VU medisch centrum
Docentprofessionalisering: Kwaliteit docenten krijgt officiële vertaling in
BKO
26 augustus 2010
Goed onderwijs is van essentieel belang voor een universitair medisch
centrum. VUmc kiest ervoor om iedereen die onderwijs geeft in het
medisch opleidingscontinuüm hiervoor (verder) te scholen en
kwalificeren. Hiertoe is de basiskwalificatie onderwijs (BKO) in het
leven geroepen. Onderwijskundige Anita Jacobs licht toe.
VUmc hecht grote waarde aan goed onderwijs en deskundige docenten en
opleiders. Onderwijs geven aan geneeskundestudenten en aan
artsen-in-opleiding is een complexe taak, die veel vraagt van de
docent. Het overdragen van kennis en vaardigheden aan een nieuwe
generatie medische professionals is boeiend en uitdagend. De kwaliteit
van onderwijs staat al jaren op de agenda, maar nu krijgt ook de
kwaliteit van docenten steeds meer aandacht, vertelt Jacobs. "Dat is
een nationale, maar ook een internationale ontwikkeling. Door de
vereniging van universiteiten VSNU, door het ministerie maar ook door
studenten (LVSb) worden steeds meer eisen gesteld aan de didactische
kwaliteiten van docenten. Binnen de UMC's is het helemaal een hot
topic; ook veel andere UMC's hebben een BKO."
Algemeen didactisch traject
"Het is een heel goede ontwikkeling dat VUmc nu ook met een BKO komt.
Niet omdat de kwaliteit van onze docenten en opleiders niet goed zou
zijn, maar wel omdat zo het professionaliseringstraject, gericht op het
verwerven en verder uitbouwen van onderwijscompetenties,
geoptimaliseerd wordt", meent Jacobs. "Onze docenten van de
basisopleiding geneeskunde en de vervolgopleidingen verstaan stuk voor
stuk hun vak. Ze vervullen hun onderwijstaak naast hun werk in de
kliniek of in het onderzoek, als medisch specialist respectievelijk
onderzoeker. De BKO biedt hun een kwaliteitsslag die verbreding en
verdieping van onderwijs beoogt."
De BKO kent een geschiedenis. "Toen vijf jaar geleden VUmc-compas
startte, begonnen we onder meer met kleine leergroepen die door tutoren
werden begeleid. Mentoren werden vanaf toen eveneens ingezet. Voor deze
tutoren en mentoren ontwikkelden we speciale trainingen, omdat deze
rollen specifieke didactische kwaliteiten vragen. Deze kortdurende
trainingen zijn verder uitgebreid voor andere docentfuncties, zoals
collegedocenten. De volgende stap was toen om een algemeen didactisch
traject te ontwikkelen dat zich zal richten op de volle breedte van
onderwijs geven: de basiskwalificatie onderwijs."
Kwalificatiedossier
Het programma kent 30 uur cursorisch onderwijs met 15 uur zelfstudie,
de rest van het programma bestaat uit leren op de werkplek en het
bijhouden van een kwalificatiedossier met leerervaringen.
Leerervaringen door het vervullen van opdrachten die weer volgen uit
het onderwijs dat wordt gevolgd. Hiermee vullen docenten een
kwalificatiedossier, dat aan het eind wordt getoetst. Voor dit najaar,
wanneer het programma start, hebben zich al dertig belangstellenden
aangemeld. Een verheugend aantal, vindt Jacobs.
"Het zijn mensen van zowel VUmc als de partnerziekenhuizen. Uit een
brede doelgroep van docenten uit de bachelor, master en specialistische
vervolgopleidingen. Ook cursus- en stagecoördinatoren zitten erbij. Ik
ben heel blij met die brede vertegenwoordiging." Eerst krijgen deze
docenten een intakegesprek, om te zien waar hun voorkeuren,
verwachtingen en verworven competenties liggen. "Dan kunnen we
maatwerktrajecten bieden als iemand bijvoorbeeld al veel ervaring heeft
op een bepaald vlak. Op 7 en 21 oktober starten twee groepen docenten
aan de opleiding." Jacobs: "Dat wordt een feestelijk gebeuren."
De BKO is bedoeld voor alle medewerkers en stafleden, inclusief aios,
met uitvoerende onderwijstaken in het geneeskundig curriculum en de
vervolgopleidingen. Meer informatie: Anita Jacobs ( a.jacobs@VUmc.nl )
en Lisette van Elswijk (l.vanelswijk@VUmc.nl ).
Ellen Kleverlaan
bron: Tracer