Rijksoverheid
Datum 26 augustus 2010
Betreft Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Agema en Wilders
(PVV) over het bericht dat steeds meer zorginstellingen kosten aan bewoners
doorrekenen voor zaken die onder de AWBZ vallen (2010Z11112).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Agema en Wilders over het
bericht dat steeds meer zorginstellingen kosten aan bewoners doorrekenen voor
zaken die vallen onder de AWBZ.
1
Bent u bekend met het bericht "zorginstellingen benadelen bewoners"?
1
Ik heb kennis genomen van dit bericht.
2
Waarom stapelen deze misstanden, zoals dat bewoners van zorginstellingen
moeten betalen voor koffie, fruit of zelfs het oppompen van de banden van de
rollator, zich alsmaar op, terwijl dit verzekerde zorg uit de Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) is?
2
Het vragen van bijbetalingen voor diensten die tot de verzekerde zorg behoren is
niet geoorloofd. Het is in strijd met artikel 35 van de Wmg. Aanbieders die wel
bijbetalingen vragen handelen in strijd met de wet. De NZa heeft op 15 juli jl. aan
alle zorgkantoren en alle instellingen in gehandicaptenzorg en verpleging, en
verzorgingshuiszorg een brief gestuurd waarin de NZa wijst op de vigerende
regelgeving en aangeeft dat het vragen van bijbetalingen voor diensten tot de
verzekerde zorg behoren niet geoorloofd is. De NZa heeft naar aanleiding van de
brieven reacties ontvangen. De NZa verwacht uiteindelijk bij tussen de 50 en 100
instellingen te constateren dat er sprake is van onterechte betalingen voor zorg
die onder het verzekerd pakket valt.
3
Bent u bereid om alle instellingen die zich hieraan schuldig maken te berispen en
in tweede instantie een aanwijzing te geven? Zo ja, op welke termijn? Zo nee,
waarom niet?
3
Tegen instellingen die ten onrechte bijbetalingen vragen voor zorg die onder het
verzekerd pakket valt, wordt opgetreden door zorgkantoren en de NZa. De NZa
heeft een handhavingsbevoegdheid op basis van de Wet markordening
gezondheidszorg. De handhavingsmogelijkheden die de NZa heeft zijn het geven
van een aanwijzing, het opleggen van een last onder dwangsom of het geven van
een bestuurlijke boete. Voor de wijze waarop de betrokken partijen ,
zorgkantoren, cliëntenraden en NZa , optreden tegen onterechte eigen betalingen
wil ik u verwijzen naar mijn brief over 'onterechte betalingen in AWBZ,instellingen'
(kenmerk DLZ,3016126).
4
Bent u bereid om alle instellingen aan te schrijven en duidelijk te maken dat er
niet bijbetaald hoeft te worden voor AWBZ,verzekerde zorg? Zo ja, op welke
termijn? Zo nee, waarom niet?
4
Alle aanbieders in gehandicaptensector en verpleging, en verzorgingshuissector
zijn door de NZa per brief van 15 juli jl. gewezen op de vigerende regels en
richtlijnen. Hierin is duidelijk vermeld dat het niet geoorloofd is om bijdragen van
cliënten te vragen voor zaken die tot de aanspraken behoren. Er is onder andere
verwezen naar de brochure 'Daar hebt u recht op in een AWBZ,instelling' van het
College voor zorgverzekeringen (CVZ). Dit document biedt een goede basis voor
het maken van afspraken tussen zorgkantoren en instellingen en voor
cliëntenraden.
5
Deelt u de mening dat het van de gekke is dat gevangenen wel vele rechten
hebben en dat deze verwoord zijn in de Penitentiaire beginselenwet en dat
ouderen, gehandicapten en chronisch zieken in instellingen geen afdwingbare
rechten hebben, maar worden afgescheept met slappe Normen Verantwoorde
Zorg? Zo nee, waarom niet?
6
Bent u bereid om bewoners van instellingen afdwingbare rechten te geven? Zo
nee, waarom niet?
5 en 6
Ik deel niet uw mening dat ouderen, gehandicapten en chronische zieken in
instellingen afgescheept worden met slappe normen. Bewoners van
zorginstellingen ontvangen zorg op grond van een indicatie die aansluit op de
zorgbehoefte van de cliënt. De zorginstelling gebruikt de indicatie om de zorg in
overleg met de cliënt af te stemmen. De zorgafspraken worden vastgelegd in een
zorgplan. De cliënt heeft dus wel degelijk inspraak in de ontvangen zorg.
Daarnaast hebben bewoners bij geneeskundige behandeling recht op informatie,
toestemming, dossiervorming en privacy. Verder kunnen cliënten klachten
indienen als ze de zorg niet goed vinden en via cliëntenraad invloed uitoefenen op
de inhoud en kwaliteit van de zorg. De rechten van cliënten zijn vastgelegd in de
Kwaliteitswet en de Wet Big, Wet klachtrecht cliënten zorgsector en de Wet
medezeggenschap Wmcz.
Ik heb recentelijk het wetsvoorstel wet cliëntenrechten zorg bij uw Kamer
ingediend. Met deze wet wil het kabinet de individuele en collectieve rechtspositie
van de cliënt versterken en verduidelijken. De wet geeft cliënten recht op goede
zorg in alle relaties tussen cliënten en zorgaanbieders in de gehele keten van de
zorg. Met de nieuwe wet gaan de cliëntenrechten uit de Wet geneeskundige
behandelovereenkomst ook voor alle cliënten in de langdurige zorg gelden.
Tenslotte wordt een impuls gegeven aan de rechten van cliënten door algemene
leveringsvoorwaarden. In de verpleging, en verzorgingshuissector zijn in april
2010 tweezijdige leveringsvoorwaarden vastgesteld, deze treden per 1 januari
2011 in werking. De VVT,sector heeft de primeur van uniforme, sectorbreed
gedragen Algemene Voorwaarden. Met de komst van uniforme algemene
voorwaarden wordt een stevige basis gelegd voor de relatie zorgaanbieder,cliënt
in deze sector. Hierin is onder meer een onafhankelijke geschillenregeling buiten
de zorginstelling opgenomen.
Ik ben van mening dat bovenstaande voldoende waarborgen biedt voor een cliënt
om de zorg te ontvangen die hij geïndiceerd heeft gekregen.