO kent een geschiedenis. "Toen vijf jaar geleden VUmc-compas startte, begonnen we onder meer met kleine leergroepen die door tutoren werden begeleid. Mentoren werden vanaf toen eveneens ingezet. Voor deze tutoren en mentoren ontwikkelden we speciale trainingen, omdat deze rollen specifieke didactische kwaliteiten vragen. Deze kortdurende trainingen zijn verder uitgebreid voor andere docentfuncties, zoals collegedocenten. De volgende stap was toen om een algemeen didactisch traject te ontwikkelen dat zich zal richten op de volle breedte van onderwijs geven: de basiskwalificatie onderwijs."

Kwalificatiedossier
Het programma kent 30 uur cursorisch onderwijs met 15 uur zelfstudie, de rest van het programma bestaat uit leren op de werkplek en het bijhouden van een kwalificatiedossier met leerervaringen. Leerervaringen door het vervullen van opdrachten die weer volgen uit het onderwijs dat wordt gevolgd. Hiermee vullen docenten een kwalificatiedossier, dat aan het eind wordt getoetst. Voor dit najaar, wanneer het programma start, hebben zich al dertig belangstellenden aangemeld. Een verheugend aantal, vindt Jacobs.

"Het zijn mensen van zowel VUmc als de partnerziekenhuizen. Uit een brede doelgroep van docenten uit de bachelor, master en specialistische vervolgopleidingen. Ook cursus- en stagecoördinatoren zitten erbij. Ik ben heel blij met die brede vertegenwoordiging." Eerst krijgen deze docenten een intakegesprek, om te zien waar hun voorkeuren, verwachtingen en verworven competenties liggen. "Dan kunnen we maatwerktrajecten bieden als iemand bijvoorbeeld al veel ervaring heeft op een bepaald vlak. Op 7 en 21 oktober starten twee groepen docenten aan de opleiding." Jacobs: "Dat wordt een feestelijk gebeuren."

De BKO is bedoeld voor alle medewerkers en stafleden, inclusief aios, met uitvoerende onderwijstaken in het geneeskundig curriculum en de vervolgopleidingen. Meer informatie: Anita Jacobs ( a.jacobs@VUmc.nl ) en Lisette van Elswijk (l.vanelswijk@VUmc.nl ).

Ellen Kleverlaan
bron: Tracer