PERSBERICHT
Colporteurs staan te trappelen
Utrecht 26 augustus 2010 - Nederlanders blijken niet gediend te zijn van verkopers in de thuissituatie. Uit onderzoek blijkt dat 90% geen prijs stelt op telefonische verkoop en verkoop aan de deur. Het bel-me-niet-register voorkomt telefoonverkoop, de bel-niet-aan-sticker voorkomt colportage.
Dankzij het Bel-me-niet-register zijn een paar miljoen Nederlanders reeds bevrijd van telefonische verkoop. Vanwege het succes van het register wordt het verkoopterrein verlegd naar colportage. Volgende uitdaging voor de consument is dus het veilig stellen van de eigen voordeur.
Een Bel-niet-aan-register zal er niet komen zei de minister onlangs, "plak maar een sticker op je deur" was haar praktische commentaar. De Bel-niet-aan-sticker is hiervoor geschikt. Deze geeft een duidelijk signaal: Nee, géén colportage. De sticker is een opvallend waarschuwingsteken; in de buurt van de deurbel, op het hekje of de portiekdeur.
De kracht van de sticker zit niet alleen in de duidelijke uitstraling maar ook in de bekendheid ervan. Bedrijven die bekend staan om de inzet van colportage als verkoopmiddel (b.v. energieleveranciers) zijn geïnformeerd over de introductie van de bel-niet-aan-sticker. Hen is verzocht deze sticker te respecteren en dit kenbaar te maken bij hun verkoopmedewerkers.
Het hoge percentage Nederlanders dat geen prijs stelt op colportage doet vermoeden dat de Bel-niet-aan-sticker een bekende verschijning bij de deurbel zal worden. De sticker tegen colportage is verkrijgbaar via
Noot voor redacties
Ingezonden persbericht