Rijksoverheid
Datum 26 augustus 2010
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid P.A. Dijkstra (D66)
over het bericht dat succesvolle en geldbesparende zorgprojecten in Leiden en
Nijmegen dreigen te stoppen (ingezonden 21 juli 2010).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid P.A. Dijkstra over het bericht dat
succesvolle en geldbesparende zorgprojecten in Leiden en Nijmegen dreigen te
stoppen.
(ingezonden 21 juli 2010)
1
Bent u bekend met het bericht "Succesvol Leids zorgproject in gevaar door
geldproblemen" en onderschrijft u de visie van betrokken ziekenhuizen, huisartsen
en zorgverzekeraars, dat dit zorgproject een succesvol voorbeeld is van
doelmatige samenwerking?
1
Ja, ik ben bekend met het bericht en het project in Leiden. Ik ben van mening dat
het wenselijk is dat huisartsenposten en de Spoed Eisende Hulp (SEH) meer
samen werken om de acute zorgketen beter in te richten. Dit is niet alleen goed
voor de kwaliteit van zorg (bijvoorbeeld door de betere afstemming tussen
huisarts en medisch specialist), maar ook voor de efficiëntie van zorg. Wanneer
huisartsenpost en SEH samenwerken in het opvangen van mensen die zonder
verwijzing van een huisarts of 112 naar de SEH komen (de zogenoemde
zelfverwijzers), leidt dit er toe dat minder mensen onnodig gebruik maken van
relatief dure medisch specialistische zorgvoorzieningen. De patiënt wordt door de
samenwerking tussen huisartsenpost en SEH geholpen in de omgeving die het
beste past bij zijn (acute) zorgvraag.
2
Kunt u uiteenzetten waarom de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een hoger tarief
voor de huisartsen in de genoemde situaties tegenhoudt?
2
Huisartsen die werkzaam zijn in een Huisartsen dienstenstructuur (HDS)
,samenwerkingsverband van huisartsen voor de ANW,diensten ook wel
huisartsenpost genoemd, mogen maximaal een uurtarief van ¤ 65,, aan de HDS
declareren voor de avond,, nacht, en weekendzorg (ANW,zorg). Voor de HDS zelf
stelt de NZa een budget vast waarbinnen slechts ruimte bestaat om maximaal
deze ¤ 65,, aan de huisartsen te vergoeden. Ook de HDS is gehouden aan het
maximum uurtarief.
De basis van deze tariefregulering vindt zijn oorsprong in het betaalbaar houden
van de (acute) zorg. Indien het tarief voor de huisarts werkzaam in een HDS vrij
zou zijn, terwijl de HDS een 'vast' budget krijgt voor het organiseren van de ANW,
zorg (waarbij wordt uitgegaan van een bedrag van maximaal ¤ 65,, per uur) dan
kunnen huisartsenposten in financiële problemen raken indien zij de huisartsen
een hogere vergoedingen zouden moeten betalen. Bij het oprichten van de
huisartsenposten was het uitgangspunt dat de 'reguliere' huisartsen in de ANW,
uren alle diensten zouden doen. De inkomsten die deze huisartsen ontvangen uit
de ANW,uren komen bovenop de inkomsten uit de reguliere praktijk. Het
maximum van ¤ 65,, per uur voor huisartsen is dan ook een 'kaal',tarief zonder
toevoeging van sociale lasten (zoals pensioen en
arbeidsongeschiktheidsverzekering), aangezien deze lasten al zijn verwerkt in de
inkomsten voor de praktijk overdag. Het uurtarief is overigens met ingang van dit
jaar verhoogd van ¤ 50,,naar ¤ 65,, (±30%).
De NZa reguleert zorgprestaties. Zodra een huisarts zorg levert in een HDS, geldt
voor die diensten het maximumuurtarief van ¤ 65,,. Wanneer veldpartijen deze
regels overtreden, dient de NZa ze te handhaven.
3
Kunt u uiteenzetten op welke wijze de NZa handhaaft bij een economisch delict?
De wijze waarop de NZa haar toezicht heeft vormgegeven staat in haar
toezichtvisie 'zicht op toezicht'. Indien de NZa signalen ontvangt over mogelijke
overtredingen door zorgaanbieders en/of zorgverzekeraars doet zij onderzoek of
er sprake is van een mogelijke overtreding van de WMG of Zvw. Indien de NZa
vervolgens heeft vastgesteld dat er sprake is van een overtreding c.q. een
economisch delict past zij het "plan handhaving" toe (dit is op de website van de
NZa te downloaden). Afhankelijk van de aard en omvang van de overtreding
kunnen handhavingsinstrumenten ingezet worden, zoals een aanwijzing, last
onder dwangsom of boete. Indien mogelijk kan de NZa ook voor minder formele
interventie kiezen in de vorm van bijvoorbeeld een normoverdragend gesprek.
4
Kunt u toelichten of nog meer initiatieven onder druk staan als gevolg van het
uitblijven van passende regelgeving?
4
Van de Vereniging Huisartsenposten Nederland heb ik in gesprekken begrepen dat
er drie samenwerkingsprojecten zijn ,inclusief Leiden en Nijmegen, die kampen
met problemen rondom de inzet van waarnemers in de ANW,uren en het
maximum uurtarief van de huisarts.
5
Komt passende regelgeving voor deze initiatieven nog op tijd?
5
Voorlopig is het voor verzekeraars en huisartsenposten mogelijk om op
alternatieve manieren de samenwerking tussen huisartsenpost en SEH additioneel
te bekostigen. Zo worden tijdelijke afspraken gebaseerd op de NZa,beleidsregels
'innovatie' of 'lokale productiegebonden toeslag (LPT)'. Deze beleidsregels bieden
de verzekeraar de ruimte om extra geld naar de huisartsenpost te krijgen.
Daarnaast wordt soms gebruik gemaakt van de reguliere budgetruimte in de
financiering van huisartsenposten, de NZa,beleidsregel 'HDS' inclusief de
'plusmodule'. In de situatie Leiden hebben de partijen echter aangegeven de
huidige financiële ruimte op basis van geldende regelgeving voor andere zaken te
willen inzetten dan de samenwerking tussen huisartsenpost en SEH. In overleg
met de NZa ben ik momenteel aan het bekijken of het op korte termijn mogelijk is
om de regelgeving aan te passen zodat er budget overgeheveld kan worden van
de SEH naar de huisartsenpost.
6
Sluit de systematiek van budgetfinanciering met vaste parameters wel aan bij de
landelijke differentiatie?
6
Het budget van een huisartsenpost wordt vastgesteld op basis van een
(maximaal) bedrag per inwoner. Een HDS kan per inwoner in aanmerking komen
voor een basisbedrag van maximaal ¤ 10,95. Daarnaast zijn er gedifferentieerde
toeslagen voor op het platteland (een extra module per inwoner van maximaal
¤ 2,74) en voor een hoge zorgconsumptie (een extra module van maximaal ¤
2,19). Om in aanmerking komen voor de module platteland en zorgconsumptie
zijn door de NZa voorwaarden vastgesteld.
Aangezien acute hulpverlening door de huisarts vaak noodzakelijk is in de regio
waarin de patiënt woonachtig is, ligt een budgetfinanciering op basis van inwoners
aantal per regio voor de hand. De extra modules voor zorg in plattelandsgebieden
(waar bijvoorbeeld door lage concentratiegraad soms extra infrastructuur
noodzakelijk is) en zorgconsumptie (waar bij een hoge zorgconsumptie in een
gebied met bijvoorbeeld veel kinderen meer consulten worden geleverd), zorgen
voor de differentiatie in het budget. Daarnaast kunnen huisartsenposten nog met
de zorgverzekeraar additionele afspraken maken door middel van de zogenoemde
'plusmodule'. Door deze aanvullende bekostigingsregels kunnen verzekeraar en de
HDS'en lokale verschillen in de zorgverlening gedifferentieerd belonen.
7
Kunt u garanderen dat innovaties in werkwijze die geld besparen, ook in de
toekomst gefinancierd worden?'.
7
Door middel van diverse regelingen in de bekostiging geef ik veldpartijen
(financiële) vrijheid om de zorg te organiseren op de wijze die zij wenselijk
achten. Voor innovaties bestaan daarnaast diverse mogelijkheden op basis van
aparte NZa,beleidsregels. De vraag welke innovaties in de toekomst gefinancierd
worden, is dus een vraagstuk die de veldpartijen onderling kunnen oplossen.