Datum: 26-8-2010
Consumenten bankieren steeds meer met mobiel apparaat
Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 5.500
consumenten in 22 landen.Toch blijkt niet elke consument zich
comfortabel te voelen met mobiel bankieren.
Consumenten bankieren wereldwijd steeds meer met hun mobiele apparaat.
Uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 5.500 consumenten in
22 landen blijkt dat bijna de helft bankzaken regelt met het mobiele
apparaat. In 2008 was dit nog slechts 19%. Van de onderzochte
consumenten bankiert bijna 30% tenminste één keer per maand met de
mobiele telefoon. Dat is drie keer zoveel als in 2008. Daarnaast
gebruiken steeds meer consumenten hun mobiele apparaat om goederen of
diensten af te nemen. Het aantal consumenten dat zijn mobiele apparaat
gebruikt om te winkelen steeg van 10% in 2008 tot 28% dit jaar. De
toename van het gebruik is vooral een gevolg van consumenten in de zich
ontwikkelende economieën, zoals India en China.
Toch blijkt niet elke consument zich comfortabel te voelen met mobiel
bankieren. Van de onderzochte consumenten heeft 34% een goed gevoel bij
het bankieren via de mobiele telefoon, 38% zet nog altijd vraagtekens
bij de veiligheid en de privacy van mobiel bankieren. Het vertrouwen is
ten opzichte van 2008 echter wel gegroeid. Twee jaar geleden voelde 14%
zich comfortabel en had 47% de nodige twijfels ten aanzien van
veiligheid en privacy. Leeftijd speelt een belangrijke rol bij mobiel
bankieren. Vergeleken met 2008 bankieren op dit moment twee keer zoveel
consumenten tot 54 jaar met hun mobiele apparaat. Oudere consumenten
van 55 jaar en ouder zijn een stuk terughoudender, maar ook bij hen
neemt het gebruik toe. Op dit moment bankiert 18% mobiel, in 2008 was
dit 12%.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat steeds meer consumenten
bereid zijn te betalen voor online content. Wereldwijd geeft ruim 40%
aan bereid te zijn hiervoor te betalen. Vooral in China en India is de
bereidheid met 63% en 65% groot. Van de Nederlandse consumenten is
slechts 6% bereid te betalen voor content. Van de consumenten die
bereid zijn te betalen, geeft 56% aan vooral geld te willen uitgeven
aan video en 53% aan muziek. Het betalen voor muziek is vooral populair
bij jongeren van 16 tot 24 jaar. Ruim 60% geeft aan hiervoor te willen
betalen.
"Ondanks het feit dat er zorgen zijn over de veiligheid van mobiel
bankieren en winkelen, heeft de consument wereldwijd het mobiele
internet omarmd als een gemakkelijke en comfortabele manier om te
bankieren en te winkelen", constateert Remco van der Brugge,
segmentleider Communications & Media bij KPMG.
Van der Brugge: "Het gemak lijkt het dan ook te winnen van de zorg om
privacy en betrouwbaarheid. Het is duidelijk dat het mobiele internet
in hoog tempo een totaal nieuwe wereldwijde markt heeft gecreëerd.
Consumenten blijken in toenemende mate bereid te zijn te betalen voor
hoogwaardige content. Bedrijven die in staat zijn kwaliteit te leveren
die ook nog eens klantvriendelijk is, zullen in staat zijn aanzienlijke
omzetten te genereren. Toch zou de zorg van de consument over het
ontbreken van privacy en de gebrekkige beveiliging een verdere
ontwikkeling van het internet als verkoopkanaal wel eens in de weg
kunnen staan.
Wereldwijd ziet de consument de oplossing hiervan als een
verantwoordelijkheid van de zowel de service providers als de
regelgevers. Service providers zouden hun systemen moeten verbeteren en
transparanter moeten zijn in het communiceren over
beveiligingskwesties, regelgevers zouden met beleid moeten komen dat de
privacy van de consument beter beschermt en de veiligheid van het
gebruik van mobiele technologie vergroot. Vergeleken met andere landen
in de wereld ligt de privacy wetgeving in Nederland al op een hoog
niveau. Bovendien betrachten Nederlandse banken als onderdeel van hun
risicomanagement grote zorgvuldigheid bij hun afwegingen om nieuwe
diensten in te voeren, zoals on-line en mobiel bankieren."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.