KPMG

Datum: 26-8-2010

Consumenten bankieren steeds meer met mobiel apparaat

Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 5.500 consumenten in 22 landen.Toch blijkt niet elke consument zich comfortabel te voelen met mobiel bankieren.

Consumenten bankieren wereldwijd steeds meer met hun mobiele apparaat. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 5.500 consumenten in 22 landen blijkt dat bijna de helft bankzaken regelt met het mobiele apparaat. In 2008 was dit nog slechts 19%. Van de onderzochte consumenten bankiert bijna 30% tenminste één keer per maand met de mobiele telefoon. Dat is drie keer zoveel als in 2008. Daarnaast gebruiken steeds meer consumenten hun mobiele apparaat om goederen of diensten af te nemen. Het aantal consumenten dat zijn mobiele apparaat gebruikt om te winkelen steeg van 10% in 2008 tot 28% dit jaar. De toename van het gebruik is vooral een gevolg van consumenten in de zich ontwikkelende economieën, zoals India en China.

Toch blijkt niet elke consument zich comfortabel te voelen met mobiel bankieren. Van de onderzochte consumenten heeft 34% een goed gevoel bij het bankieren via de mobiele telefoon, 38% zet nog altijd vraagtekens bij de veiligheid en de privacy van mobiel bankieren. Het vertrouwen is ten opzichte van 2008 echter wel gegroeid. Twee jaar geleden voelde 14% zich comfortabel en had 47% de nodige twijfels ten aanzien van veiligheid en privacy. Leeftijd speelt een belangrijke rol bij mobiel bankieren. Vergeleken met 2008 bankieren op dit moment twee keer zoveel consumenten tot 54 jaar met hun mobiele apparaat. Oudere consumenten van 55 jaar en ouder zijn een stuk terughoudender, maar ook bij hen neemt het gebruik toe. Op dit moment bankiert 18% mobiel, in 2008 was dit 12%.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat steeds meer consumenten bereid zijn te betalen voor online content. Wereldwijd geeft ruim 40% aan bereid te zijn hiervoor te betalen. Vooral in China en India is de bereidheid met 63% en 65% groot. Van de Nederlandse consumenten is slechts 6% bereid te betalen voor content. Van de consumenten die bereid zijn te betalen, geeft 56% aan vooral geld te willen uitgeven aan video en 53% aan muziek. Het betalen voor muziek is vooral populair bij jongeren van 16 tot 24 jaar. Ruim 60% geeft aan hiervoor te willen betalen.

"Ondanks het feit dat er zorgen zijn over de veiligheid van mobiel bankieren en winkelen, heeft de consument wereldwijd het mobiele internet omarmd als een gemakkelijke en comfortabele manier om te bankieren en te winkelen", constateert Remco van der Brugge, segmentleider Communications & Media bij KPMG.

Van der Brugge: "Het gemak lijkt het dan ook te winnen van de zorg om privacy en betrouwbaarheid. Het is duidelijk dat het mobiele internet in hoog tempo een totaal nieuwe wereldwijde markt heeft gecreëerd. Consumenten blijken in toenemende mate bereid te zijn te betalen voor hoogwaardige content. Bedrijven die in staat zijn kwaliteit te leveren die ook nog eens klantvriendelijk is, zullen in staat zijn aanzienlijke omzetten te genereren. Toch zou de zorg van de consument over het ontbreken van privacy en de gebrekkige beveiliging een verdere ontwikkeling van het internet als verkoopkanaal wel eens in de weg kunnen staan.

Wereldwijd ziet de consument de oplossing hiervan als een verantwoordelijkheid van de zowel de service providers als de regelgevers. Service providers zouden hun systemen moeten verbeteren en transparanter moeten zijn in het communiceren over beveiligingskwesties, regelgevers zouden met beleid moeten komen dat de privacy van de consument beter beschermt en de veiligheid van het gebruik van mobiele technologie vergroot. Vergeleken met andere landen in de wereld ligt de privacy wetgeving in Nederland al op een hoog niveau. Bovendien betrachten Nederlandse banken als onderdeel van hun risicomanagement grote zorgvuldigheid bij hun afwegingen om nieuwe diensten in te voeren, zoals on-line en mobiel bankieren."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656 7039.