VVN tegen verhoging snelheidslimiet
donderdag, 26 augustus 2010
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een verhoging van de
maximumsnelheid op snelwegen naar 130 of 140 kilometer per uur. De
Kamermeerderheid van CDA, PVV en VVD wil dat demissionair minister
Eurlings (Verkeer en Waterstaat) onderzoekt wat de mogelijkheden zijn,
zo meldde De Telegraaf afgelopen dinsdag. VVN is fel tegen de verhoging
van de snelheidslimiet en lichtte dit standpunt gisteren toe in het
actualiteitenprogramma Knevel en Van den Brink.
De toelichting uit monde van VVN-woordvoerder Michael van der Maas
vindt u in de uitzending van Knevel en Van den Brink vanaf 21'38".
Hogere snelheid, hogere risico's
Ongeveer een derde van alle dodelijke verkeersongevallen wordt (mede)
veroorzaakt door te hoge snelheid: hoger dan de limiet en/of hoger dan
de omstandigheden toelaten. Snelheid is bij vrijwel ieder ongeval een
verzwarende factor. Bij gelijkblijvende overige omstandigheden zal een
aanrijding met 120 km/uur meer schade en letsel veroorzaken dan exact
dezelfde aanrijding met 100 km/u. De oorzaken voor het hogere risico en
de ernstiger afloop zit 'm in het volgende:
* Bij hogere snelheid heb je minder tijd om alle informatie die je
krijgt te verwerken en er veilig op te reageren.
* Bij hogere snelheid neemt de remweg toe; daardoor neemt de kans af
dat je op tijd kunt remmen in kritieke situaties.
* Bij hogere snelheid is de botssnelheid bij een aanrijding hoger. De
gevolgen van een aanrijding zijn dan ernstiger: er vallen meer
slachtoffers en er is meer schade.
Dubbel ongunstig
De absolute snelheid is niet de enige factor die van belang is. Ook
snelheidsverschillen van weggebruikers onderling spelen een rol. Wegen
met grote onderlinge snelheidsverschillen zijn onveiliger dan wegen met
weinig onderlinge snelheidsverschillen. Hoe groter de
snelheidsverschillen hoe onveiliger. Een limietverhoging zal normaal
gesproken ook de snelheidsverschillen vergroten. Dat is dus dubbel
ongunstig voor de verkeersveiligheid.
(Bron: SWOV-Factsheet 'De relatie tussen snelheid en ongevallen', april
2009).
Veilig Verkeer Nederland